Na wypasie, czyli Wilki i Owce.

Dzisiaj wracamy z kolejną propozycją od wydawnictwa Granna: Wilki i Owce. W grze tej będziemy wcielać się w role pasterzy opiekujących się stadami kolorowych owiec. Celem każdego pasterza będzie zbudowanie najlepszego pastwiska w okolicy. Wygra ten, który ogrodzi jak największą liczbę owiec i obroni je przed zgłodniałymi wilkami czyhającymi w lesie.

Wilki i Owce - pudełko
Wilki i Owce – pudełko

Otwieramy pudełko: Wilki i Owce!

Po przestudiowaniu informacji znajdujących się na pudełku widzimy, że Wilki i Owce zdobyli w 2003 r. tytuł gry roku we Francji, a w 2007 r. byli nominowani do gry roku w Polsce. Skoro była to jedna z najlepszych gier wydanych na naszym rynku w 2006 r., to musi coś to znaczyć,  brzmi bardzo obiecująco – prawda? Po otwarciu pudełka naszym oczom ukaże się 77 kwadratowych, kartoników, woreczek z materiału oraz oczywiście instrukcja. Pierwsze wrażenie myślę, że jest bardzo pozytywne. Kolorowe kafelki z twardego, lśniącego, lakierowanego kartonu wydają się bardzo solidne, dzięki czemu gra szybko się nie zniszczy i będzie nam służyć na długi, długi czas.

Wilki i Owce - zawartość pudełka
Wilki i Owce – zawartość pudełka

Wśród dwustronnych kartoników musimy wyróżnić 9 specjalnych kwadratów:

  • 4 kwadraty ze znakiem zapytania po jednej stronie, a po drugiej z pasterzem z czterema owcami w wybranym kolorze: czarnym, niebieskim, żółtym i czerwonym,
  • 1 kwadrat ukazujący wieś (po obu stronach jest identyczny) z fontanną na środku,
  • 4 kwadraty ukazujące pasterza z owcą i jagnięciem (po obu stronach są identyczne) w wybranym kolorze, które są znacznikami graczy.

Kafelki specjalne są na razie odkładane na bok, a pozostałe wrzucamy do materiałowego woreczka.

Wilki i Owce - płytki graczyWilki i Owce - płytki graczy
Wilki i Owce – płytki graczy
Wilki i Owce - znaczniki graczy i kafelek startowy: wieś
Wilki i Owce – znaczniki graczy i kafelek startowy: wieś

Pierwsze moje skojarzenie po obejrzeniu elementów gry, było powiązanie Wilków i Owiec z opisywanym już wcześniej Carcassonne. Owszem, mechanika gry oparta na losowaniu i budowaniu planszy poprzez dokładanie kafelków łączy te gry, ale to by było na tyle jeśli chodzi o podobieństwa.

Budujemy zagrody.

Grę rozpoczynamy od położenia na środku stołu kafelka z Wsią. Następnie każdy z graczy otrzymuje kwadrat ze „?”, który wskaże nam jakiego koloru pasterzem będziemy. Rzekłabym, że jest to najważniejszy moment gry. W tajemnicy przed innymi zaglądamy na drugą stronę kartonika i nie zdradzamy nikomu na jakim stadku owiec będzie nam najbardziej zależało.  Oczywiście prędzej, czy później przeciwnicy nas sami rozgryzą lub sami się ujawnimy, ale póki co działamy w tajemnicy i jest to najpiękniejsze w tej grze.

Gdy już poznaliśmy nasz kolor, to każdy z graczy losuje z woreczka po 4 kartoniki, które będą naszym zestawem startowym. Kafelki trzymamy w ręce w tajemnicy przed innymi graczami, co wcale nie będzie takie proste.

Osoba rozpoczynająca grę musi dołożyć kartonik pasujący do płytki startowej. Jeśli ma kafelek przedstawiający fragment wsi, to dokłada go odpowiednim brzegiem i w nagrodę dobiera z woreczka kolejny kwadrat. Jeśli jednak nie ma pasującego kartonika, to pasuje, kolejny gracz ma szansę rozbudowania wsi, a gracz, który spauzował niestety nie może wylosować z woreczka kolejnej płytki. Płytki będą do siebie pasować, jeśli na przylegających brzegach będą fragmenty wsi, lasu czy stado owiec w tym samym kolorze. Ważną informacją jest to, że jeśli dopasowaliśmy kafelek 2 brzegami, to dobieramy w nagrodę 2 płytki, jeśli dopasowaliśmy 3 brzegami, to dobieramy 3 płytki, jeśli uda nam się dopasować wszystkimi brzegami, to dobieramy aż 4 płytki. Warto więc szukać takich miejsc na naszej tworzącej się planszy, bo więcej kafelków daje nam możliwość rozbudowania większego stada w naszym kolorze.

Wilki i Owce - rozgrywka
Wilki i Owce – rozgrywka

Czas się ujawnić!

Gdy czujemy, że nadszedł ten czas, by ujawnić pozostałym pasterzom, jaki kolor owieczek jest nasz, lub też dalsze ukrywanie się po prostu nie ma sensu, bo przeciwnicy wyraźnie widzą jakie stada staramy się rozwijać, to w dowolnej chwili (nawet w trakcie ruchu innego gracza) wypowiadamy nasz kolor i odwracamy kartonik ze znakiem zapytania na drugą stronę. Gra na chwilę się zatrzymuje. Osoba, która właśnie się ujawniła, dokłada kartonik z pasterzem i owcami do swojego istniejącego już stada i dociąga tyle kartoników, z iloma brzegami go dopasowała. Następnie, jako premia dokłada jeszcze 1 płytkę i losuje z woreczka odpowiednią ilość kwadratów. Po tym wszystkim bierze znacznik pasterza w swoim kolorze i kładzie przed sobą, wszyscy już wiedzą kim jest. Jak więc widać, opłaca się w pewnym momencie ujawnić – zyskuje się sporo płytek, dzięki czemu znacząco możemy rozbudować nasze stada.

Uwaga pasterze – wypuście swych myśliwych, w lesie mogą czaić się wilki!

Niektóre łąki, jak się przekonacie, sąsiadują z lasem. Nie ma co się bać, póki w lesie nie pojawi się wilk, nasze owce będą bezpieczne. A co jeśli konkurujący z nami pasterz naśle na nasze stado wygłodniałą bestię? Jeśli w danym lesie nie ma myśliwego, to rywal może wpuścić do niego złego wilka. Zwłaszcza jeśli tuż przy lesie wybudowaliśmy dosyć pokaźne stado… Nie panikujmy jednak,  pasterze muszą zachować zimną krew.

Wilki i Owce - myśliwy i wilk
Wilki i Owce – myśliwy i wilk

Wśród wszystkich kwadratów są 4 z wilkami oraz 4 z myśliwymi. Jest więc szansa, że uda nam się umieścić w lesie naszego myśliwego – kafelek myśliwego kładziemy na kafelek z wilkiem i nasze owieczki są chronione. Jeśli jednak nie mamy w ręce myśliwego, to musimy już się nieco natrudzić. Możemy na przykład starać się rozbudować las tak, by wilk zagroził nie tylko naszemu stadu. Wilk bowiem jest niebezpieczny dla wszystkich owiec, których łąki sąsiadują z lasem, w którym się znajduje. Co więcej, jeśli połączymy 2 obszary leśne, w których w 1. przebywa wilk, a w 2. przebywa myśliwy, to wilk straci swoją siłę i owce znów będą bezpieczne. Pamiętajcie jednak, że w lesie może się czaić więcej wygłodniałych bestii… Czasem więc warto od razu położyć myśliwego, wtedy żaden z rywali nie zagrozi nam już wilkiem. Wilka i myśliwych możemy dokładać w dowolnej chwili, nawet w trakcie ruchu innego gracza.

Wilki i Owce - użycie wilka,a następnie myśliwego
Wilki i Owce – użycie wilka,a następnie myśliwego

Wilki i Owce – punktowanie .

Gdy w woreczku zabraknie kafelków, to gra się nie kończy. Rozgrywka toczy się tak długo, póki wszyscy albo nie będą mieli kartoników do dostawiania, albo nie będą już chcieli dostawiać kolejnych. Po zakończeniu gry, każdy z graczy musi policzyć, ile owiec ma jego największe stado. Liczy się oczywiście tylko stado, które z każdej strony jest otoczone przez płot, las lub wieś oraz stado niezagrożone przez wilka. W instrukcji Wilków i Owce przedstawione są również premie za szybsze skończenie gry. Pierwszy gracz otrzymuje 6 punktów, drugi gracz 3 punkty, a trzeci 1 punkt. Dopiero po zsumowaniu punktów za największe stado i premię wyłania się zwycięzcę. Gdy 2 graczy zdobędzie taką samą liczbę punktów, to porównuje się drugie co do wielkości stado. Jeśli to nie pomogło, gra kończy się remisem. My grając w Wilki i Owce odpuściliśmy sobie te dodatkowe punkty za premię, gdyż bardzo szybko można by skończyć grę, a 6 punktów za ten fakt, to bardzo dużo.

Podsumowanie.

Gra Wilki i Owce to gra familijna dla 2 do 4 osób, jak podaje Granna: od 7 do 99 lat. Jest to ciekawa, bardzo solidnie wykonana pozycja. Największą zaletą gry jest zdecydowanie niewiedza na początku rozgrywki. Nikt nie wie kto jest kim, bo gracze starają się zmylić trop. Gra jest dedykowana głównie dla dzieci, ale nie skłamię jeśli powiem, że to chyba dorośli mają więcej frajdy z Wilków i Owiec. W grze występuje negatywna interakcja, która niekoniecznie przypadnie do gustu dzieciom. Nam bardzo się podoba – ktoś buduje duże stado i siup, dobudujemy mu las i wpuścimy do niego wilka. Wygrana nie jest więc taka oczywista. Wilki i Owce nie jest jednak grą bez wad. Kartoniki -piękne, trwałe, ale dwustronne. Przez to ciężko kontrolować jakie kafelki mamy w ręce, bo przecież ukrywamy je przed innymi graczami. Przez to gra traci trochę na dynamice, bo gdy mamy już dużo płytek w ręce, to chwilę potrwa zanim wszystkie obejrzymy. My – dorośli mamy z tym problem, więc co dopiero dzieci! Wydawnictwo Granna sprzedaje Wilki i Owce razem z dodatkiem Grube Ryby, która bardzo urozmaica grę – dodatkowo budujemy stawy, ale musimy uważać na nowe niebezpieczeństwa. Dzięki temu gra na pewno jest jeszcze bardziej emocjonująca. Suma sumarum grę jak najbardziej polecam!

Plusy.

+ Proste zasady.

+ Kolorowe ilustracje.

+ Zwroty akcji.

+ Trzyma w napięciu – na początku gry nie wiadomo kto jest kim, dzięki czemu gra jest bardziej emocjonująca.

+ Karty specjalne – wilki i myśliwy. Możemy przeszkodzić innym graczom, ale też mamy możliwość zapolować na wilka znajdującego się w naszym lesie.

+ Solidne wykonanie – gruby karton i woreczek na kafelki.

Minusy.

– Duża losowość.

– Może być zbyt skomplikowana dla dzieci.

– Nie każde dziecko lubi negatywną interakcję.

– Dwustronne karty – ciężko ogarnąć wszystkie karty w ręce, dzieciom przede wszystkim.

Wilki i Owce – instrukcja do gry.

Leave a Reply