Wsiąść do Pociągu - logo

Pociągiem po Europie, czyli Wsiąść Do Pociągu: Europa

Wszyscy wsiadać! Zamykać drzwi! Odjazd! O jeżdżeniu pociągami powstało już wiele filmów, piosenek, książek czy bajek. Nastał więc także czas, aby o podróżowaniu pociągami powstały gry planszowe. Jedną z takich gier jest właśnie Wsiąść Do Pociągu. Planszówka ta posiada wiele odmian, które różnią się nie tylko położeniem geograficznym, ale i czasem akcji gry. Dzisiaj zajmiemy się chyba najbardziej popularną jej wersją, a mianowicie Wsiąść Do Pociągu: Europa.

Wsiąść do Pociągu - pudełko
Pudełko

Co znajdziemy w pudełku z grą?

W opakowaniu, które według mnie jest bardzo ładne i przemyślane, znajdziemy planszę do gry z torem punktacji, 46 kart biletów (40 normalnych tras oraz 6 tras długich), 110 kart wagonów, 5 znaczników punktacji, 5 zestawów wagonów oraz dworców, instrukcję do gry, kartę podsumowania oraz miłą niespodziankę w postaci kodu dostępowego do gry w wersji online. Zatrzymajmy się na chwilę przy planszy. Jest składana w bardzo interesujący sposób dzięki czemu zajmuje niewiele miejsca. Problemem niestety jest to, że przez to pomysłowe składanie sama plansza bardzo cierpi i już po paru rozgrywkach widać pierwsze naderwania. W związku, z czym obawiam się, że po 20-30 rozłożeniach i złożeniach będziemy mieć problem z rozpadającą się planszą gry. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że taki sposób składania planszy to kompromis pomiędzy wielkością planszy przed i po rozłożeniu, niemniej zalecam wszystkim, aby niezwykle delikatnie obchodzili się z planszą w czasie rozkładania i składania.

Wsiąść do Pociągu - Zawartość
Zawartość

Jak Wsiąść Do Pociągu?

Na początku należy przygotować się do gry, tj. rozkładamy planszę, każdy z graczy dostaje zestaw wagoników i dworców, znacznik punktacji, jeden losowy bilet długiej trasy oraz 3 losowe bilety normalnych tras. Dodatkowo, każdy z graczy pobiera 4 losowe karty pociągów.

Wsiąść do Pociągu -Karty pociągów
Karty pociągów
Wsiąść do Pociągu - bilety
Bilety

Każdy z zawodników po kolei będzie realizował swój ruch, w trakcie którego będzie mógł wykonać tylko jedną z następujących czynności:

  • Dobranie kart pociągów – każdy gracz może dobrać 2 karty pociągu. Karty może albo dobrać w ciemno ze stosu kart gry, albo pobrać jedną z puli pięciu odsłoniętych kart. Wyjątkiem jest lokomotywa – czyli karta wielokolorowa. Jeżeli gracz weźmie lokomotywę ze stosu kart odkrytych, nie może pobrać już drugiej karty. Po dobraniu karty z puli kart odsłoniętych, braki są natychmiast uzupełniane z puli kart gry.
  • Zajęcie trasy – w swoim ruchu gracz może korzystając z zebranych kart pociągów zająć wybraną trasę. Aby zająć konkretną trasę gracz musi „zapłacić” za nią odpowiednią ilością konkretnych kart pociągów. Na przykład, aby ustanowić połączenie składające się z 3 czarnych elementów, należy zapłacić za nie 3 kartami czarnych pociągów. Wyjątek stanowią karty lokomotyw – które zastępują każdy kolor, tzn jedna karta lokomotywy zastępuje jedną inną kartę. Od powyższej zasady istnieją dwa wyjątki – promy i tunele. W przypadku promów – do zbudowania trasy wymagana jest co najmniej jedna lokomotywa. Drugi wyjątek to tunele, które w znaczny sposób mogą nam podnieść koszt budowy. Po zadeklarowaniu chęci budowy tunelu, z talii kart gry odsłaniane są 3 karty. Jeżeli któraś z nich jest w takim samym kolorze jak budowany przez nas tunel lub jest lokomotywą, należy zapłacić dodatkową, jedną kartę w odpowiednim kolorze za każdą wylosowaną kartę w kolorze tunelu. Jeśli więc ktoś będzie miał pecha, to koszt budowy tunelu może być droższy o nawet 3 karty! W grze ponadto występują trasy szare – są to trasy, które można zająć dowolnym, ale tylko jednym kolorem, np. szare dwu- elementowe połączenie można opłacić dwoma kartami czerwonych pociągów.
  • Dobieranie biletów – gracz może dociągnąć 3 bilety z talii biletów, ale musi zachować co najmniej jeden z nich. Zasada działania biletów jest następująca: jeżeli uda nam się zrealizować połączenie wskazane na bilecie dostajemy punkty, które również znajdują się na bilecie. Jednakże jeżeli nie zrealizujemy danego połączenia, punkty te są nam odejmowane. Także jak widać można zyskać, ale można też stracić.
  • Budowa dworca – mamy możliwość zbudowania dworca w wybranym, niezajętym przez nikogo mieście (niezajęte, czyli takie bez dworca) pod warunkiem zapłacenia za pierwszy dworzec – 1 karty, 2. dworzec – 2 kart , a za 3. dworzec – 3 kart w takim samym kolorze. Budowanie dworców pozwala nam na skorzystanie z tras rywali na potrzeby realizacji biletów.

Skoro wiemy w jaki sposób grać wypadałoby dowiedzieć się po co grać. Celem Wsiąść Do Pociągu jest uzyskanie więcej punktów niż pozostali gracze. Punkty można zdobywać na 4 sposoby:

  • Budowanie tras – im dłuższa trasa tym więcej punktów – dokładny przelicznik znajduję się na planszy oraz na karcie pomocy.
  • Realizowanie biletów – zgodnie z informacją na bilecie.
  • Zbudowanie najdłuższej trasy – dodatkowo 10 punktów na koniec gry.
  • Niekorzystanie z dworców – 4 punkty za każdy nieużyty dworzec.

Warto dodać, że bilety nadają rozgrywce dynamizmu i pozwalają określić cel dla każdego gracza, więc są bardzo dobrym rozwiązaniem.

Wsiąść do Pociągu - rozgrywka
Przykładowa rozgrywka

Podsumowanie.

Wsiąść Do Pociągu: Europa to przyjemna, a zarazem emocjonująca gra. Elementy gry są bardzo ładne i niezwykle starannie wykonane. Jak pisałem wcześniej, pewien problem może stanowić plansza, która według mnie będzie mieć tendencję do rozpadania się. Jest to chyba pierwszy tytuł, który z czystym sumieniem mogę pochwalić za pudełko. Jest ono przemyślane, wszystko ma swoje miejsce, a zawartość nie lata na lewo i prawo także duży plus. Problemem może być skalowanie gry. Rozgrywka w 2 osoby w zasadzie pozbawiona jest emocji, bo zawodnicy nie wyrywają sobie wzajemnie upatrzonych połączeń. Grając natomiast w 4-5 graczy ciężko znaleźć wole miejsce na planszy, więc nie obędzie się bez używania dworców. Wydaje mi się, że dobrym rozwiązaniem w tym przypadku byłoby podzielenie biletów na grupy, tak, aby grając w 2 osoby rozgrywka koncentrowała się np. na połowie planszy. Problemem są też bilety z długimi trasami – a w zasadzie problemem jest ich liczba. Po 2 rozgrywkach każdy zawodnik zna już w zasadzie wszystkie połączenia i dzięki temu może w bardzo łatwy sposób przewidywać ruchy przeciwnika. Także biletów mogłoby być nieco więcej. Gra nie należy do trudnych, ale wymaga pewnego ogrania w związku z czym początkujący gracz prawie zawsze przegra z doświadczonym zawodnikiem. W grze występuje element losowy, ale jest on na tyle ograniczony, że możemy nad nim dość konkretnie zapanować. Elementem zaporowym przy tym tytule może być cena, bo chociaż patrząc na zawartość nie wydaje się ona zawyżona, to jednak nie jest to tania pozycja. Reasumując Wsiąść Do Pociągu: Europa to bardzo dobry tytuł, który wymaga od gracza planowania oraz ciągłego myślenia. Z całą pewnością polecam tą grę fanom gier planszowych.

Plusy.

+ Klimat.

+ Wykonanie.

+ Mechanika.

+ Pomysł biletów.

+ Pudełko.

+ Można podszkolić się z geografii.

Minusy.

– Plansza ma tendencję do rozpadania się.

– Brak skalowalności.

– Cena.

– Ilość biletów długich tras.

Wsiąść do Pociągu Europa – instrukcja do gry.

Leave a Reply