Szmal - logo1

Witajcie w świecie, gdzie liczy się tylko Szmal.

Dzisiaj mam przyjemność przedstawić Wam grę, dzięki której przeniesiecie się w lata 60-te ubiegłego wieku do jednego z miast USA. Każdy z Was stanie na czele mafijnej rodziny walczącej o jak największe wpływy w mieście. Do sukcesu prowadzić będzie wiele dróg i zdecydowana większość z nich będzie nielegalna. Przygotuj się na walkę, w której na końcu będzie liczył się tylko Szmal.

Szmal - opakowanie
Szmal – pudełko z grą

Co kryje Szmal?

Tradycyjnie już opis gry zaczniemy od przedstawienia zawartości opakowania. Szmal to gra karciana, więc jak łatwo się domyślić, podstawową zawartość pudełka stanowią karty, których znajdziemy w pakowaniu 80. Owe karty dzielą się na 30 kart Akcji, 25 kart Gangsterów oraz 25 kart Własności. Ponadto w pudełku znajdziemy również karty symbolizujące pieniądze (o nominałach 5, 10, 25 oraz 50 tysięcy dolarów), 54 znaczniki rozwoju oraz oczywiście instrukcję do gry.

Szmal - zawartość
Zawartość pudełka
Szmal - kasa i znaczniki rozwoju
Kasa i znaczniki rozwoju
Szmal - karty gry
Karty do gry w Szmal

Wróćmy na chwilę do opisu kart. Każda karta opisana jest według następującego schematu.

Szmal - karty opis
Opis kart do gry

Jak wspomniałem, mamy ich trzy rodzaje, tj. Akcje, Gangsterzy oraz Własności. Karty Akcji pozwalają nam na przeprowadzenie jednorazowej akcji, która zapewni nam określone profity. Gangsterzy to nasi przedstawiciele w mieście. Również oni zapewniają nam określone bonusy. Czasami, aby zwerbować konkretnego Gangstera, musimy spełniać określone wymagania – w końcu Gangster nie przyłączy się do byle kogo. Warto dodać, że zwerbowany Gangster często w ramach „posagu” wnosi do naszego majątku broń, samochód lub klucz(?). No i na koniec Własności, czyli miejsca, które stanowią przykrywkę dla naszych szemranych interesów. Karty Własności często posiadają swój koszt. W zamian za to pozwalają nam na gromadzenie na nich znaczników rozwoju, które na koniec gry przelicza się na tytułowy Szmal.

Dzień z życia Gangstera, czyli co nieco o zasadach.

Na początek zajmijmy się przygotowaniem do gry. Na środku stołu układamy pieniądze i znaczniki rozwoju. Następnie każdemu z zawodników rozdajemy po 12 kart i to w zasadzie tyle. Jesteśmy gotowi na Szmal. Rozgrywka trwa 12 rund, a każda runda podzielona jest na 4 fazy (wyjątek stanowią pierwsze 2 rundy, podczas których będziemy mieli do dyspozycji tylko 1 fazę). Poszczególne fazy to:

  1. Draft – spośród dostępnych dla nas kart (w pierwszej rundzie jest ich 12, w drugiej 11, w trzeciej 10, itd.) wybieramy jedną i przenosimy ją do naszej ręki. Pozostałe karty przekazujemy następnemu graczowi, jednocześnie otrzymując karty od gracza poprzedniego. Draft w każdej rundzie polega na wybraniu tylko jednej karty, tzn. jak dostaniemy karty od innego gracza to z ich przeglądaniem musimy poczekać do następnej rundy – w skrócie 1 runda to 1 karta.
  2. Zagranie karty – spośród dostępnych na ręce kart, każdy z graczy wybiera i zagrywa jedną na swoje terytorium (terytorium każdego gracza to obszar przed nim, na którym układa swoje karty). Tutaj ważna uwaga – wszystkie karty zagrywane są równocześnie, więc w momencie wyboru karty nie wiemy, na co zdecydują się nasi przeciwnicy.
  3. Wykonanie akcji – ponieważ wszystkie karty zagrywane są równocześnie, to o kolejności ich rozpatrzenia decyduje numer karty, tj. te z niższymi numerami rozpatrywane są w pierwszej kolejności. Niektóre karty do użycia mają określone koszty lub wymagania, w przypadku, kiedy ich nie spełnimy musimy odrzucić kartę poza grę bez jej rozpatrywania. Rozpatrując akcje opisane na karcie należy zwrócić uwagę na to, kiedy ich zdolność jest aktywowana. Możemy mieć do czynienia z aktywacją natychmiastową (jednorazową), aktywacją w następnej turze (jednorazową) oraz aktywacją przy spełnieniu określonego warunku (wielokrotną).
  4. Rozliczanie zdolności opisanych, jako „Co turę” – niektóre karty opisane są, jako aktywowane co turę, w tym przypadku dopiero w tym momencie możemy skorzystać z ich zdolności.

Wojna gangów trwa przez 12 rund, oznacza to, że każdy z graczy powinien zagrać około 10 kart (piszę około bo dzięki korzystaniu ze specjalnych zdolności opisanych na kartach jest możliwe zagranie większej liczby kart, ale może się też zdarzyć tak, że z powodu braku środków jakiejś karty nie zagramy). Na koniec gracze przeliczają ile Szmalu posiadają (na Szmal składa się gotówka i znaczniki rozwoju – każdy wart jest 10 000). Ten kto ma najwięcej – wygrywa.

Szmal - rozgrywka
Przykładowa rozgrywka

Podsumowanie.

Szmal to dość szybka gra karciana, w której wcielamy się w bossa mafijnego starającego się pokonać inne mafijne rodziny. Już na wstępie warto zaznaczyć, że gra oferuje nam wiele dróg do zwycięstwa. Sami decydujemy, czy inwestujemy w nieruchomości, w gromadzenie gotówki, czy też skupiamy się na uprzykrzaniu życia przeciwnikom. Jest to zdecydowany plus z uwagi na swobodę jaką dostajemy. Mechanika gry jest dobrze dopracowana. Dzięki temu, że gramy w czasie rzeczywistym i wszyscy wykonują ruch na raz, w rozgrywce raczej nie zdarzają się dłuższe przestoje. Sam system budowania własnych talii też jest bardzo dobry i w zasadzie eliminuję narzekanie na to, że ktoś wylosował lepsze karty, a ktoś gorsze – każdy ma do dyspozycji takie same karty i tylko od niego zależy na co się zdecyduje. Warto zaznaczyć, że Szmal to gra ciągłego wyboru i niezdecydowania ponieważ w zasadzie w każdej rundzie stoimy przed dylematem, czy wybrać kartę najlepszą dla nas, czy taką która jest najbardziej potrzebna naszemu przeciwnikowi, no ale taki jest już urok draftu. Problemem gry może być to, że czasami nie ma po prostu z czego wybierać, tzn. możemy rozdać takie karty, które kompletnie ze sobą nie współgrają. Dla przykładu moja ostatnia partia wyglądała tak, że prawie wszystkie wylosowane karty były akcjami lub gangsterami, którzy mieli wymagania praktycznie niemożliwe do zrealizowania. W związku z tym sporo kart było zagrywanych bez żadnego efektu albo odrzucanych. Jak pisałem w pudełku znajdziemy 80 kart – według mnie jest ich trochę za mało, bo przy takiej ilości istnieje ryzyko, że Szmal może się szybko ograć. Jeżeli chodzi o wykonanie to mam jedną zasadniczą uwagę – wielkość opakowania – nawet tego nie będę komentował. Zwróćcie uwagę na zdjęcie przedstawiające wnętrze opakowania i sami oceńcie. Poza tym to nie mam się do czego przyczepić. Z uwagi na tematykę oraz poszczególne elementy gry, zdecydowanie nie polecam jej dla najmłodszych. Co prawda nie występują w niej żadne wulgaryzmy, ale nazwy niektórych kart mogą być aż nazbyt sugestywne. Jeżeli natomiast jesteście nieco starsi i szukacie szybkiej gry karcianej, w której szala wygranej przechyla się z rundy na rundę, a cała rozgrywa oparta jest o budowanie combosów to Szmal jest grą właśnie dla Was.

Plusy.

+ Proste zasady.

+ Mechanika.

+ Szybkość rozgrywki.

+ Wiele dróg do zwycięstwa.

+ Szybki setup.

Minusy.

– Zbyt duże opakowanie.

– Tematyka gry nie wszystkim może się spodobać.

– Ilość kart – według mnie ich liczba mogłaby być nieco większa ponieważ istnieje ryzyko szybkiego ogrania.

Szmal – instrukcja do gry.

Leave a Reply