Światowy Konflikt

Czy odważysz się sięgnąć po władzę i rozpocząć Światowy Konflikt?

Czasy współczesne, kraj położony gdzieś pomiędzy strefami wpływów wschodu i zachodu. Jesteś lokalnym politykiem, który chce przejąć władzę w państwie wykorzystując ku temu wszystkie dostępne wpływy zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrze. Żeby pokonać innych podobnych sobie będziesz musiał ich zwodzić i kłamać. Właśnie tak pokrótce przedstawia się fabuła gry karcianej Światowy Konflikt.

Światowy Konflikt
Światowy Konflikt – pudełko

Czym właściwie jest Światowy Konflikt?

Światowy Konflikt to szybka karciana gra, którą można określić jako last man standing poker. Dlaczego tak? Ano dlatego, że aby wygrać trzeba być ostatnim graczem, który pozostanie w rozgrywce, a żeby tego dokonać trzeba kłamać i prowokować przeciwników. Ten gracz, któremu uda się wyeliminować rywali wygra i zdobędzie władzę.

W pudełku z grą oprócz instrukcji znajdziemy także 18 kart wpływów, oraz po sześć kart pieniędzy, arkuszy pomocy i znaczników. Należy zaznaczyć, że kart wpływów jest ogólnie 6 rodzajów (po 3 karty z  każdego rodzaju), jednakże na początku rozgrywki zawodnicy muszą podjąć decyzję o odrzuceniu jednego rodzaju spośród dwóch, które się wzajemnie wykluczają.

Światowy Konflikt - zawartość opakowania
Światowy Konflikt – zawartość opakowania
Światowy Konflikt - elementy gry
Światowy Konflikt – elementy gry

Jak wyeliminować rywali?

Każdy z graczy na początku gry otrzymuje arkusz pomocy, który zawiera wszystkie dostępne zagrywki, kartę pieniędzy wraz z znacznikiem do oznaczania aktualnego stanu portfela oraz 2 losowe kary wpływów. Te ostatnie są zakryte i tylko gracz, który jest ich właścicielem może poznać ich zawartość, przynajmniej na początku rozgrywki. Wykonanie ruchu polega na zadeklarowaniu akcji, którą chce się przeprowadzić. Każdy z zawodników deklaruje jedną akcję, potem tura przechodzi do kolejnego gracza. Rozgrywka toczy się do momentu aż pozostanie jeden gracz. Akcję można podzielić na dwa rodzaje: ogólne i wynikające z kart wpływu. Akcje ogólne można przeprowadzić zawsze i nie trzeba mieć do ich wykonania żadnych kart wpływu. Przeciwieństwem są akcje wynikające z wpływów poszczególnych kart. Do wykonania tych akcji trzeba posiadać odpowiednią kartę lub kłamać, że się ją ma. Większość kart wpływów oprócz akcji posiada także możliwość blokowania innych kart wpływów, w związku z czym deklarując akcję możemy zostać powstrzymani na 2 sposoby:

  1. Możemy zostać sprawdzeni – kiedy używamy akcji każdy z graczy może zadeklarować, że nas sprawdza. W przypadku używania akcji skierowanej przeciwko konkretnemu graczowi tylko on ma takie prawo. W wyniku tego działania osoba deklarująca skorzystanie z akcji musi pokazać czy ma taką kartę. Jeżeli nie ma, to musi odsłonić jedną z kart wpływów. Jeżeli natomiast gracz sprawdzający się pomylił i aktywny zawodnik faktycznie ma kartę wymaganą do przeprowadzenia danej akcji, to on musi odsłonić jedną ze swoich kart wpływu a gracz sprawdzany odkłada swoją kartę na stos kart wpływu, tasuje i losuje nową w zamian za tą utraconą.
  2. Możemy zostać zablokowani – kiedy używamy akcji każdy z graczy może zadeklarować, że nas blokuje. W przypadku używania akcji skierowanej przeciwko konkretnemu graczowi tylko on ma takie prawo. Po tej deklaracji mamy dwie możliwości: albo pogodzimy się z blokadą i gra toczy się dalej, albo w przypadku gdy podejrzewamy, że nasz oponent blefuje i wcale nie ma karty niezbędnej do blokowania możemy go sprawdzić. W tym przypadku gra przebiega dalej wg. punktu 1.

Utrata wpływów.

W przypadku, gdy na skutek akcji lub blefu utracimy wpływy, musimy odsłonić jedną z naszych kart wpływu (obojętnie którą). Po odwróceniu karty przestaje ona brać udział w rozgrywce (nie możemy opierać naszych akcji o tą konkretną kartę). W skutek utracenia wpływu dużo trudniej jest nam blefować, bo nasi przeciwnicy wiedzą, że mamy tylko jedną kartę, więc mamy mniej możliwości. Blefowanie samo w sobie jest też dużo ryzykowniejsze, ponieważ po utraceniu drugiej karty wpływu odpadamy z gry. Można zatem powiedzieć, że karty te oprócz podstaw do przeprowadzania akcji są licznikami życia. Warto zaznaczyć, że utracone karty wpływów pozostają odkryte już do końca gry, w związku z czym prawdopodobieństwo w rozgrywce jest zmienne.

Światowy Konflikt - rozgrywka
Światowy Konflikt – rozgrywka

Finansujemy naszą kampanię.

W grze istnieją dwie akcje, których zagranie pozwala nam wskazać przeciwnika, który ma utracić jedną kartę wpływu. Jedna z tych akcji jest tańsza, ale można ją zablokować, druga natomiast nie może zostać zablokowana, ale jest droga. To co łączy te akcje, to fakt, że wymagają mniejszego lub większego finansowania. Aby zdobywać środki na prowadzenia swoich działań trzeba również zagrywać akcje. Jest ich do wyboru całkiem sporo, np. możemy zdobyć mało pieniędzy ale w sposób pewny, albo dużo, ale możemy zostać zablokowani lub sprawdzeni. Możemy też zabrać środki innemu graczowi. Wybór metody należy tylko i wyłączenie od zawodnika.

Warto wspomnieć o sposobie liczenia posiadanej gotówki. Otóż w pudełku z grą znajdziemy dwustronny kartonik wielkości karty do gry oraz czerwony znacznik zrobiony z drewna. Według mnie to rozwiązanie jest złe, całkowicie niepraktyczne i nie wpasowuje się klimatem w całą grę. Dlaczego rozwiązanie jest złe: bo łatwo nawet przypadkiem przesunąć znacznik na inne pole, karta jest dwustronna przez co pozostali gracze mogą mieć problem z rozpoznaniem ile dokładnie środków mamy. Dlaczego niepraktyczne: Światowy Konflikt to doskonała gra terenowa. Można w nią grać w pociągu, busie czy w parku, a zaproponowane przez twórców rozwiązanie kompletnie nam to uniemożliwia. Dużo lepszym pomysłem jest kartka i długopis. Dlaczego klimatem nie pasuje do reszty: grafika gry opiera się o w miarę stonowane kolory, którymi rysowano niezbyt mile wyglądające karykatury znanych postaci świata polityki, w związku z czym nie ma szans, żeby jakiś czerwony mini-walec będący odzwierciedleniem naszego portfela mógł pasować do klimatu gry.

Światowy Konflikt - liczenie pieniędzy
Światowy Konflikt – liczenie pieniędzy

Szata graficzna i oprawa.

Pisząc o pozycji jaką jest Światowy Konflikt nie sposób nie wspomnieć o jej grafice. Temat ten jest dość ciężki, ponieważ same rysunki wykonane są bardzo starannie, widać że autor się starał, ale jak dla mnie są one dość dołujące. Wiem, że zważywszy na klimat gry powinny się one wpasować, jednakże jak gram to staram się nie patrzeć na ilustracje, bo od razu ogarnia mnie taka ogólna niechęć do wszystkiego.

Światowy Konflikt - karty wpływów
Światowy Konflikt – karty wpływów

Problemem jest też trochę oprawa gry. Światowy Konflikt czerpie z realnych, współczesnych postaci, instytucji czy sytuacji. I są to czynniki, które raczej mało komu dobrze się kojarzą, więc powiedzmy sobie szczerze: po całym dniu słuchania tego co się dzieje na świecie, człowiekowi nie chce się słuchać także o tym w czasie, w którym chce się relaksować.

Gra powstała na bazie zagranicznego tytułu Coup. Sam w tą grę nie grałem, ale opinie ludzi, którzy mieli z nią do czynienia są raczej jednoznaczne. Chociaż sama mechanika jest identyczna to w Coup gra się o wiele przyjemniej, bo to jest to gra bazująca na świecie wymyślonym, a nie jak w przypadku Światowego Konfliktu czerpiąca z naszej współczesnej rzeczywistości.

Podsumowanie.

Sama mechanika, prostota i pomysł gry są wprost genialne. Rozgrywka jest bardzo krótka, dzięki temu Światowy Konflikt może być doskonały przerywnikiem pomiędzy dłuższymi tytułami. Gdy zastąpi się dostarczony w pudełku system liczenia pieniędzy zwykłym długopisem z kartką, rozgrywki można prowadzić w zasadzie gdziekolwiek się chce. Informacja na opakowaniu mówi, że gra przeznaczona jest dla 2-6 graczy, jednak szczerze mówiąc to prowadzenie gry w 2 osoby jest moim zdaniem trochę bez sensu, bo wygrywa tak naprawdę osoba, która ma mocniejszą rękę. Średni czas gry wynosił niecałe 5 minut, wiec dużo mniej niż deklarowane przez producenta 20. Od 3 graczy rozgrywka była już natomiast o wiele przyjemniejsza. Niektórym może przeszkadzać, niezbilansowanie akcji, ponieważ są takie, przed którymi nie można się obronić, ale są też takie które niewiele robią. Trzeba pamiętać, że Światowy Konflikt jest grą blefu i spostrzegawczości więc tak naprawdę nie liczy się to, jakie karty mamy, tylko jakie karty przeciwnicy myślą, że mamy. Reasumując, jeżeli ktoś umie odciąć się od tematyki gry i lubi czasami trochę pokłamać, to jak najbardziej polecam ten tytuł.

Plusy.

+ Mechanika gry.

+ Proste zasady.

+ Szybka rozgrywka.

+ Plenerowa.

Minusy

– Tematyka.

– Grafika (chyba, aż za dobra bo wprawia w przygnębienie).

– System liczenia pieniędzy.

– Grubość kart – przy tak małej ilość kart w opakowaniu mogły by one być nieco grubsze.

Światowy Konflikt – instrukcja do gry.

One response... add one

Hey would you mind sharing which blog platform you’re working with?
I’m planning to start my own blog in the near future but I’m having a
difficult time making a decision between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
The reason I ask is because your layout seems different
then most blogs and I’m looking for something
completely unique. P.S My apologies
for being off-topic but I had to ask!

Leave a Reply