Zakazana Wyspa - logo

Zdobądź kontrolę nad żywiołami, czyli Zakazana Wyspa.

Gdzieś na odległych wodach znajduje się wyspa, będąca niegdyś odludnym azylem starożytnego imperium Archean. Legendy mówią, że dzięki świętym przedmiotom Archeanie posiadali moc kontroli żywiołu ognia, wody, wiatru oraz ziemi. Jednak z obawy przed dostaniem się skarbu w niepowołane ręce, Archeanie postanowili ukryć go na Zakazanej Wyspie. Miejsce to wydawało się bezpieczne, bowiem gdy ktoś postawił na nim nogę z zamiarem wykradnięcia starożytnych przedmiotów, wyspa zaczynała tonąć… Czy jesteście gotowi na prawdziwą, iście niebezpieczną przygodę? Zbierzcie grupę śmiałków, wyruszcie razem po skarby na Zakazaną Wyspę. Walczcie o przetrwanie i powodzenie Waszej misji.

Zakazana Wyspa - pudełko
Zakazana Wyspa – pudełko, a właściwie puszka

Zawartość pudełka.

W przypadku Zakazanej Wyspy ciężko mówić o pudełku, gdyż całość zamknięta jest w … metalowej puszce! Bardzo podoba mi się to rozwiązanie. Obok gry na pewno nie można przejść obojętnie – lśniące, metalowe opakowanie mocno rzuca się w oczy i jest naprawdę świetnie wykonane. Zajrzyjmy do środka. W opakowaniu znajdziemy:

  • 58 kart podzielonych na: 28 kart skarbów, 24 karty zalania oraz 6 kart śmiałków,
  • 24 dwustronne pola wyspy,
  • 6 pionków,
  • 4 figurki skarbów,
  • 1 wodomierz,
  • 1 znacznik poziomu wody,
  • Instrukcję.
Zakazana Wyspa - zawartość opakowania
Zakazana Wyspa – zawartość opakowania

Wszystkie elementy mają swoje miejsce w plastikowej wyprasce, dzięki temu nawet podczas transportu gry komponenty nie będą latały po pudełku. Także na pewno nie zaskoczy nas chaos po otwarciu wieka puszki. Pierwszymi elementami, które najbardziej rzucają się w oczy, są bez wątpienia figurki skarbów i to właśnie od nich chciałabym zacząć. Figurki te są niezwykle klimatyczne i przepiękne. Kryształ Ognia, Posążek Wiatru, Kielich Oceanu oraz Kamień Ziemi to skarby, które aż chce się zdobyć! Wykonane są z trwałego tworzywa. Cóż mogę rzec – trzeba by się mocno postarać, by je zniszczyć. Także wielki plus za wygląd i wykonanie.

Zakazana Wyspa - figurki skarbów
Figurki skarbów

Kwadratowe płytki wyspy to miejsca, z których będzie się składać nasza Zakazana Wyspa. Wykonane są z grubego kartonu, także posłużą nam przez długi czas. Każda z płytek składa się z 2 stron. Na pierwszej mamy przepiękny obrazek oraz nazwę miejsca, a na drugiej tą samą ilustrację, ale w kolorystyce biało-niebieskiej, która oznacza zalany teren. Na niektórych płytkach znajdziemy dodatkowo symbole skarbów. Każdy z drogocennych przedmiotów ma 2 takie miejsca, w których i tylko w których, może być odnaleziony. Więc warto bacznie przyglądać się tym lokacjom żeby nagle nie okazało się, że w nieodpowiednim momencie zniknęły z naszej wyspy…

Zakazana Wyspa - pola wyspy
Pola Zakazanej Wyspy
Zakazana wyspa - pola wyspy, gdzie można zdobyć skarby
Pola wyspy, na których można zdobyć skarby

Jeśli chodzi o karty, to nie są ani za cienkie, ani za grube. Ot – standardowej grubości. Czyli nie jest źle, ale chciałoby się, żeby było nieco grubsze. Dla odróżnienia mamy karty z czerwonym i niebieskim tyłem oraz karty postaci. Karty z czerwonym rewersem to karty skarbów. Każdy z 4 skarbów ma swoje 5 kart, ponadto mamy 5 kart akcji specjalnych (3 loty helikopterem i 2 worki z piaskiem – do których jeszcze wrócimy) oraz 3 karty Wzbiera Woda!, które powodują, że wyspa będzie podtapiana.

Zakazana Wyspa - karty skarbów
Karty skarbów, a wśród nich karty akcji specjalnych i Wzbiera Woda!

Karty z niebieskim rewersem przedstawiają niezwykle piękne miejsca (wraz z ich nazwą), które reprezentują lokacje dostępne na wyspie, czyli opisane wyżej płytki wyspy. Karty te będą przedstawiały miejsca, które będą podtapiane w miarę upływu czasu spędzonego na Zakazanej Wyspie. Każdemu miejscu odpowiada 1 karta zalania.

Zakazana Wyspa - karty zalania
Karty zalania

Ostatnim rodzajem kart są karty postaci, które są dwustronne. Na pierwszej stronie widzimy profesję gracza oraz jego specjalną umiejętność (każdy gracz posiada inną zdolność), a na odwrocie mamy opisany przebieg gry oraz dostępne akcje. Taka mała ściąga, bardzo pomocna dla początkujących graczy. Każda postać gracza ma dodatkowo przypisany drewniany pionek w odpowiadającym mu kolorze. Czyli odkrywca ma zielony pionek, inżynier czerwony itd.

Zakazana wyspa - karty śmiałków, a z drugiej strony mała ściąga
Karty i pionki śmiałków, a z drugiej strony mała ściąga

Wodomierz to nasz licznik podtapiania Zakazanej Wyspy. Jest to kartonik, na który nakładamy plastikowy klips, czyli nasz znacznik poziomu wody, który w miarę upływu czasu spędzonego na wyspie, będzie nieubłaganie piął się w górę.

Zakazana Wyspa - wodomierz wraz z licznikiem poziomu wody
Wodomierz wraz z przesuwanym licznikiem poziomu wody

Ostatnim elementem jest instrukcja, która jest dobrze napisana. Już po pierwszym przeczytaniu można zasiąść do gry.

Zakazana Wyspa, czyli kooperacja w celu odkrycia skarbów.

Jak wspominałam na wstępie, w Zakazanej Wyspie gracze wcielą się w  grupę śmiałków, którzy wyruszą na tajemniczą wyspę w poszukiwaniu ukrytych skarbów. Tylko pełna współpraca i odrobina szczęścia, pozwoli na powodzenie misji i zdobycie upragnionych przedmiotów przed zatonięciem wyspy. Gotowi na przygodę?

Przygotowanie gry jest niezwykle proste. Na początek tasujemy płytki pól i układamy na środku stołu naszą wyspę. Najpierw tworzymy  kwadrat składający się z pól 4×4, a następnie kładziemy po 2 pola obok środka każdej z 4 krawędzi. Przy wierzchołkach układamy skarby i w zasadzie Zakazana Wyspa jest już prawie gotowa. Na stronie Board Game Geek możecie znaleźć inne warianty ułożenia wyspy.

Zakazana Wyspa - ułożenie wyspy
Ułożenie Zakazanej Wyspy

Potasujcie oddzielnie karty skarbów oraz karty zalania i ułóżcie je gdzieś obok planszy. W kolejnym kroku, aby nie było za łatwo, wstępnie podtopimy Zakazaną Wyspę. W tym celu po kolei dobieramy 6 kart z talii kart zalania, odszukujemy dane pole wyspy i odwracamy je na niebiesko-białą stronę zalania. Kartę zalania natomiast odkładamy obok talii, tworząc stos kart odrzuconych. Następnie każdy z graczy losuje kartę śmiałka i pobiera odpowiedni pionek. Każdy będzie dysponował inną zdolnością, a skoro jest to gra kooperacyjna, to warto przeczytać na głos wszystkie umiejętności drużyny. Śmiałkowie rozpoczynają grę na polu wyspy, na którym znajdą symbol swojego pionka. Może się zdarzyć sytuacja, że któryś z graczy będzie rozpoczynał grę na zalanym polu. Kiedy wszyscy już ulokowali na Zakazanej Wyspie swoich śmiałków, przystępujemy do rozdania kart skarbów. Każdy z graczy otrzymuje po 2 karty, które kładzie przed sobą, by wszyscy dokładnie widzieli co otrzymał. Jeżeli na tym etapie do kogoś trafi karta Wzbiera Woda!, to należy ją ponownie wtasować do talii skarbów i dobrać inną kartę. Na sam koniec ustawiamy na wodomierzu początkowy poziom wody – początkowym graczom zaleca się ułożenie znacznika na najniższym poziomie, tym bardziej doświadczonym na poziomie legendarnym. Po tych kilku krokach jesteśmy gotowi do rozgrywki.

Grę rozpoczyna gracz, który odwiedził ostatnio jakąś wyspę, a następnie zgodnie z ruchem wskazówek zegara kontynuujemy rozgrywkę. Każda tura będzie się rozpoczynała od wykonania przez gracza do 3 akcji.  Może to być:

  • Ruch – w ramach tej akcji możesz przemieścić swojego śmiałka na sąsiednie pole wyspy. Ogólnie istnieją 2 zasady przemieszczania – po pierwsze chodzimy w górę, w dół, w prawo lub w lewo, a po drugie nie możemy wejść/przejść na/przez pole, które zostało usunięte z wyspy. Na pola zalane, gracze mają dostęp. Do tych reguł istnieją oczywiście wyjątki, czyli umiejętności poszczególnych członków załogi, np. odkrywca jako jedyny może poruszać się po skosie, a nurek może przemieszczać się na pola usunięte.
  • Umocnienie – w ramach tej akcji możesz umocnić zalane, sąsiednie pole (góra, dół, prawo, lewo) lub pole na którym stoi Twój śmiałek. Umocnienie pola polega na przełożenie kafelka wyspy z niebiesko-białego pola, na stronę kolorową. Podczas tej akcji również mają zastosowanie specjalne zdolności śmiałków – odkrywca umacnia pola na skos, a inżynier kosztem 1 akcji może umocnić aż 2 pola!
  • Przekazania kart skarbów – w ramach tej akcji, jeśli przebywasz z innym śmiałkiem na tym samym polu, możesz przekazać mu kartę/y skarbów. 1 przekazana karta zużywa 1 akcję. Nie można przekazywać między sobą kart specjalnych. Posłaniec jako jedyny może przekazywać kartę skarbu nie przebywając na tym samym polu.
  • Zdobycie skarbu – w ramach tej akcji, jeśli przebywasz na odpowiednim polu wyspy, możesz zdobyć skarb odrzucając 4 jednakowe karty przedstawiające drogocenny przedmiot. Tak jak pisałam na początku, na 8 polach Zakazanej Wyspy znajdują się kafelki, które po lewej stronie mają znaczek odpowiedniego skarbu. Np. Kielich Oceanu można odnaleźć wyłącznie na polach Koralowego Pałacu oraz Pałacu Przypływów. Gdy zdobywamy któryś ze skarbów, karty odrzucamy na stos kart odrzuconych. Możliwe jest zdobycie skarbu na zalanym polu wyspy.
Zakazana Wyspa - 4 karty Kamienia Ziemi zamieniamy na skarb
4 karty Kamienia Ziemi zamieniamy na skarb

Po wykonaniu akcji każdy z graczy dociąga 2 karty skarbów. Jeśli będą to karty skarbu lub karty akcji, to kładziemy je przed sobą – nic się nie dzieje, chyba, że przekroczymy limit 5 kart, wówczas musimy odrzucić nadmiar. W tym miejscu chciałabym się na chwile zatrzymać przy kartach specjalnych – jak już wspominałam mamy 2 rodzaje kart: lot helikopterem oraz worki z piaskiem. Karty te stanowią pomoc i mogą zostać użyte w dowolnym momencie, nawet w turze innego gracza. Dobrą wiadomością jest również to, że zagranie karty akcji specjalnych nie zużywa nam akcji. Po zużyciu karty, odkładamy ją na stos kart odrzuconych. Co robią poszczególne akcje specjalne? Lot helikopterem pozwala na przemieszczenie 1 lub więcej pionków z tego samego pola na inne pole, a worki z piaskiem pozwalają umocnić dowolne (ale nie usunięte) pole Zakazanej Wyspy.

Jeśli natomiast wylosowana karta skarbu to Wzbiera Woda!, to musimy podjąć następujące kroki:

  1. Przesuwamy znacznik poziomu wody o 1 pole – tj. kreskę – do góry. Liczba wskazana po prawej stronie wodomierza ukazuje nam liczbę kart zalania, które będziemy dobierać.
  2. Bierzemy wszystkie karty zalania ze stosu kart odrzuconych, tasujemy je i układamy na stos kart do dobierania. Oznacza to niebezpieczeństwo ponownego wylosowania karty pola już wcześniej podtopionego.
  3. Kartę Wzbiera Woda! odkładamy na stos odrzuconych kart skarbów.

Tak więc, przy każdym wylosowaniu karty Wzbiera Woda! ciśnienie rośnie – niczym po wylosowaniu karty epidemii w Pandemii. Ostatnim etapem tury danego gracza jest wylosowanie karty zalania. Z wierzchu talii dobieramy tyle kart, ile wskazuje nam aktualny poziom wody na wodomierzu – czyli od 2 do nawet 5 kart! Po kolei dobieramy karty i szukamy na wyspie odpowiednich pól. Jeśli pole nie było wcześniej podtopione, to odwracamy kafelek na niebiesko-białą stronę (pole jest odtąd zalane), jeśli natomiast zalewamy już wcześniej podtopione pole, to niestety tonie w głębinach. Zarówno kafelek pola, jak i kartę zalania odkładamy do pudełka.

Zakazana Wyspa - zalanie pola wyspy
Pole wyspy i zalane pole wyspy

Zapytacie pewnie co dzieje się ze śmiałkami znajdującymi się na takim polu wyspy. Jeśli pionek znajduje się w miejscu, które właśnie będzie podtapiane, to nic się nie dzieje – przesuwamy płytkę na stronę zalania, a pionek odkładamy z powrotem na to pole. Jeśli natomiast zdarzy się sytuacja, że pionek stoi na polu, które będziemy zmuszeni usunąć z Zakazanej Wyspy, to wówczas nasz śmiałek zmuszony jest przepłynąć na sąsiednie pole (ale nie po skosie!), które w dalszym ciągu jest częścią wyspy. Jeśli takiego śmiałka nie możemy nigdzie przesunąć, to niestety ginie i gra kończy się porażką całej drużyny.

Zakazana Wyspa -rozgrywka, w miarę upływu czasu wyspa się kurczy
Rozgrywka, w miarę upływu czasu wyspa kurczy się

Gracze wygrywają, gdy zdobędą wszystkie 4 skarby i wspólnie odlecą z Przystani Głupców. W tym celu jeden z graczy musi odrzucić kartę akcji specjalnych: lot helikopterem, by polecieć ze swoją drużyną ku zwycięstwu! Jak więc widzicie, bardzo ważne jest, by nie doszło do usunięcia Przystani Głupców z Zakazanej Wyspy.

Zakazana Wyspa - Przystań Głupców
Przystań Głupców – miejsce wylotu śmiałków

Jak na typową kooperacyjną grę, można wygrać na 1 sposób, a zginąć na kilka:

  1. Jeśli nie wynajdziemy wszystkich skarbów, bo np. zostało usunięte pole, w którym mogliśmy zdobyć drogocenny przedmiot,
  2. Jeśli Przystań Głupców zostało usunięte z gry,
  3. Jeśli śmiałek nie może przemieścić się z właśnie usuwanego z gry pola,
  4. Poziom wody na wodomierzu dojdzie do czaszki!

Podsumowanie.

Zakazana Wyspa to kooperacyjna gra wydawnictwa Rebel przeznaczona dla 2-4 graczy w wieku 10+. Wiek ten jest zdecydowanie zawyżony, spokojnie można zasiąść do rozgrywki z dużo młodszymi dzieciakami. My graliśmy z 4,5-latką, która bawiła się bardzo dobrze. Także, jeśli gramy rodzinnie, a gra ma przecież na celu współpracę całej drużyny, to jak najbardziej można grać również z maluchami. Niech uczą się kooperacji od najmłodszych lat. Zakazana Wyspa, to świetna propozycja dla dzieci, które kiepsko znoszą porażkę. Tu albo wszyscy wygrają, albo wszyscy przegrają. Wykonanie gry nie budzi żadnych zastrzeżeń. Klimatyczne ilustracje, figurki skarbów, a całość zamknięta w bardzo fajnej metalowej puszce. Bez wątpienia jednak wykonanie to wpływa na cenę gry, która kształtuje się w granicach 65-90 zł. Jednak wydaje mi się, że jak upolujemy grę w tym niższym progu cenowym, to naprawdę warto mieć ją w swej rodzinnej kolekcji. Zakazana Wyspa, to taka łatwiejsza wersja Pandemii. Zasady są proste, już po pierwszym przeczytaniu instrukcji, nie powinno być problemów by zasiąść do rozgrywki. Sam set up oraz czas rozgrywki jest krótki, co sprzyja rodzinnym rozgrywkom – dzieciaki nie powinny się znudzić. Regrywalność gry, zwłaszcza dzięki dodatkowym wariantom ułożenia wyspy, jest dosyć dobra. Dodatkowo dzięki możliwości początkowego ustawiania poziomu zalania, możemy sobie grę utrudniać. Zdecydowanie grę polecam rodzinom oraz tym mniej doświadczonym i młodszym graczom.

Plusy.

+ Wykonanie elementów – zwłaszcza figurki skarbów.

+ Piękne ilustracje.

+ Łatwe zasady – Zakazana Wyspa, to łatwiejsza wersja Pandemii.

+ Tematyka.

+ Regrywalność dzięki losowemu ułożeniu pól wyspy, zmianie ułożenia kształtu wyspy, ustawiania poziomu zalania.

+ Szybkie przygotowanie gry i szybki czas rozgrywki.

+ Doskonała pozycja gry familijnej.

+ Nauka współpracy – porażka jednego, to porażka całej drużyny.

+ Ciekawe opakowanie, czyli metalowa puszka ….

Minusy.

– …, która niestety wpływa też na cenę gry, która waha się od 65-90 zł.

–  Dla zaawansowanych graczy gra może okazać się zbyt łatwa i nudna.

Zakazana Wyspa – instrukcja do gry.

Leave a Reply