Red7-logo

Red7, czyli zmieniaj zasady i wygrywaj!

Dzisiaj mamy dla Was recenzję bardzo niepozornej gry. Małe, czerwone pudełeczko pełne kart podbiło serca wielu ludzi – o czym świadczą chociażby 4 nominacje do Golden Geek Award! Jeśli lubicie sprytne, dynamiczne fillery i nie straszny jest Wam czynnik losowy, to mamy coś specjalnie dla Was. Zapraszamy na recenzję Red7.

Red7 - pudełko
Red7 – pudełko

Co znajdziemy w pudełku?

W niewielkim pudełeczku z grą znajdziemy:

  • 56 kart,
  • Króciutką instrukcję.
Red7 - zawartość pudełka
Zawartość pudełka
Red7 - przegląd elementów
Przegląd wszystkich elementów

Wśród kart możemy wyróżnić 49 kart o wartościach od 1 do 7 w siedmiu różnych kolorach: tytułowym czerwonym, pomarańczowym, żółtym, zielonym, niebieskim, indygo i fioletowym. 7 liczb w 7 kolorach tęczy. Oprócz kart podstawowych w pudełku znajdziemy 6 kart pomocy – małych ściąg, na których mamy przypomnienie wszystkich reguł gry. Jest to duże ułatwienie dla graczy, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z Red7. Nie muszą co chwilę zerkać do instrukcji, wystarczy położyć karty pomocy przed sobą i w razie wątpliwości na nie zerkać. Ostatnią kartą, jaką znajdziemy w pudełku jest czerwona karta, która zawsze będzie rozpoczynać rozgrywkę. Nie sposób jest pominąć, z obu stron dużymi literami mamy napisane: Karta rozpoczynająca.

Red7 - karta rozpoczynająca i pierwsza obowiazująca reguła: najwyższa karta
Karta rozpoczynająca i pierwsza obowiazująca reguła: najwyższa karta

Jeśli chodzi o aspekt wizualny, to jestem mile zaskoczona. Niewielkie, zgrabne, czerwone pudełeczko prezentuje się bardzo dobrze. W oryginale pudełeczko Red7 od Asmandi Games jest czarne. Myślę, że zmiana koloru wyszła Lucrum Games na dobre, a samo pudełko bardziej wpasowuje się w „klimat” czerwonej siódemki i jest bardziej wyraziste. Podoba mi się również delikatne polakierowanie białego tła, przypominającego plamę po rozlanej farbie oraz wielobarwnego tytułu gry. Od razu czuć, że kolory będą miały znaczenie.

Wykonanie kart jest w porządku. Karty są dosyć wytrzymałe. Wiadomo, zawsze chciałoby się trochę grubsze karty, ale za taką cenę nie ma co narzekać. Rewersy mają białe obwódki, dzięki temu po wielu rozgrywkach karty dalej prezentują się jak nowe – nie widać bowiem śladów po tasowaniu. Sama oprawa jest minimalistyczna i czytelna, dla mnie jak najbardziej na plus. Nie jest przekombinowana.

Red7 - karty w kolorach tęczy
Karty we wszystkich kolorach tęczy

Instrukcja jest króciutka, w sposób jasny i klarowny przedstawia zasady gry i opisuje wszystkie warianty Red7. Już po pierwszym przeczytaniu będziecie mogli z powodzeniem zasiąść do pierwszej rozgrywki.

Wygrywasz albo odpadasz, czyli zasady Red7.

Red7 ma kilka wariantów gry, jednak łączy je wspólna zasada – po swoim ruchu ZAWSZE musisz wygrywać. Jeśli Ci się nie uda, odpadasz z gry. Wygrywa osoba, która jako jedyna pozostanie w grze. Przygotowanie do rozgrywki za każdym razem będzie wyglądało tak samo. Tasujemy karty i rozdajemy każdemu graczowi po 7 kart (przynajmniej łatwo zapamiętać ile 😉 ). Dodatkowo przed każdym graczem kładziemy po 1 odkrytej karcie. Jest to tzw. paleta, w której na starcie mamy już jedną kartę. Na środku stołu kładziemy czerwoną kartę rozpoczynającą, która zapoczątkuje stos kart tła, na który w trakcie rozgrywki będziemy zagrywać karty zmieniające reguły gry. Wyłaniamy gracza rozpoczynającego, układamy stos do dobierania i jesteśmy gotowi do rozgrywki.

Red7 - przygotowanie do gry
Przygotowanie do gry

W pierwszej turze, zgodnie z kartą rozpoczynającą, obowiązuje reguła: najwyższa karta wygrywa. Gracze po kolei  będą  wykonywali jedną z dostępnych akcji, którymi są:

  • Zagranie odkrytej karty do swojej palety,
  • Zagranie odkrytej karty na tło w celu zmiany obowiązujących reguł,
  • Zagranie odkrytej karty do swojej palety, a następnie zagranie karty na tło w celu zmiany zasad.

Warunek jest jeden – gracz musi wygrać po swoim ruchu! Jeśli nie jesteśmy w stanie wygrać lub nie chcemy (o czym za chwilę), to pasujemy i tym samym przegrywamy. Każdy z 7 kolorów wyłożonych na tło będzie oznaczał coś innego:

  1. Czerwony – aby wygrać, musisz posiadać w swojej palecie wyższą kartę niż przeciwnicy.
  2. Pomarańczowy – aby wygrać, musisz posiadać w swojej palecie najwięcej kart z tymi samymi liczbami.
  3. Żółty – aby wygrać, musisz posiadać w swojej palecie najwięcej kart tego samego koloru.
  4. Zielony – aby wygrać, musisz posiadać w swojej palecie najwięcej kart z liczbami parzystymi.
  5. Niebieski – aby wygrać, musisz posiadać w swojej palecie najwięcej kart w różnych kolorach.
  6. Indygo – aby wygrać, musisz posiadać w swojej palecie najwięcej kart z kolejnymi liczbami.
  7. Filoletowy – aby wygrać, musisz posiadać w swojej palecie najwięcej kart z liczbami poniżej 4.

Porównując karty w grze, w pierwszej kolejności sprawdzamy który z graczy ma w swojej palecie najwyższą kartę lub najwięcej kart spełniających obowiązującą regułę w grze, czyli ostatnią kartę zagraną na tło. Jeśli gracze remisują, wówczas sprawdzamy kto ma najwyższą liczbę na tych kartach. Jeśli wciąż mamy remis, bo najwyższe karty mają takie samie wartości, to wygrywa kolor, który jest wyżej w tabeli kolorów. Najmocniejszy jest oczywiście kolor czerwony, potem pomarańczowy, żółty … i najsłabszy – fioletowy. W sytuacji, gdy na początku swojej tury nie mamy już żadnych kart na ręce, to przegrywamy, gdyż nie jesteśmy w stanie nic zrobić. Także jak mówi opis na pudełku Red7 – wygrywasz albo odpadasz!

Red7 - znaczenie kolorów, opis reguł
Znaczenie kolorów – opis reguł oraz hierarchia kolorów

Mała gra, a kilka wariantów.

Opisywane wcześniej zasady dotyczą ogólnego, podstawowego wariantu gry, który potrafi trwać od kilku do kilkunastu minut i zazwyczaj kończy się zagraniem wielu partii pod rząd. Gdy już trochę zapoznamy się z Red7, to zdecydowanie polecam wariant zaawansowany. Wprowadza on małe modyfikacje, które urozmaicają grę. Po pierwsze, gdy zagrywamy kartę na tło i liczba na tej karcie jest wyższa od ilości kart zgromadzony w naszej palecie, to wówczas możemy dociągnąć 1 kartę ze stosu dobierania. Po drugie gra została podzielona na rundy, podczas których  gromadzimy punkty. Po wygraniu danej rundy, gracz zbieraja ze swojej palety wszystkie karty spełniające aktualnie obowiązującą regułę i kładą ją pod swoją kartę pomocy. Tasujemy pozostałe karty dostępne w grze i kontynuujemy rozgrywkę aż do momentu zdobycia odpowiedniej liczby punktów ( 40 przy 2 graczach, 35 przy 3 graczach i 30 przy 4 graczach). Przy okazji możliwych do zagrania akcji wspomniałam Wam, że gracz może spasować, gdy nie chce wygrać. Jeśli przy podstawowych zasadach takie działanie jest po prostu nieracjonalne, to w zasadach zaawansowanych ma już sens… Jeśli widzimy, że pozostałe karty w naszej ręce raczej nie przyniosą nam już zwycięstwa, to możemy spasować na własne życzenie, by zminimalizować zdobyte przez przeciwnika punkty z nadzieją, że w następnej rundzie uda nam się odrobić stratę.

Red7 - w trakcie gry
Red7 – w trakcie gry

W Red7 występuje również dodatkowa opcjonalna zasada, którą możemy łączyć zarówno z podstawowymi zasadami, jak i tymi zaawansowanymi. Nie wiem, czy zauważyliście, ale wszystkie karty z liczbami nieparzystymi posiadają w swoich rogach niewielkie ikony. Pozwalają one na wykonanie jednej dodatkowej akcji po zagraniu takiej karty do swojej palety. W zasadzie to nie tyle, że pozwalają, ale wręcz wymuszają! Poniższa karty pomocy doskonale opisuje działanie kart 1, 3, 5 oraz 7. Dzięki wprowadzeniu tych zasad w Red7 trzeba już troszkę więcej pokombinować. Jak wcześniej po prostu trzeba mieć szczęście w kartach, to w tym momencie gra staje się nieco bardziej strategiczna. Na więcej rzeczy mamy wpływu.

Red7 - symbole na nieparzystych kartach
Symbole na nieparzystych kartach …
Red7 - znaczenie symboli opisane na karcie pomocy
… oraz ich znaczenie opisane na karcie pomocy

Podsumowanie.

Red7 wydawnictwa Lucrum Games to gra przeznaczona dla 2 – 4 graczy, którą możemy zaklasyfikować jako grę karcianą sprawdzającą się doskonale jako filler. Dzięki prostym zasadom grę można wytłumaczyć już kilka w minut, a sam czas rozgrywki jest na tyle krótki, że ma się ochotę na jeszcze i jeszcze jedną partię. W Red7 mamy dostępnych kilka wariantów, które urozmaicają rozgrywkę. Dzięki temu gra szybko się nie znudzi. Grając na podstawowych zasadach mamy do czynienia z szybką (nawet kilkuminutową), lekką rozgrywką, w której  zdecydowanie większości przypadków decyduje los oraz szczęście do kart. Opcjonalne zasady dodają nieco strategii, mamy więcej możliwości, trzeba nawet chwilkę pogłówkować. Mimo wielkiej sympatii do tego tytułu, nie odważyłabym się stwierdzić, że gra ma w sobie ”wielką głębię” – co można znaleźć w wielu opiniach innych graczy. W większości przypadków o wygranej decyduje los i to jakie karty otrzymujemy na starcie. W żadnym wypadku nie jest to jednak dla mnie wadą. Dzięki sporej dozie losowości gra cechuje się dobrą regrywalnością. Dobrze się sprawdza zarówno w minimalnym, jak i maksymalnym składzie. Red7 to ciekawa, innowacyjna i dynamiczna karcianka, która umili niejedno spotkanie towarzyskie i na pewno będę po nią sięgać. Zwłaszcza jako przerywnik pomiędzy cięższymi i bardziej mózgożernymi tytułami.

Plusy.

+ Proste zasady do wytłumaczenia i opanowania w kilka minut.

+ Krótki czas rozgrywki, szybkie przygotowanie gry.

+ Kilka wariantów gry.

+ Doskonała jako filler.

+ Prosta, ale miła dla oka szata graficzna.

+ Dobra regrywalność.

+ Cena.

Minusy.

– Zbyt losowa – w większości przypadków decyduje jednak los.

– Można szybko odpaść z grze, co w przypadku grania w pełnym składzie wiąże się z czekaniem aż inni gracze skończą.

 

Leave a Reply