Śpiące Królewny - logo

Dziecięcy świat snów, czyli Śpiące Królewny.

Witajcie w zaczarowanym świecie. W świecie pełnym magii, barwnych postaci, odważnych rycerzy i  oddanych smoków. W świecie snów, w którym wszystko jest możliwe. Przenieśmy się do czasów dzieciństwa i zagrajmy w Śpiące Królewny.

Śpiące Królewny - pudełko
Śpiące Królewny – pudełko

Śpiące Królewny, to gra jedyna w swoim rodzaju. Jest to bowiem pierwsza na rynku pozycja, która została wymyślona przez dziecko! W pewną marcową noc, 6-cio letnia Miranda Evarts długo nie mogła zasnąć. Leżąc w swoim łóżku dziewczynka puściła wodze fantazji i tak powstał pomysł na grę. Następnego ranka cała rodzina Evartsów wspólnie stworzyła projekt jednej z najpopularniejszych na świecie gier karcianych dla dzieci. Na naszym rodzimym rynku, grą możemy się cieszyć dzięki wydawnictwu Rebel. Zapraszam na recenzję!

Co znajdziemy w pudełku?

Po otwarciu średniej wielkości pudełka możemy czuć się na początku troszkę rozczarowani. Ponad połowę pudełka stanowi bowiem plastikowa wypraska. Od razu nasuwa się pytanie – po co takie duże pudełko? Czy wydawcy boją się, że gra w małym opakowaniu nie będzie atrakcyjna dla odbiorców? Uważam, że bez sensu jest sztucznie powiększać pudełko. Wróćmy jednak do zawartości. W pudełku znajdziemy 79 kart (12 Królewien, 8 Książąt, 5 Błaznów, 4 Rycerzy, 4 Mikstury usypiające, 3 Różdżki i 3 Smoki oraz po 4 karty o numerach 1-10), instrukcję oraz „bonusową” kartę przedstawiającą genezę powstania gry – historię małej Mirandy. Karty są bardzo kolorowe i aż cieszą oczy. Piękne i zabawne ilustracje wywołają uśmiech nie tylko na twarzach dzieci. Rewersy kart mamy w dwóch kolorach – zielonym (tytułowe Śpiące Królewny) oraz w czerwonym (wszystkie pozostałe karty). Dzięki takiemu rozwiązaniu szybko możemy przygotować grę do rozgrywki.

Śpiące Królewny - zawartość pudełka
Śpiące Królewny – zawartość pudełka
Kolorowe rewersy kart i krótka historia genezy gry
Kolorowe rewersy kart i krótka historia genezy gry

Pobudka Królewno! Szybki przegląd kart.

Zadaniem uczestników gry będzie obudzenie określonej liczby Śpiących Królewien. A Królewny, to mamy przeróżne: Słoneczników, Róż, Biedronek, Naleśników czy np. Deserów. Nawet dzieci nie potrafiące jeszcze czytać rozpoznają bez trudu, która to Królewna Psów, a która Mórz. Duży więc plus dla ilustratora. Każda karta z Królewną ma dodatkowo określoną liczbę punktów –  5, 10, 15 a nawet 20 punktów (co oczywiście nie będzie bez znaczenia, punkty zbliżają nas do zwycięstwa).

Karty Śpiących Królewien
Karty Śpiących Królewien

Ale jak obudzić którąś ze śpiących dziewcząt? Będą nam do tego potrzebni oczywiście kawalerowie. I to niezwyczajni! Ciasteczkowy Książę, Książę Kapeluszy czy mój ulubiony – Książę Gumy do żucia – z wielką radością obudzą ze snu nasze Śpiące Królewny. Nic nie przyjdzie jednak z łatwością. Rywale nie śpią i już się czają, żeby posłać do Ciebie Rycerza, który porwie Twoją pannę.

Karty Książąt
Karty Książąt

Jak to w magicznym świecie bywa, na straży Śpiących Królewien będą stały smoki, przed którymi drżą Rycerze. A może tak podać którejś z obudzonych Królewien jedną dawkę Mikstury usypiającej? Wówczas znowu pogrąży się w głębokim śnie. Zawsze jednak przed niecnymi planami uśpienia na nowo naszej Królewny może nas obronić Różdżka. Trochę czarów i Królewna jest bezpieczna. Można również podjąć ryzyko i skorzystać z usług nadwornego Błazna, dzięki któremu można zyskać albo kartę specjalną, albo nawet samą Królewnę! Tylko, czy Królewnę dostanę na pewno ja? No właśnie – nic nie jest pewne z tym Błaznem!

Karty specjalne
Karty specjalne
Śpiące Królewny - karty numerowane 1 - 10
Śpiące Królewny – karty numerowane 1 – 10

Czas zagrać w Śpiące Królewny.

Na początku gry rozdzielamy karty na dwa stosy w zależności od kolorów rewersów i tasujemy. 12 kart Królewien (zielono – turkusowy rewers) układamy obrazkami do dołu w 4 kolumnach po 3 karty.

Śpiące Królewny – przygotowanie do rozgrywki
Śpiące Królewny – przygotowanie do rozgrywki

Królewny na razie są pogrążone we śnie. Następnie każdy z graczy dostaje po 5 kart z czerwonym rewersem, a pozostałe karty kładziemy po środku, jak na załączonym niżej obrazku. W trakcie swojej tury każdy z graczy będzie wykonywał jedną akcję, po czym uzupełnia liczbę kart na ręce, by mieć zawsze 5. Możliwe akcje to:

  1. Zagranie Księcia – zagraną kartę Księcia kładziemy na stosie kart odrzuconych, w zamian możemy wybudzić ze snu którąś z Królewien, którą kładziemy przed sobą obrazkiem do góry. Królewna jest już obudzona.
  2. Zagranie Rycerza – zagraną kartę Rycerza kładziemy na stosie kart odrzuconych, w zamian możemy ukraść wybranemu przeciwnikowi jedną z jego Królewien. Tak zabraną Królewnę kładziemy przed sobą, odtąd należy już do naszych zasobów.
  3. Zagranie Smoka – gdy któryś z przeciwników będzie próbował odebrać nam Rycerzem Królewnę, możemy obronić ją jeśli wyrzucimy natychmiast kartę Smoka. Wówczas zarówno atakujący, jak i broniący Królewny, dobierają po jednej karcie.
  4. Zagranie Mikstury usypiającej – zagraną kartę Mikstury kładziemy na stosie kart odrzuconych, w zamian możemy uśpić dowolną Królewnę któregoś z przeciwników. Odkładamy wówczas Królewnę z powrotem zakrytą na wolne miejsce pośród innych śpiących panien. Warto zapamiętać w tym momencie wartość punktową Królewny oraz jej nowe miejsce.
  5. Zagranie Różdżki – gdy któryś z przeciwników będzie próbował uśpić nam na nowo Królewnę, możemy użyć magicznej Różdżki. Wówczas zarówno atakujący, jak i broniący Królewny, dobierają po jednej karcie.
  6. Zagranie Błazna – zagraną kartę Błazna kładziemy na stosie kart odrzuconych, w zamian możemy odkryć jedną kartę z wierzchu stosu dobierania. Jeśli jest to karta specjalna, to bierzemy ją na rękę. Jeśli natomiast jest to karta numerowana, począwszy od siebie zaczynamy odliczanie równe liczbie ukazanej na karcie. Ten na kogo wypadnie, może obudzić jedną Królewnę.
  7. Odrzucenie kart numerowanych – odrzucając pewną liczbę kart z ręki, dobieramy taką samą liczbę kart ze stosu dobierania. Odrzucać możemy na kilka sposobów. Po pierwsze, wyrzucamy jedną dowolną kartę i na jej miejsce dociągamy nową. Po drugie, możemy odrzucić parę identycznych kart numerowanych i dobrać w zamian dwie nowe karty. Po trzecie, możemy odrzucić trzy lub więcej kart, które utworzą równanie opierające się na dodawaniu. Na przykład wyrzucamy karty 1, 2,3 i 6, bo 1+2+3=6. Wypowiadamy głośno równanie i dobieramy określoną liczbę kart.
Śpiące Królewny - wymiana kart numerowanych
Śpiące Królewny – wymiana kart numerowanych

Gramy do momentu, w którym któryś z graczy zdobędzie 5 Królewien albo łącznie 50 punktów widocznych na przebudzonych Królewnach (wariant dla 2 i 3 graczy), lub zdobędzie 4 Królewny albo 40 punktów (wariant dla 4 i 5 graczy). Jeśli chcemy pograć nieco dłużej, można ustalić, że  gra zakończy się, gdy wszystkie Królewny zostaną obudzone. Wówczas gracz z największą liczbą punktów wygra.

Śpiące Królewny - przykładowa rozgrywka
Śpiące Królewny – przykładowa rozgrywka

Jak pies z kotem!

Niektóre Królewny po przebudzeniu uaktywniają specjalne moce. Gdy któryś z graczy obudzi Królewnę Róż, w nagrodę może obudzić jeszcze jedną Królewnę.

Królewna Róż
Królewna Róż

Wydawałoby się, że to kiepska karta, bo o najmniejszej liczbie punktów, ale dzięki niej możemy jeszcze się wzbogacić. A jak będziemy mieć trochę szczęścia, to obudzimy najwyżej punktowaną Królewnę Serc! Żaden z graczy nie może posiadać jednocześnie Królewny Psów i Kotów, gdyż kłócą się niemiłosiernie. Jeśli się zdarzy taka sytuacja, to niestety trzeba  odłożyć którąś z panien.

Królewna Kotów i Królewna Psów
Królewna Kotów i Królewna Psów

Podsumowanie.

Śpiące Królewny to bardzo przyjemna  i prosta gra dla 2-5 graczy w wieku 8+. Nie byłabym sobą, gdybym nie polemizowała. Z powodzeniem młodsi gracze również poradzą sobie z tą pozycją. Przedszkolaki przecież znają już podstawy arytmetyki i do tych 10 potrafią liczyć. Czy dodawać, to może nie koniecznie wszyscy, ale trochę pomocy starszych zawodników lub liczydło w dłoń i można z powodzeniem grać! Dzięki Śpiącym Królewnom Wasze dzieci nauczą się nie tylko dodawania,  lecz także planowania strategii. Trzeba obserwować, któremu przeciwnikowi lepiej ukraść lub uśpić Królewnę. Poza tym dobra pamięć również się przyda w tej grze – zapamiętanie gdzie ukryto uśpioną Królewnę, na pewno się przyda! Największym jednak atutem tej gry to piękne i zabawne ilustracje. Żywa kolorystyka nadaje Śpiącym Królewnom baśniowego charakteru.  Dzięki dużej ilości kart specjalnych, gra wzbudza wiele emocji i na pewno szybko się nie znudzi. Początkowo może się wydawać, że Śpiące Królewny, to gra dedykowana dla dziewczynek, jednak nic bardziej mylnego. I dziewczynki, i chłopcy, a także i starzy, i młodzi świetnie się będą bawić. Cena gry również jest dosyć atrakcyjna, bo możemy ją dostać już od 30 zł. Przyczepić się mogę jedynie do wielkości pudełka – cała zawartość gry zmieściłaby się w o połowę mniejszym opakowaniu.

Plusy.

+ Piękne, kolorowe karty.

+ Proste zasady.

+ Świetna zabawa dla całej rodziny.

+ Nauka arytmetyki.

+ Cena.

+ Bajkowy klimat i uniwersalność gry – nie tylko dziewczynkom przypadnie do gustu.

+ Szybka rozgrywka.

Minusy.

– Zdecydowanie za duże pudełko. Po co na grubą talię kart i instrukcję aż tak duże pudełko?!

Śpiące Królewny – instrukcja do gry.

Leave a Reply