Slavika Równonoc - logo1

Staw czoło starożytnym potworom słowiańskiej mitologii. Dzisiaj Slavika Równonoc.

Królestwo księżniczki Slaviki od północy smagane jest przez hordy potworów. Księżniczka rozkazała, aby największe słowiańskie rody stanęły na straży pomorskich krain. W zamian za pomoc Slavika obiecała, że ród, który najbardziej przysłuży się wygnaniu zła, otrzyma we władanie twierdzę Arkonę. Słowianie ponownie są zmuszeni zjednoczyć się w walce ze złem. Stań na czele jednego ze starożytnych słowiańskich rodów i obroń krainy Pomorza przed atakiem mitycznych bestii. Zagrajmy w Slavika Równonoc.

Slavika Równonoc -pudełko
Pudełko z grą

Zawartość opakowania.

Po otworzeniu pudełka w środku znajdziemy karty do gry: 36 kart bohaterów, 25 kart krain, 54 karty potworów oraz 40 kart skarbów. Poza tym znajdziemy również 1 planszę Równonocy (prezentuje ona upływ czasu), znacznik czasu, 6 plansz gracza, żetony używane w czasie rozgrywki, 5 kart pomocy gracza oraz oczywiście instrukcję (zarówno karty pomocy jak instrukcja występują w 2 wersjach językowych). I może już na tym etapie napiszę parę słów o poszczególnych elementach. Karty mogłyby być nieco grubsze, ale ogólnie rzecz biorąc ich wykonanie jest jak najbardziej ok. System liczenia punktów w postaci planszy z polami (jedności i dziesiątki) oraz 2 znaczników jest dość interesujący i choć na początku miałem pewne obawy, czy to się sprawdzi to okazało się, że były one całkowicie nieuzasadnione. Pozostałe kartonowe elementy również trzymają poziom i nie powinniśmy się obawiać, że rozlecą nam się w rękach. Takie obawy można mieć niestety w stosunku do kart pomocy, ponieważ papier z którego zostały wykonane, pozostawia wiele do życzenia. Mówiąc krótko – podnosząc kartę pomocy miałem wrażenie, że się zaraz podrze. Ja swoje egzemplarze od razu dałem do laminowania i Wam również to polecam, bo nie jestem pewien, czy w pierwotnej postaci przetrwałyby chociaż jedną rozgrywkę. Jeżeli chodzi o instrukcję, to chociaż wydaje się, że jest wykonana z tego samego papieru co karty pomocy, to sprawia wrażenie odrobinę solidniejszej, więc może papier jest odrobinę grubszy, a może ja mam po prostu takie wrażenie. Instrukcja ma 36 stron, ale spokojnie, bo pierwsze 8 stron to opowiadanie wprowadzające do świata Slaviki, a pozostałe 28 stron to tekst pisany dość sporą czcionka na mały stronach. Dodatkowo wszystko to przeplatane jest obrazkami, więc gdybyśmy chcieli to wszystko przenieść na standardowy papier formatu A4 myślę, że zmieścilibyśmy się na 5 stronach. Reasumując instrukcja nie  taka straszna na jaką wygląda.

Slavika Równonoc - zawartość pudełka
Zawartość pudełka
Slavika Równonoc - elementy gry
Elementy gry
Slavika Równonoc - karty pomocy
Karty pomocy. W wersji laminowanej i zwykłej

Przygotujmy się do wyprawy, czyli kilka słów o przygotowaniu do gry.

Jak się zapewne domyślacie Slavika Równonoc to gra karciana, więc rozgrywka oparta będzie na kartach, których rodzajów jest całkiem sporo. Przed rozgrywką każdy z nas wybiera lub losuje klan, którym będzie grał. Klany nie różnią się od siebie niczym oprócz kolorów i wyglądem postaci przedstawionych na kartach (wyjątkiem są chrześcijanie, ale o nich napiszę później). W związku z tym nasz wybór jest czysto estetyczny i nie ma żadnego wpływu na rozgrywkę. Dodatkowo każdy gracz dostaje planszę gracza, która służy do liczenia punktów oraz zestaw znaczników. Na stole układamy planszę Równonocy wraz ze znacznikiem czasu na pierwszym polu. Następnie wszystkie karty dzielimy na talie, tzn. talia potworów, talia skarbów oraz talia krain i kładziemy je na stole. Każdy z graczy dostaje po 5 kart potworów, które wraz z kartami bohaterów będą tworzyć rękę gracza. W zależności od ilości graczy losujemy odpowiednią liczbę krain i układamy je na środku stołu. Pod każdą krainą umieszczamy tyle skarbów, ile znaczników czasu widnieje na górze wyłożonych kart krain. Dodatkowo sumujemy znaczniki czasu ze wszystkich wyłożonych kart krain i przesuwamy znacznik czasu na torze Równonocy o tyle właśnie pól. Jesteśmy gotowi do rozpoczęcia rozgrywki.

Slavika Równonoc -krainy
Karty krain
Slavika Równonoc -bohaterowie
Karty bohaterów
Slavika Równonoc -potwory
Karty przykładowych potworów
Slavika Równonoc - skarby
Karty skarbów

Slavika Równonoc – zasady.

W czasie rozgrywki gracze po kolei będą wykonywać swoje ruchy. Na ruch gracza składać się będą 3 następujące czynności:

  • Dołożenie bohatera do wybranej krainy. Jeżeli jest to niemożliwe to pomijamy tą czynność.
  • Dołożenie bohatera do innej wybranej krainy. Jeżeli jest to niemożliwe gracz dokłada potwora do krainy (innej niż wybranej w czasie pierwszej akcji).
  • Dołożenie karty potwora do krainy innej niż te wybrane w czasie akcji pierwszej i drugiej.
  • Odrzucenie z ręki jednej karty potwora i dobranie takiej ilości potworów, aby mieć ich na ręce 5.

Zarówno bohaterowie, jak i potwory posiadają odpowiednią siłę i zdolności, które w różny sposób wpływają na rozgrywkę. Dodatkowo wszystkie krainy, które biorą udział w rozgrywce rządzą się swoimi prawami. Każda kraina posiada odpowiednią „pojemność” bohaterów i potworów. Gdy w danej lokacji osiągniemy maksymalny poziom bohaterów oznacza, że w tej krainie nie można już umieszczać więcej śmiałków. Gdy natomiast w krainie znajdzie się maksymalna liczba potworów, musimy na chwilę wstrzymać rozgrywkę i rozliczyć krainę. Oznacza to, że zliczamy siłę zarówno bohaterów, jak i potworów (z uwzględnieniem wszystkich specjalnych zdolności). Kto ma więcej, ten wygrywa. I tutaj mogą nastąpić 2 sytuacje:

  • Jeżeli wygrali Słowianie, należy sprawdzić, który ród zapewnił zwycięzcom najwięcej siły. Głowa najsilniejszego rodu wygrywa daną krainę, dostaje najwięcej punków za oczyszczenie krainy oraz ma prawo jako pierwsza wybrać skarb, który znajdował się w krainie. Skarby oraz punkty za oczyszczenie pobierane są przez graczy w kolejności wyznaczonej przez siłę aż do ich wyczerpania. To znaczy, że gracz, który zapewnił zwycięzcom najwięcej siły, ma prawo jako pierwszy wybrać skarb oraz otrzymuje punkty za oczyszczenie krainy przypisane do pierwszego miejsca. Następnie kolej przechodzi na gracza z kolejną największą siłą w danej krainie. W sytuacji gdy wszyscy gracze pobrali już skarby i punkty, a ciągle zostały do podziału jakieś łupy kolejka ponownie zaczyna się od najsilniejszego gracza i tak aż to wyczerpania wszystkich łupów. Tutaj warto wspomnieć o co w ogóle chodzi z tymi skarbami. Mamy ich 4 rodzaje (tarcza, zbroja, miecz i szyszak). Na koniec gry przeliczamy nasze skarby na punkty zwycięstwa. Za jeden skarb dostajemy 1 punkt, ale cała zabawa polega na kompletowaniu zestawów. Za pełny zestaw dostaniemy 10 punktów, za zestaw składający się z trzech elementów dostaniemy punktów 6, a za zestaw dwu-elementowy otrzymamy 3 punkty. Więc jak widać, walcząc o skarby warto zwrócić uwagę, o jakie dokładnie skarby walczymy.
  • Gdy wygrają potwory w zasadzie nic się nie dzieje. Po prosu bohaterowie nie dostają żadnego skarbu i punków za oczyszczenie krainy. Osobiście uważam, że jest to największa wada tej gry, ponieważ przez to graczom nie zależy na wygrywaniu krain, tylko na tym, żeby to przeciwnik ich nie wygrał. Z tła fabularnego wywnioskowałem, że w grze chodzi o to, żeby walczyć z potworami i utłuc ich jak najwięcej, a nie doprowadzanie do sytuacji, że to potwory tłuką bohaterów. Przez ten zabieg mam wrażenie, że z heroicznej opowieści o dzielnych wojach broniących dalekich krain zrobiono opowieść o najemnikach, którym zależy tylko na skarbach.

Niezależnie od tego kto wygrał daną krainę, po jej rozliczeniu bohaterowie wracają do właścicieli, a kraina, potwory oraz ewentualnie skarby (w przypadku wygranej potworów) trafiają na stos kart odrzuconych. Następnie losujemy nową krainę. W momencie jej wylosowania przesuwamy znacznik czasu o ilość wskazaną na nowej krainie. Dodatkowo losujemy odpowiednią ilość skarbów i umieszczamy pod nową krainą.

Gra toczy się do momentu, w którym pora dnia trzeci raz zmieni się z dnia na noc. Na torze Równonocy oznaczone jest to specjalnym kryształem, który jednak szczerze mówiąc jest dość słabo widoczny. W tym momencie od razu następuje koniec gry, wszyscy zliczają punkty i oczywiście wygrywa ten, kto ma ich więcej.

Tutaj warto wspomnieć jeszcze parę słów o porze dnia, która symbolizowana jest przez to, w którym miejscu znajduje się znacznik na torze czasu. W przypadku niektórych krain pora dnia determinuje, ilu bohaterów oraz ile potworów może mieścić się w danej krainie. W skrócie – w nocy przewagę mają potwory, w dzień ludzie. Jest to ciekawe rozwiązanie, która potęguje efekt planowania i strategicznego myślenia, czyli zdecydowany plus.

Slavika Równonoc -rozgrywka
Przykładowa rozgrywka

Chrześcijanie.

Slavika Równonoc wprowadza do świata gry frakcję chrześcijan. Jest to nowy zestaw bohaterów, który gracz może wybrać na początku rozgrywki. Różnica pomiędzy chrześcijanami a innymi słowiańskimi rodami jest niewielka, ale w dość znaczny sposób wpływa na rozgrywkę. Chrześcijan zagrywa się na identycznych zasadach co pozostałych bohaterów. Różnica objawia się w momencie rozliczania danej krainy. W przypadku wygrania danej krainy, chrześcijanie nie dostają punktów za oczyszczenie krainy, chociaż zajmują miejsce w kolejce – jeżeli to oni są np. najsilniejszą drużyną to nikt nie dostanie punktów przypisanych do pierwszego miejsca za oczyszczenie krainy. Źródłem ich punktów są natomiast Słowianie, a właściwie chrzczenie ich. Jeżeli w rozliczanej krainie obok bohatera Słowian znajduje się silniejszy od niego chrześcijanin, to następuje chrzest. Jeden chrześcijanin może ochrzcić tylko jednego Słowianina, ale każdy bohater Słowian może zostać ochrzczony przez dwóch chrześcijan. Za chrzest gracz otrzymuje 5 punktów za każdy znacznik czasu danej krainy za każdego ochrzczonego bohatera Słowian. Np. jeżeli w krainie z trzema znacznikami czasu, chrześcijanie przeprowadzą jeden chrzest to otrzymują 15 punktów, także całkiem sporo, w związku z tym uważam, że jest to trochę zbyt mocna drużyna, bo gdy Słowianie muszą walczyć o każdy punkt, to chrześcijanie bez większego trudu mogą zdobyć 30 punktów za jedną krainę. Poza tym według mnie kompletnie nie wpasowują się w świat gry.

Slavika Równonoc -Chrześcijanie
Bohaterowie Chrześcijan

Klimat.

Z uwagi na tematykę gry warto wspomnieć parę słów o jej klimacie, który powinien być nam bardzo bliski, a jednak nie wiedzieć, czemu jest coraz bardziej zapomniany. Szczerze Wam powiem, że nie potrafię zrozumieć, dlaczego z taką łatwością przychodzi nam wymienianie bóstw i stworów z mitologii greckiej, czy rzymskiej, a nasza rodzima słowiańska mitologia jest nam tak obca. Bo kto z nas potrafiłby powiedzieć, czym jest Kikimora, Stolem czy Południca? Podejrzewam, że niewiele takich osób by się znalazło. I niestety Slavika Równonoc nie pomoże nam w poszerzeniu tej wiedzy, bo nigdzie wewnątrz opakowania nie znajdziemy takowych informacji. Slavika Równonoc to gra, która aż się prosi o to, by przybliżyć nam tematykę mitologii słowiańskiej. Czy to na przykład w postaci opisów na kartach, czy też załączonego bestiariusza. Niestety ten element został całkowicie pominięty, nad czym wielce ubolewam.

Dodatek, który jest samodzielną grą.

Slavika Równonoc to gra, która jest równocześnie dodatkiem, jak i kontynuacją do gry Slavika. Oznacza to tyle, że zarówno w Slavikę, jak i Równonoc, możemy grać niezależnie, ale możemy również połączyć te dwie gry w jedną. Warto dodać, że Równonoc została pod wieloma względami poprawiona względem Slaviki, dlatego jeżeli zastanawiacie się, którą wersję gry kupić, to proponuje Wam zacząć do Równonocy, która jest po prostu lepiej dopracowana.

Podsumowanie.

Slavika Równonoc to gra osadzona w świecie pełnym słowiańskiej mitologii, gdzie jako przywódca jednego ze słowiańskich rodów musimy delegować naszych bohaterów do odległych krain w celu oczyszczenie ich z wszelkiego plugastwa, które się tam panoszy. Ogólne zasady gry są dość proste, zagraj 3 karty, jedną odrzuć, dobierz do pięciu i tyle. Cały trik polega na tym, że prawie każda karta posiada jakieś specjalne zdolności, które opisane są za pomocą piktogramów i początkujący gracz w zasadzie nie jest w stanie poradzić sobie bez karty pomocy, która jak pisałem, pozostawia wiele do życzenia. Z uwagi na charakter rozgrywki sytuacja „na planszy” zmienia się z każdym ruchem, w związku z czym nie ma za bardzo co planować. Po prostu kiedy przychodzi na nas kolej, musimy przemyśleć całą sytuację od nowa, przez co pozostali gracze nudzą się czekając aż wykonamy nasz ruch. Także downtime jest dość wyraźną wadą Slaviki. Na minus oceniam również to, że gdy przegramy z potworami jakąś krainę, to nie ma to żadnych negatywnych konsekwencji (poza utratą obecnych w krainie skarbów oczywiście). Przez to często sami będziemy doprowadzać do przegrania krainy tylko po to, żeby odblokować przypisanych tam bohaterów. Jeżeli jesteśmy przy krainach to uważam, że warte pochwalania jest wprowadzenie cyklu dnia i nocy. Wymusza to od nas ciągłe dostosowywanie taktyki oraz daje możliwość przeprowadzania ciekawych i dość niespodziewanych ruchów. Ciekawą opcją jest dodanie do gry nowej frakcji – chrześcijan, chociaż szczerze mówiąc, według mnie są oni zbyt silni, no i całkowicie nie wpasowują się do fabularnej rozgrywki. Bo skoro nagrodą za walkę z potworami jest twierdza Arkona, to dlaczego księżniczka Slavika miałaby ją przydzielić jakimś kompletnie obcym ludziom, którzy nie wiadomo skąd się wzięli i po co przyszli?! No, ale to już moje prywatne spostrzeżenia. Zdecydowanie na plus oceniam tematykę gry, chociaż szkoda że została ona potraktowana po macoszemu, bo aż się prosiło o dodanie jakiś opisów np. dlaczego dany potwór nazywa się tak jak się nazywa. No ale cóż… swoją ciekawość będziemy musieli zaspokoić na własną rękę. Jeżeli chodzi o wykonanie elementów, to mam ogólnie 2 zastrzeżenia. Po pierwsze wspomniane karty pomocy – tak cienkie, że aż strach brać do ręki. Po drugie wypraska jest jakaś taka nijaka. Poza tym nie mam się do czego przyczepić. Wykonanie pozostałych elementów stoi na dobrym poziomie, a grafiki które przyjdzie nam oglądać na kartach faktycznie oddają klimat mitologicznego Pomorza, także za to zdecydowany plus. Reasumując Slavika Równonoc to przyzwoita gra, która według mnie przy paru przeróbkach ma szansę stać się naprawdę dobrym tytułem. Jeżeli jesteście fanami mitologii słowiańskiej i lubicie gry karciane, to Slavika Równonoc jest pozycją, w którą naprawdę warto zagrać.

Plusy.

+ Dodatek, który jest samodzielną grą.

+ Wykonanie.

+ Ciekawy system zdobywania punktów poprzez kompletowanie zestawów.

+ Efekt dnia i nocy.

+ Tematyka.

+ Grafika.

Minusy.

– Karty pomocy – są tak cienkie, że strach brać je do ręki.

– Brak konsekwencji w przypadku przegrania krainy.

– Chrześcijanie – według mnie zbyt silni i nie wpasowujący się w świat gry.

– Downtime.

– Szkoda, że wydając grę twórcy nie pokusili się o chociaż skromne przybliżenie mitologii słowiańskiej.

Slavika Równonoc – instrukcja do gry.

Leave a Reply