Wiewióry - logo

Wiewióry, czyli gdzie są nasze orzechy?!

Jaś, Remek, Madzia i Marysia to cztery wesołe Wiewiórki, które są troszkę … roztrzepane. Jesienią poukrywały po całym lesie zapasy orzechów. Zima nadeszła, a one co? Zapomniały, gdzie zrobiły sobie spiżarki – pod liściem, kamieniem a może pod grzybkiem? By nie chodzić z pustym brzuchem, należy wyruszyć czym prędzej na poszukiwania. Pomóż Wiewiórkom odzyskać ich zapasy i sprawdź swoją pamięć. Czy na pewno jest lepsza od tych beztroskich stworzonek? Wiewióry wydawnictwa Rebel – zapraszam na recenzję 🙂

Wiewióry - pudełko
Wiewióry – pudełko

Co znajdziemy w pudełku?

W niewielkim pudełku z grą znajdziemy :

  • 9 kafli lasu,
  • 12 kafli orzechów,
  • 4 kafle Wiewiór,
  • Instrukcję.
Wiewióry - zawartość pudełka
Zawartość pudełka
Wiewiórki - 25 kafelków
25 kafelków, a jaki trening pamięci i jaka zabawa!

Jak więc widać, w Wiewiórach będziemy wyłącznie korzystać z kafelków. Ale wierzcie mi – te 25  płytek wystarczy, by świetnie bawić się ze swoimi dzieciakami.

Każdy z kafelków jest dwustronny. W pierwszej kolejności przyjrzyjmy się płytkom lasu. Na obu stronach kafelka znajdują się 3 różne obiekty: liść, kamień, grzyb, w 3 różnych kolorach: żółtym, niebieskim oraz czerwonym. Mamy więc sporo kombinacji, żadna z płytek nie jest taka sama.

Wiewióry - kafle lasu
Dwustronne kafle lasu

Jeśli chodzi o kafle orzechów, to na awersie znajdziemy przekąskę Wiewiór składającą się z 1 lub 2 orzechów, a na rewersie – liście, które przykrywają smakołyki rudzielców.

Wiewióry - kafle orzechów
Dwustronne kafle orzechów

Na deser zostali nam jeszcze nasi bohaterowie: Jaś, Remek, Madzia oraz Marysia. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że płytki Wiewiór z obu stron są takie same, jednak tak nie jest. Na każdej ze stron, nad głową wiewiórki podana jest bardzo ważna informacja o kolorze bądź kształcie obiektu, który przyjdzie nam zgadywać i zapamiętywać. O czym za chwilę.

Wiewióry - sympatyczni bohaterowie
Wiewióry – sympatyczni bohaterowie
Wiewióry - dwustronny kafelek Wiewióry Madzi
Dwustronny kafelek Wiewióry Madzi

Instrukcja jest króciutka i pełna przykładów. Po jej przeczytaniu bez żadnych problemów jesteście w stanie zasiąść do rozgrywki. Co można powiedzieć o wykonaniu? Jest w porządku – kafle są z grubego kartonu, a ilustracje może nie powalające, ale ładne. Wiewióry na pewno posłużą nam długi, długi czas. Całość jednak mogłaby spokojnie zmieścić się w o połowę mniejszym pudełeczku.

Wiewióry – czas przeszukać las!

Przygotowanie do gry jest niezwykle proste i szybkie. Wystarczy losowo ułożyć na środku stołu kafle lasu w kwadracie o wymiarach 3×3, a przy każdym rzędzie i kolumnie rozmieścić (również losowo) po 1 kaflu z widocznym pojedynczym lub podwójnym orzechem.

Wiewióry - ułożenie lasu i poukrywanych orzechów
Losowe ułożenie lasu i poukrywanych w nim orzechów

Następnie każdy z graczy wybiera swoją Wiewiórę i decyduje o jej ułożeniu. I tutaj mamy w zasadzie 2 decyzje do podjęcia. Po pierwsze, gdzie postawimy naszego rudzielca, czyli o którego orzecha będziemy walczyć, a po drugie, którą stroną układamy Wiewiórę. Czy stroną przedstawiającą 3 kolory, czy też 3 kształty? Dodam jeszcze, że przy tej samej płytce z orzechem może stać więcej niż 1 Wiewióra. Wówczas walka będzie jeszcze bardziej zacięta, bo gracze będą rywalizowali o te same orzechy. Wiewióry ustawiają się naprzeciwko upatrzonego przez nie orzeszka, tak jak na poniższym zdjęciu.

Wiewióry - czas rozpocząć walkę o orzechy
Wiewióry – czas rozpocząć walkę o orzechy!

Celem w grze jest oczywiście zdobycie przysmaków – osoba, która pierwsza zbierze co najmniej 5 orzechów wygrywa! Grę rozpoczyna osoba, która jako ostatnia widziała prawdziwą wiewiórkę. W swojej turze każdy z graczy po kolei będzie próbował zdobyć orzechy umieszczone na przeciwko jego Wiewióry. Droga do tych smakołyków składa się z 3 kafelków lasu, które trzeba przeskoczyć. Ale jak to zrobić? – zapytasz. Wystarczy zgadnąć, co znajduje się po drugiej stronie tych kafelków. Jeśli ustawiliśmy na początku naszą Wiewiórę z informacją o kolorze, to odgadujemy kolory, jeśli natomiast nasz kafelek Wiewióry wskazuje kształt – to naszym zadaniem będzie odgadywanie kształtów. W naszym ustawieniu powyżej Remek i Madzia odgadują kolory, a Jaś kształty. Zgadywanie rozpoczynamy zawsze od płytki znajdującej się najbliżej naszego rudzielca. Podajemy kolor/kształt i odwracamy płytkę (raz odwrócony kafel już tak zostaje na stole!). Jeśli udało nam się trafić, nasza Wiewióra przeskakuje na kolejną płytkę i kontynuuje zgadywanki. Jeśli 3 razy pod rząd podamy poprawne kolory/kształty, to udało się – orzechy trafiają w nasze łapki! Jeśli jednak w którymś momencie pomylimy się, to niestety musimy obejść się smakiem. Tura przechodzi na kolejnego gracza, który podejmuje swoją próbę zgarnięcia przysmaków, potem kolejny itd. Ale żeby nie było za łatwo, to w momencie, w którym któraś z Wiewiór zdobędzie orzechy dzieją się dodatkowo 2 rzeczy. Po pierwsze gracz ten przemieszcza swoją Wiewiórę o jedno pole w prawo lub w lewo, a po drugie – pozostali gracze odwracają swoje Wiewióry na drugą stronę. Także ci, którzy wcześniej odgadywali kolory, będą musieli odtąd podawać kształty – i na odwrót. Nasza pamięć zostaje wystawiona na ciężką próbę!

W swojej turze gracz nie musi próbować zdobyć orzechów, może zamiast tego przemieścić swoją Wiewiórę o jedno pole w prawo bądź w lewo. Jednak na tym kończy się ruch – nie można już odwracać kafli lasu. Trzeba czekać na kolejną kolejkę. Gramy dopóki któraś z Wiewiór nie zgarnie 5 orzechów, czyli co najmniej 3 płytek z orzechami (2 podwójnych i 1 pojedynczej).

Instrukcja proponuje jeszcze kilka innych wariantów gry. Najciekawszym z nich jest walka w ciemno o orzeszki. Ułożenie początkowe jest nieco inne – kafle orzechów układamy rewersem do góry. Liście zakrywają smakołyki, więc nie wiemy o jakie orzeszki walczymy.

Wiewióry - walka w ciemno
Wiewióry – walka w ciemno o orzechy

Pozostałe warianty również są bardzo ciekawe – np. granie dopóki nie zdobędziemy wszystkich kafli orzechów (osoba z największą liczbą orzeszków oczywiście wygrywa) lub też zdobycie dokładnie 5 orzechów (jeśli zdobędziemy 6 orzechów, to musimy zwrócić 2 kafle orzechów i ułożyć je na puste miejsca wokół lasu). Dzięki takim modyfikacjom Wiewióry staną się jeszcze bardziej atrakcyjne i na pewno szybko się nie znudzą.

Podsumowanie.

Wiewióry wydawnictwa Rebel to gra dla 2 – 4 graczy w wieku 6+, ale młodsze dzieciaki również świetnie sobie z nią poradzą. Zasady gry są proste, do wytłumaczenia w kilka minut. Wiedzcie jednak, że banalne zasady nie oznaczają prostej gry. Wiewióry tylko na początku wydają się nieskomplikowaną pozycją – zapamiętujemy 3 obiekty lub ich kolory, zdobywamy orzech, potem kolejny, ot zwykłe memory. Jednak wprowadzenie zasady obracania swoich rudzielców w momencie zdobycia przez przeciwnika kafla z orzechami, dostarcza wielu nieoczekiwanych zwrotów akcji. Już by się wydawało, że jesteś tak blisko, już zapamiętałeś układ kamień, liść, kamień – a tu nagle okazuje się, że musisz podać ich kolor! Sytuacja w naszym lesie zmienia się bardzo dynamicznie i trzeba mieć na prawdę dobrą pamięć, by to wszystko ogarnąć. Wiewióry są więc doskonałym treningiem pamięci zarówno dla tych małych, jak i starszych. Wykonanie gry nie budzi większych zastrzeżeń – kafelki wykonane są z grubego kartonu i na prawdę ciężko byłoby je zniszczyć. Szata graficzna niby w porządku, poprawna, ale jednak czegoś mi brakuje. I nie jestem osamotniona w tej opinii -moja 5 letnia siostrzenica na początku, póki nie poznała mechaniki Wiewiór, to średnio była zainteresowana tą pozycją. Na szczęście pierwsze wrażenia wykreowane na podstawie okładki, szybko minęły po pierwszej rozgrywce (ufff – udany prezent!). Zaletą Wiewiór jest również błyskawiczny setup gry oraz sam czas rozgrywki. Do zakupu zachęca również cena – ok. 30 zł. Martwi mnie jedynie regrywalność gry, bowiem po wielu, wielu rozgrywkach człowiek jest w stanie zapamiętać, co może znajdywać się po drugiej stronie np. niebieskiego grzybka. Także po jakimś czasie Wiewióry mogą nie być już dla graczy wyzwaniem… Jednak jako przerywnik między cięższymi i dłuższymi grami, albo jako partyjka po rodzinnym obiedzie, Wiewióry doskonale się sprawdzą i gwarantuję, że czeka Was dobra zabawa. Także ja zachęcam – sprawdźcie jak emocjonująca może być gra memory.

Plusy.

+ Proste zasady.

+ Trening pamięci – ciekawa wariacja na temat memory.

+ Wykonanie gry – kafelki z grubego kartonu.

+ Kilka wariantów gry.

+ Szybki setup i czas rozgrywki.

+ Dużo emocji i śmiechu.

+ Cena.

Minusy.

– Szata graficzna mnie nie urzekła. Ilustracje niby ładne, ale czegoś mi brakuje. Kwestia gustu.

– Problem regrywalności – po wielu partiach można zapamiętać co jest po drugiej stronie kafelka lasu.

– Za duże pudełko.

Wiewióry – instrukcja do gry.

Leave a Reply