Tajniacy - logo

Szpiegowska gra skojarzeń, czyli Tajniacy.

O Tajniakach (Codenames) zrobiło się głośno w 2015 r. – gra ledwo się pojawiła, a nieźle namieszała w rankingu BGG. Na dzień dzisiejszy Tajniacy zajmują wysokie 17 miejsce. Gra zdobyła wiele nominacji, w tym tytuł Golden Geek Best Family Board Game oraz Golden Geek Best Party Board Game. To oraz tak dobre opinie o grze sprawiły, że my również postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się tej pozycji. Słowna gra budzi aż tyle emocji? – trzeba było to sprawdzić i dzisiaj z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że to był bardzo udany zakup. Czy Tajniacy zdobędą  tytuł Spiel des Jahres 2016? Na wyniki musimy jeszcze chwilę poczekać, a tymczasem zapraszamy na recenzję.

Tajniacy - pudełko
Tajniacy – pudełko

Zawartość opakowania.

W średniej wielkości pudełku znajdziemy następujące elementy:

  • 16 kafelków agentów (8 agentów w kolorze niebieskim, 8 w kolorze czerwonym),
  • 1 kafelek podwójnego agenta,
  • 7 kafelków niewinnych obserwatorów,
  • 1 kafelek zabójcy,
  • 40 kart kluczy,
  • 1 podstawkę pod kartę kluczy,
  • 200 dwustronnych kart z kryptonimami,
  • 1 klepsydrę,
  • Instrukcję.
Tajniacy - zawartość pudełka
Zawartość pudełka

Zanim przejdę do opisu elementów, chciałabym się na chwilę zatrzymać przy samym pudełku. Okładka gry nie do końca oddaje szpiegowski klimat. Różowo – pomarańczowo – żółte tło, a na pierwszym tle czarne sylwetki kobiety i mężczyzny do wielu osób po prostu nie przemawiają. Mi aż tak to nie przeszkadza. Owszem, zgodzę się z tym, że mogłoby być bardziej intrygująco (te cukierkowe kolory nie do końca mi tu pasują), ale moją uwagę skupiło przede wszystkim nazwisko samego autora – Vlaady Chvátil. Czeskiego projektanta gier, którego cenimy za Mage Knight. Także wracając do pudełka, można je lubić bądź nie, ale zgodzicie się ze mną, że najważniejsza jest przecież zawartość i oczywiście sama mechanika gry.

Wszystkie kafelki wykonane są ze sztywnego kartonu. Zarówno kafle agentów, jak i obserwatorów są obustronne. Z jednej strony mamy mężczyznę, z drugiej kobietę – zabieg czysto wizualny, niemający tak naprawdę znaczenia w rozgrywce.Tylko mroczny i tajemniczy zabójca ma jedno oblicze.

Tajniacy - kafle agentów, obserwatorów i zabójcy
Od góry: podwójny agent, zabójca, niebiescy agenci, czerwoni agenci oraz niewinni obserwatorzy

Karty są nieco cieńsze niż kafle, ale nie sądzę, że mogłyby się szybko zniszczyć. W Tajniakach główne skrzypce odgrywają karty kryptonimów. Są to niewielkie, prostokątne karty ze słowami. Karty te są w sumie 4 – stronne – na jednej stronie mamy wypisane to samo słowo 2 razy, tak żeby gracze siedzący naprzeciw siebie dokładnie odczytali kryptonim, zaś na drugiej stronie mamy zupełnie inne słowo, które również powtórzone jest 2 razy. Dzięki stonowanej kolorystyce karty są czytelne i przejrzyste.  Mamy w sumie 200 kart, co daje aż 400 różnych słów. Sporo – dzięki  temu regrywalność w Tajniaków jest naprawdę wysoka!

Tajniacy - przegląd elementów
Przegląd elementów – jak widać główną rolę odgrywają karty kryptonimów. Jest ich naprawdę sporo!

Kwadratowe karty, to karty kluczy, które jak się pewnie domyślacie, będą przeznaczone tylko dla części graczy. Kartę tą umieszcza się na specjalną podstawkę dołączoną do gry. Klepsydra nie jest obowiązkowym elementem gry, ale jak się przekonacie, całkiem przydatnym. Gdy któryś z graczy za długo myśli, odpala się czasomierz i daje myślicielowi ostatnią minutę (i kilkanaście sekund) na zastanowienie. Wykonanie klepsydry nie budzi zastrzeżeń, wydaje się dosyć trwała. Ostatnim elementem jaki znajdziecie w pudełku jest instrukcja, która jest bardzo dobrze napisana. Nie powinniście mieć żadnych problemów, by bezpośrednio po jej przeczytaniu zasiąść do rozgrywki.

Tajniacy - karty kluczy
Rzut okiem na przykładowe karty kluczy

Tajniacy– czas wytężyć umysły!

Przygotowanie do standardowej rozgrywki należy rozpocząć od podzielenia graczy na 2 drużyny – niebieską oraz czerwoną. Oba zespoły wybierają spośród siebie osobę, która zostanie szefem siatki szpiegowskiej. Obaj szefowie siadają obok siebie po jednej stronie stołu, a pozostali członkowie tj. tytułowi tajniacy, po drugiej. Następie wybieramy losowo 25 kart kryptonimów, które układamy w kwadracie 5×5.

Tajniacy - rozłożenie kart kryptonimów
Rozłożenie kart kryptonimów

Szefowie siatki szpiegowskiej losują kartę klucza, wkładają do podstawki i trzymają w tajemnicy przed tajniakami obu drużyn. Przychodzi czas na zapoznanie się z kryptonimami.

Karta klucza ukazuje szefom, które z kart należą do danej drużyny. Tak więc niebieskie kwadraciki wskazują słowa drużyny niebieskiej, czerwone – drużyny czerwonej, beżowe – niewinnych gapiów, a czarny kwadracik z krzyżykiem odpowiada bezlitosnemu zabójcy, którego lepiej omijać z daleka. Karta klucza informuje jeszcze, która drużyna będzie zaczynała – mówi o tym czerwona lub niebieska „lampka” wokół karty. Drużyna rozpoczynająca ma do odgadnięcia 9 kryptonimów, a drużyna przeciwna 8 kryptonimów. Szefowie siatki szpiegowskiej układają przed sobą kafle agentów swojej drużyny, podwójny agent trafia do szefa, którego drużyna rozpoczyna rozgrywkę (w tym celu obraca agenta na stronę w jego kolorze), a zabójcę i niewinnych gapiów trzymamy gdzieś w zasięgu ręki. Tak przygotowani możemy rozpocząć właściwą rozgrywkę.

Tajniacy - przygotowanie do gry
Przygotowanie do gry – strona szefów
Tajniacy - karta klucza a kryptonimy drużyn
Czytanie karty kluczy w praktyce – niebieską ramką oznaczone słowa należą do niebieskich agentów, na czerwono do czerwonych, a na czarno mamy zaznaczonego zabójcę. Pozostałe kryptonimy to zwykli obserwatorzy

W Tajniakach po kolei, każdy z szefów siatki szpiegowskiej będzie przekazywał swojej drużynie krótką podpowiedź. Zadaniem zespołu będzie odgadnięcie swoich kryptonimów na podstawie haseł szefów w jak najmniejszej ilości prób. Zespół, który jako pierwszy odgadnie wszystkie swoje słowa – wygrywa. Myślicie, że banalne? Skądże znowu! Wskazówka przekazana przez szefa może składać się wyłącznie z  jednego wyrazu oraz liczebnika. Liczebnika, gdyż podpowiedź może dotyczyć więcej niż jednego kryptonimu. Dlatego, gdy np. szef rozpoczynającej drużyny powie: „Testament, 2” oznacza to, że wśród wszystkich kryptonimów, 2 słowa kojarzą się mu ze słowem testament – w naszym rozstawieniu są to spadek i papier. Zadaniem czerwonych tajniaków jest odgadnięcie tych słów. Tajniacy dotykają pierwszą kartę ze słowem, które wydaje im się poprawne i czekają na reakcję swojego szefa. Szef wyjawia tożsamość agenta i przykrywa słowo odpowiednim kaflem. Jeśli będzie to kafel przedstawiający agenta ich drużyny, czerwoni mogą zgadywać dalej (zostało im jeszcze 1 słowo). Jeśli okaże się, że skojarzenie było błędne, następuje koniec ich tury. W zależności od tego co wskazuje klucz, szef przykrywa słowo kaflem drużyny przeciwnej, niewinnego obserwatora lub zabójcy. Jeśli drużyna trafiła na tego ostatniego, to niestety gra kończy się natychmiastową porażką.

Po dobrym wskazaniu słów, spasowaniu (gracze nie muszą odgadywać wszystkich słów, gdy nie są pewni) lub obstawieniu kryptonimu przeciwnika, tura przechodzi na kolejną drużynę. Powiedzmy, że szef niebieskich powie: „Królowa, 3” – oznacza to, że wśród pozostałych widocznych kryptonimów, 3 słowa kojarzą się mu królową, w naszym rozstawieniu będą to: Anglia, korona i diament. Czerwoni tajniacy przechodzą do zgadywania… Grę kontynuujemy do momentu aż któraś drużyna zwycięży lub ktoś natknie się na zabójcę.

Jak więc widzicie, najlepiej jeśli szefom uda się powiązać ze sobą jak najwięcej słów. Wówczas drużyna ma szansę na szybsze odkrycie swoich kryptonimów, a tym samym na prześcignięcie przeciwników i zwycięstwo. Jednakże więcej nieoczywistych, wręcz abstrakcyjnych powiązań, może skutkować wskazywaniem błędnych słów (a tym samym pomoc drużynie przeciwnej) lub natknięciem się na zabójcę. Jest więc ryzyko. Ale jest ryzyko, jest zabawa!

Tajniacy w trakcie rozgrywki
Tajniacy w trakcie rozgrywki

Tajniacy – warianty.

Jeśli nie macie możliwości podzielenia się na co najmniej 2 drużyny po 2 osoby, to nie martwcie się – w Tajniaków można grać już w 2 osoby. Oczywiście na nieco innych zasadach. Przygotowanie do gry niczym się nie różni. Jeden gracz zostaje szefem, drugi – tajniakiem. Wybieramy kartę klucza i stajemy się drużyną koloru wskazanego na „lampce” karty. Szef podaje wskazówkę, po czym tajniak zgaduje. Następnie szef symuluje grę przeciwnej drużyny, zasłaniając 1 słowo ich koloru. Wybór należy do niego, więc zagrania na pewno będą czysto strategiczne. Gra kontynuowana jest do momentu odgadnięcia wszystkich swoich kryptonimów (wynik wygranej sprawdza w instrukcji, gdzie podana jest skala zwycięstwa) lub do momentu, gdy drużyna natrafi na zabójcę lub zasłonięte zostaną wszystkie słowa symulowanej drużyny (przegrana). Trzy osoby również mogą grać w tym wariancie  – wówczas mamy nie jednego, a dwóch tajniaków, a gdy gracze chcieliby ze sobą porywalizować, to mogą podzielić się na 2 szefów, którzy posiadają tego samego tajniaka. W takim przypadku, aby to miało sens – tajniak musi pracować równie dobrze, dla obu stron. Szefa będącego zwycięzcą, wyłania się według standardowych zasad.

W instrukcji znajdziecie też sporo różnych przydatnych wskazówek – jak powinien się zachowywać szef, kiedy użyć klepsydry, o używaniu skrótów czy nawet rymów. Dlatego koniecznie zachęcam do zapoznania się z instrukcją.

Podsumowanie.

Tajniacy to gra wydana w Polsce przez wydawnictwo REBEL, przeznaczona dla 2 do 8 graczy. Jest to słowna gra w skojarzenia, w której gracze podzieleni na 2 drużyny rywalizują ze sobą starając się powiązać i odgadnąć jak najwięcej słów należących do ich zespołów. Gra bardzo pobudza kreatywność – zwłaszcza jeśli jest się szefem siatki szpiegowskiej i próbuje jednym wyrazem połączyć ze sobą kilka słów, które często na pierwszy rzut oka, nie mają ze sobą nic wspólnego. Zadaniem drugiej strony zespołu tj. tajniaków, jest rozszyfrowanie podanej wskazówki, wydedukowanie rozwiązania, pamiętając przy tym także hasła drużyny przeciwnej, które również stanowią dla nich podpowiedź. Jak to bywa z grami losowymi, czasem zdarza się sytuacja, że gracze nie mają równych szans – jedna drużyna ma łatwiejsze hasła do powiązania, w drugiej szef nieźle musi się nagłowić. Wytłumaczenie zasad nowym graczom nie powinno zająć dłużej niż 5 min., dlatego też Tajniacy doskonale sprawdzą się na imprezach  czy spotkaniach rodzinnych (fajnie, że w grze może brać udział aż 8 osób!). I ci młodsi, i ci starsi będą bawili się doskonale, o czym będzie świadczyła rozgrywka po rozgrywce. Wierzcie mi, Tajniacy na tyle wciągają, że nie ma szans, że skończy się na jednej grze. Dzięki dużej ilości kart kryptonimów i kart kluczy, mamy bardzo dużą ilość kombinacji, a co za tym idzie – wysoką regrywalność. Gra na pewno nie znudzi Wam się szybko. Sam czas pojedynczej rozgrywki trwa od 10 do 20 min. Czasem zdarza się, że któryś z szefów za bardzo się namyśla, ale wtedy wystarczy użyć dołączonej klepsydry i dać myślicielowi ostatnią szansę na podanie hasła. Dzięki temu zwalczamy zbytnie przestoje w grze. Jeśli chodzi o skalowanie, to gra zyskuje przy większej ilości graczy. Owszem, autor dał nam wariant 2 i 3 – osobowy, ale zdecydowanie lepiej gra się w większym gronie. Sam klimat szpiegowski może nie jest do końca wyczuwalny i jest trochę na siłę, ale czy ma to znaczenie? Jest dużo śmiechu i zabawy, a o to przecież chodzi. Wykonanie gry nie budzi większych zastrzeżeń, karty są czytelne a elementy wytrzymałe. Już za ok. 50 zł możecie nabyć świetną grę słowną, która rozrusza niejedno towarzystwo. Tajniacy koniecznie muszą się znaleźć na Waszej półce!

Plusy.

+ Proste zasady do wyjaśnienia w parę minut.

+ Idealna pozycja na imprezy i spotkania rodzinne.

+ Możliwość gry aż w 8 osób.

+ Emocjonująca i wciągająca rozgrywka – na jednej partii się nie kończy.

+ Wysoka regrywalność – duży wybór słów i kluczy.

+ Błyskawiczny setup.

+ Pozycja, która pobudza szare komórki do myślenia, rozwija kreatywność.

+ Klepsydra, która pozwala zwalczać przestoje w grze.

+ Przystępna cena.

Minusy.

– Szata graficzna mogłaby być ciekawsza.

– Niezbyt wyczuwalny szpiegowski klimat – mogłaby to być po prostu zwykła gra słowna.

– Zdecydowanie lepsza skalowalność, gdy w rozgrywce bierze udział co najmniej  4+ graczy.

Tajniacy – instrukcja do gry

 

Leave a Reply