Zaczarowane Królestwo - logo1

Kolejny magiczny turniej przed nami. Pory Roku: Zaczarowane Królestwo- 1. Rozszerzenie.

Wspólnie powrócimy do magicznego królestwa Xidit, aby ponownie stoczyć bój o tytuł najpotężniejszego Arycmaga Xidit. Przygotuj swoich kompanów oraz magiczne artefakty, bo niedługo rozpocznie się nowy turniej. Nowe wyzwania i przygody czekają. Zapraszam na rozszerzenie Pory Roku: Zaczarowane Królestwo.

Zaczarowane Królestwo - pudełko
Zaczarowane Królestwo – pudełko z grą

Zaczarowane pudełko, czyli kilka słów o zawartości opakowania.

W pudełku o dość oryginalnym rozmiarze (przynajmniej jak na gry planszowe) znajdziemy następujące elementy:

  • 40 nowych kart mocy,
  • 10 kart czarów,
  • 12 żetonów zdolności specjalnych,
  • 16 dodatkowych żetonów energii,
  • 2 znaczniki Kruka,
  • Znacznik pierwszego gracza,
  • 7 znaczników zmienienia zasobów,
  • 2 pola rozszerzające planszę gracza,
  • 5 poprawionych kart do podstawowej wersji gry (w wersji polskiej),
  • Instrukcję.
Zaczarowane Królestwo - zawartość
Zawartość pudełka

Na pierwszy ogień bierzemy nowe karty mocy, których jest 2×20, czyli 40. Karty wykonane są w standardzie, który znamy z podstawowej wersji gry, czyli jest dobrze, ale warto pomyśleć o koszulkach.

Zaczarowane Królestwo - karty mocy mix
Nowe karty mocy

Oprócz wspomnianych 40 kart mocy, wewnątrz pudełka znajdziemy również 10 kart czarów i tutaj podobnie, czyli jest ładnie i w miarę solidnie, ale koszulki raczej się przydadzą.

Zaczarowane Królestwo - karty czarów mix
Karty czarów

Kolejny element stanowi odpowiedź na pytanie posiadaczy podstawki „Po co jest ta dziura w planszy gracza?”. Owym tajemniczym elementem są żetony zdolności specjalnych, czyli prawie okrągłe znaczniki, które wpycha się we wspomniane otwory. Słowo „wpycha” jest tutaj użyte nieprzypadkowo, ponieważ żetony są trochę za duże, w związku z czym próba ich wsadzenia oraz późniejszego wyciągnięcia z planszy, może skończyć się uszkodzeniem zarówno żetonu, jak i planszy – czyli raczej niefajnie. Jeżeli chodzi o aspekt graficzny, to nie jest źle, ale odnoszę wrażenie, że są one wzięte z innej gry.

Zaczarowane Królestwo - żetony umiejętności
Żetony umiejętności

Pozostałe żetony oraz znaczniki zostały dodane głównie po to, żeby usprawnić i ułatwić rozgrywkę. Ich wykonanie jest dobre, chociaż nie do końca rozumiem białych obramowań na znacznikach Kruka oraz znaczniku pierwszego gracza. Zdecydowanie odbiegają one od pozostałych elementów gry. Poza tym nie mam żadnych zastrzeżeń.

Zaczarowane Królestwo - dodatkowe żetony
Dodatkowe żetony
Zaczarowane Królestwo - znacznik gracza i kruka
Znacznik Kruka i gracza rozpoczynającego

W pudełku z Zaczarowanym Królestwem znajdziemy 5 kart, które zostały wymienione względem pierwotnej wersji gry. Karty zostały wymienione z powodu zarówno błędów na nich występujących, jak i lepszego zbalansowania ich działania, także duży plus za to.

Zaczarowane Królestwo - wymienione karty
Wymienione karty mocy

Zaczarowane Królestwo – 3 dodatki w 1 pudełku.

Jak już pewnie zdążyliście zauważyć, Zaczarowane Królestwo to tak naprawdę zestaw 3 dodatków, czyli po pierwsze nowe karty mocy, po drugie karty czarów i w końcu po trzecie żetony umiejętności. Wszystkie dodatki są niezależne względem pozostałych, czyli możemy zagrać w Pory Roku ze wszystkimi trzema dodatkami, a możemy też zagrać z jednym wybranym.

Zaczarowane Królestwo - dodatki
Elementy poszczególnych dodatków, czyli karty mocy, karty czarów oraz żetony umiejętności

Jeszcze więcej kart mocy.

Nowe karty mocy to chyba najbardziej oczywisty, a zarazem najbardziej oczekiwany dodatek do Seasons. Żeby skorzystać z nowych kart, należy je po prostu potasować z kartami z podstawowej wersji gry i dalej postępować według standardowego przygotowania. Nowe zagrywki, które znajdziemy na kartach, oferują bardzo ciekawe akcje, a combosy, które będziemy mogli dzięki nim przeprowadzić staną się jeszcze potężniejsze. Może o tym świadczyć głównie fakt, że po zastosowaniu nowych kart mocy nasze wyniki poszybowały w górę, o co najmniej 50 punktów na partii. Spotkałem się z opiniami bardziej doświadczonych graczy, że nowe karty mocy wprowadzają do rozgrywki sporo chaosu, przez co gra staje się bardziej nieprzewidywalna. Mi to jednak nie przeszkadza i bardzo pozytywnie odebrałem ten dodatek. Poza tym wiadomo jak to jest z kartami w grach: im więcej tym lepiej :).

Zaczarowane Królestwo - karty mocy
Przykład nowych kart mocy

Czary.

Kolejny dodatek, czyli karty czarów, to tak naprawdę karty modyfikujące zasady gry. Zgodnie z instrukcją, aby skorzystać z tego dodatku, należy jeszcze przed Preludium wylosować jedną z kart (opcjonalnie można ją wybrać – jednak szczerze polecam losowanie). Następnie należy zastosować się do jej treści. Nowe zasady mogą dotyczyć Preludium – np. każdy gracz pobiera 12 zamiast 9 kart, a następnie tworzy trzy 4-kartowe stosy. Zasady mogą również odnosić się bezpośrednio do rozgrywki – np. za każdym razem, gdy pora roku zmienia się na lato gracz, który prowadzi na torze kryształów musi poświęcić jedną kartę mocy albo zmniejszyć swoje pole zasobów o 1 (za pomocą specjalnego żetonu). Jak więc widać, karty czarów mogą dość poważnie namieszać w naszym turnieju.

Zaczarowane Królestwo - karty czarów
Przykładowe karty czarów

Umiejętności specjalne.

Ostatni dodatek wprowadza do gry 12 żetonów umiejętności. Jeżeli gracze zdecydują się wykorzystać w tracie gry owe żetony przed fazą Preludium muszą każdemu z zawodników rozdać po 3 losowe żetony. Po fazie Preludium, ale przed rozpoczęciem turnieju, każdy z graczy wybiera jeden z żetonów i umieszcza go w swojej planszy gracza. Pozostałe 2 żetony należy odrzucić. Wybrany żeton zapewnia każdemu z graczy jednorazowy bonus. I tutaj niestety objawia się główny problem z żetonami umiejętności, ponieważ są one bardzo niezbalansowane, tzn. niektóre żetony zapewniają same bonusy – np. obejrzyj karty mocy pozostałych graczy, dodatkowo na koniec gry zyskujesz 9 punktów prestiżu albo na koniec gry zyskujesz 3 punkty prestiżu zamiast tracić 5 punktów prestiżu za każdą niezagraną kartę mocy.  Inne żetony stawiają natomiast na wymianę – odrzuć 4 żetony wody, aby na koniec gry zyskać 18 punków prestiżu albo dobierz kartę mocy teraz, a na koniec gry strać 5 punktów prestiżu.  Powoduje to duże dysproporcje w sile umiejętności posiadanych przez graczy, a w praktyce oznacza, że niektóre umiejętności będą wybierane bardzo rzadko, jeżeli w ogóle.

Zaczarowane Królestwo - użycie umiejętności
Żeton umiejętności w planszy gracza
Zaczarowane Królestwo - przygotowanie do gry
Przed turniejem…
Zaczarowane Królestwo - W trakcie turnieju
… oraz w jego trakcie

Podsumowanie.

Zaczarowane Królestwo to dodatek do popularnych Pór Roku. Rozszerzenie można podzielić na 4 elementy, czyli nowe karty mocy, karty czarów, żetony umiejętności oraz sporą garść żetonów i znaczników ułatwiających rozgrywkę. Dodatkowo w Zaczarowanym Królestwie znajdziemy karty, które zostały poprawione względem podstawowej wersji Pór Roku. Jeżeli chodzi o ogólne wykonanie rozszerzenia, to zasadniczo jest dobrze. Wszystkie elementy utrzymane są w klimacie Pór Roku, chociaż szkoda, że żetony umiejętności nie do końca współpracują z planszami graczy. Teraz słów kilka o poszczególnych dodatkach i zacznę oczywiście od nowych kart mocy. Zarówno wykonanie, jak i ich działanie bardzo mi się spodobały, jednak tak jak wspominałem, bardziej doświadczeni gracze Seasons często narzekają na zbyt dużo chaosu na stole. Kolejny element, czyli karty czarów to dość banalne jak by się mogło wydawać ulepszenie, ot po prostu 10 kart zmieniających zasady rozgrywki. Pomysł może i faktycznie wydaje się średnio oryginalny czy ciekawy, jednak rozgrywki po wprowadzeniu nowych reguł zdecydowanie zyskują na różnorodności i ja oceniam ten dodatek na plus. Ostatnim dodatkiem wchodzącym w skład rozszerzenia są żetony umiejętności. Muszę przyznać, że z żetonami wiązałem największe nadzieje, bo było to dokładnie to, czego brakowało mi w Porach Roku, czyli jakaś unikatowa zdolność dla każdego czarodzieja. No i niestety największa nadzieja okazała się największym rozczarowaniem. Zarówno wykonanie, jak i działanie żetonów pozostawia wiele do życzenia i sprawia, że po ten dodatek sięgaliśmy i sięgać będziemy raczej niechętnie. Jeżeli chodzi o pozostałe znaczniki i żetony, to przynajmniej połowa z nich powinna się znaleźć już w podstawowej wersji Pór Roku, jednak dobrze, że gracze dostali możliwość uzupełnienia braków. Jak to mówią – lepiej późno niż wcale. Warto wspomnieć o cenie rozszerzenia. Zaczarowane Królestwo kosztuje w granicach 60-70 zł, co na tle zawartości oraz ceny podstawy gry wydaje się trochę przesadzone i może stanowić element zaporowy dla osób rozważających zakup. Reasumując, Zaczarowane Królestwo to powiew świeżości w magicznym królestwie Xidit, dlatego polecam ten dodatek w szczególności tym z Was, którzy ograli już Pory Roku i pragną je nieco odświeżyć.

Plusy.

+ Nowe karty mocy.

+ Karty czarów, czyli modyfikacja zasad gry.

+ Zwiększenie regrywalności poprzez zwiększenie zmienności pomiędzy poszczególnymi partiami.

+ Dalej jest kolorowo i klimatycznie.

+ Wymiana błędnych kart mocy.

+ Dodanie żetonów pomocniczych.

+ Wykonanie elementów gry…

Minusy.

– … które niestety nie tyczy się żetonów umiejętności. Odnoszę wrażenie, że żetony są wyciągnięte z innej gry.

– Żetony umiejętności oprócz wykonania nie zachwycają również działaniem – kompletny brak balansu całkowicie zniechęca do ich używania.

– Cena – 60-70 zł to według mnie jednak za dużo.

– Bardziej doświadczeni uczestnicy turniejów Pór Roku mogą narzekać na zbyt dużą losowość wprowadzoną przez nowe karty mocy – jednak „niedzielnym graczom” nie powinno to przeszkadzać.

Pory Roku Zaczarowane Królestwo – instrukcja do gry.

 

Leave a Reply