Słownik

AMERITRASH – to typ gier w stylu amerykańskim, cechujący się przede wszystkim silnie odczuwanym klimatem, tematyką, która ściśle powiązana jest z mechaniką, sporą losowością, skomplikowanymi zasadami oraz długim czasem rozgrywki.

AREA CONTROL – to mechanika, w której celem jest zdobycie przewagi na danym terenie na planszy. Kontrola obszaru daje graczowi określone korzyści.

DECK BUILDING – to mechanika polegająca na budowaniu własnej talii. Gracze rozpoczynają grę z określoną pulą kart, a w trakcie rozgrywki rozszerzają swoją talię poprzez zakup nowych kart (bardzo często dzięki zagraniu kart, które gracz miał już w ręce), zwiększając w ten sposób swoją siłę.

DRAFT – to metoda dobierania elementów gry (najczęściej kart) z dostępnej puli. Gracze w tajemnicy przed innymi zatrzymują jeden element, a następnie przekazują np. karty do kolejnego gracza, który z dostępnych elementów wybiera coś dla siebie, poczym przekazuje skurczoną pulę do kolejnej osoby itd. – najczęściej do wyczerpania puli.

EUROGRA – to gatunek gier planszowy charakteryzujący się niską losowością, względnie prostymi zasadami oraz ograniczoną interakcją między graczami. Gracze skupiają się przede wszystkim na strategii oraz optymalizacji własnych ruchów. Przeciwieństwo ameritrash.

FILLER – to określenie gier o prostych zasadach i krótkim czasem rozgrywki, które używane są jako przerywnik pomiędzy cięższymi i bardziej zaawansowanymi tytułami. Bardzo często mają charakter imprezowy.

GRA ABSTRAKCYJNA – to gatunek gier nieosadzonych w żadnej tematyce, charakteryzujący się zerową losowością. Wynik gry zależy od przyjętej strategii.

GRA KOOPERACYJNA – to gatunek gier, w których gracze muszą ze sobą ściśle współpracować, żeby odnieść zwycięstwo. Nie rywalizują ze sobą, tylko wspólnymi siłami próbują zrealizować dany cel, mierząc się z zasadami gry. Wygrywają albo wszyscy, albo gra.

INTERAKCJA – to stopień wzajemnego oddziaływania graczy podczas gry.

LOSOWOŚĆ – to wpływ elementu losowego na wynik gry, np. rzut kośćmi, dociągnięcie karty.

MEEPLE – to drewniany pionek przypominający człowieka, mały ludzik.

REGRYWALNOŚĆ – to termin określający stosunek ilości rozegranych partii do grywalności tytułu. Jest to cecha określająca atrakcyjność gry. Gry o niskiej regrywalności szybko się nudzą, gry o wysokiej regrywalności cechują się różnorodnością, często dzięki losowości.

SETUP – to termin określający przygotowanie gry do rozgrywki, rozłożenie wszystkich elementów.

SKALOWALNOŚĆ – to termin określający grywalność danego tytułu zależną od ilości graczy. Jest to cecha określająca atrakcyjność gry. Dobrze skalowalna gra to taka, która dobrze działa niezależnie od wariantu liczbowego graczy, dla których jest przeznaczona.

WORKER PLACEMENT – to mechanika, w której gracze za pomocą znaczników (będących najczęściej robotnikami) wybierają obszar, w którym będą wykonywali akcje. Obszary te najczęściej oznaczają miejsca pracy.