Patchwork - logo

Logiczna układanka, czyli Patchwork.

Dzisiaj chciałabym przedstawić Wam grę, na którą dosyć długo się czaiłam. Jednak jako amatorka wszelakiego rodzaju sztuki wiedziałam, że prędzej, czy później najnowsze dzieło Uwe Rosenberga dołączy do naszej kolekcji. Tak też się stało. O czym mowa? O Patchwork – logicznej grze na temat… szycia kołderki. Kołderka może być dziełem? Jasne! Zgodzicie się pewnie ze mną, że sztuką jest zrobić coś z niczego, a tym jest właśnie patchwork – metoda szycia, w której łączy się ze sobą różne kawałki materiałów, tworząc w ten sposób całość. Niegdyś patchwork był produktem ubóstwa, dziś wraca na salony i zachwyca. A sama gra bije rekordy popularności o czym może świadczyć chociażby nagroda Golden Geek za najlepszą grę abstrakcyjną. Zapraszam na recenzję.

Patchwork - pudełko
Patchwork – pudełko

Szmatki, łatki i guziki.

W niewielkim, bardzo ładnym pudełku znajdziemy: 1 dwustronną planszę czasu, 2 plansze kołder, 1 neutralny żeton, 2 żetony czasu, 5 specjalnych, małych kawałków materiału, 1 specjalny żeton, 33 rozmaite kawałki materiałów, żetony guzików o „nominałach”: 1 guzik, 5 guzików, 10 guzików i 20 guzików – w sumie 50 żetonów oraz krótką, lecz zrozumiale napisaną instrukcję. Elementów dosyć sporo, a samo wykonanie nie budzi żadnych zastrzeżeń. Pudełko idealnie pasuje do zawartości, także tym razem nie możemy do niczego się przyczepić.

Zawartość pudełka
Zawartość pudełka

Jeśli chodzi o tematykę, to wspominałam już, że Patchwork jest logiczną grą o szyciu kołderki. Każdy z graczy będzie miał za zadanie zapełnić swoją planszę kołderki o wymiarach 9×9, jak największą liczbą skrawków materiałów. Przy czym najlepiej, by kawałki materiałów były ozdobione guzikami, co nada całości wyrazu, a nam zapewni walutę, za którą będziemy w stanie nabyć coraz to więcej szmatek i łatek. Szyjemy do momentu, w którym oba żetony czasu spotkają się na ostatnim polu planszy czasu. Musimy więc czujnie obserwować upływ czasu i wpływać na niego, tak, by to właśnie nam przyniósł jak najwięcej korzyści.

Patchwork - przegląd elementów
Patchwork – przegląd elementów

Patchwork – przygotowanie do gry.

Na początku gry każdy z graczy otrzymuje jedną kołderkę: zieloną bądź żółtą planszę oraz 5 guzików, które stanowić będą jego kapitał początkowy. Pozostałe żetony guzików odkładamy na bok, będą tworzyły wspólny bank. Główną planszę czasu ustawiamy na środku stołu – sami wybieramy która strona nam bardziej odpowiada. Tak naprawdę plansze różnią się między sobą wyłącznie kolorystyką – jedna jest bardzo kolorowa, druga stonowana i właśnie ona najczęściej gości na naszym stole. W wyznaczonych na głównej planszy miejscach ustawiamy małe, specjalne skrawki materiałów, a na początkowym polu planszy ustawiamy żetony czasu, które odpowiadają kolorom kołderek graczy. Następnie w sposób losowy układamy wokół planszy pozostałe skrawki materiału, tak aby utworzyły okrąg. Przy najmniejszym kawałku materiału (o wymiarach 1×2) umieszczamy neutralny żeton, tak aby żeton znajdował się pomiędzy tym skrawkiem, a następnym – zgodnie z ruchem wskazówek zegara – kawałkiem szmatki w okręgu. Specjalny żeton umieszczamy na razie obok banku guzików i jesteśmy w tym momencie gotowi do gry.

Plansze graczy to kołderki, które będziemy szyć
Plansze graczy to kołderki, które będziemy szyć
Dwustronna plansza czasu
Dwustronna plansza czasu

Igła, nitka i szyjemy – kolorowe tetris.

Grę rozpoczyna gracz, który jako ostatni posługiwał się igłą. W swojej turze każdy z graczy może wykonać jedną z dwóch akcji:

  1. Przesunąć się na planszy czasu w celu uzyskania guzika/ów – gracz przesuwa swój żeton czasu na pole tuż przed żetonem przeciwnika, za każde przebyte pole otrzymuje 1 guzik.
  2. Kupić kawałek materiału i umieścić go na swojej planszy kołdry – gracz wybiera 1 z 3 skrawków materiałów leżących przed (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) neutralnym żetonem. Następnie umieszcza neutralny żeton obok wybranego kawałka, płaci za niego do banku odpowiednią cenę tj. ilość guzików wskazaną na skrawku, po czym umieszcza dany materiał na swojej planszy kołderki. Na sam koniec przesuwa swój żeton czasu o tyle pól, ile wskazuje metka na materiale.

I to w sumie tyle z dostępnych akcji. Należy pamiętać, że raz położony skrawek materiału zostaje na polu kołderki do końca gry. Zanim jednak zdecydujemy się jak go ustawić, możemy dowolnie skrawek obracać i przykładać do planszy. Kawałki materiału nie mogą się nigdy na siebie nakładać. Przypomina Wam to coś? Oczywiście popularną grę logiczną tetris, w którą wielu z nas namiętnie grało w dzieciństwie.

W Patchwork nie zawsze gracze wykonują ruchy naprzemiennie. Dopóki swoim żetonem czasu nie miniemy rywala, ruch należy do nas. Będą się więc zdarzały sytuacje, że wykonamy kilka tur pod rząd. Jeśli żetony czasu graczy znajdą się w pewnym momencie na tym samym polu, to jako pierwszy wykona ruch gracz, którego żeton znajduje się na górze. Każdej wykonanej akcji będzie nam towarzyszył nieustanny upływ czasu, na który jak widzicie mamy wpływ.

 Jak już pewnie zauważyliście, na planszy głównej pomiędzy niektórymi polami znajdują się guziki i małe skrawki materiałów. Gdy gracze miną pole z ikonką guzika, to otrzymują w zamian tyle guzików, ile występuje w sumie na skrawkach materiałów ich szytej kołderki. Nie ma tu znaczenia który z graczy pierwszy minął te pole – i tak obydwoje otrzymają zapłatę. Szybkość natomiast liczy się w momencie mijania pola z małym skrawkiem materiału, bowiem tylko jeden z graczy otrzyma specjalny kawałek szmatki, który idealnie sprawdza się przy łataniu dziur w kołderce. A za zbudowanie na swojej planszy kołderki o wymiarach 7×7 otrzymujemy specjalny żeton wart na koniec aż 7 guzików=punktów! Wierzcie mi, te punkty mogą zdecydować o Waszej wygranej. W momencie, kiedy na ostatnim polu spotkają się żetony podliczamy ilość zdobytych guzików, a następnie odejmujemy po 2 punkty za każde puste pole na swojej kołderce. Gracz z większą ilością guzików zostaje zwycięzcą.

Przebieg rozgrywki
Przebieg rozgrywki
Przykładowe wyniki końcowe
Przykładowe wyniki końcowe

Podsumowanie.

Patchwork to abstrakcyjna gra logiczna dla 2 osób w wieku 8+ od wydawnictwa Rebel. Gra Uwe Rosenberga zachwyca swą banalnością – w kilka minut wystarczy, by nauczyć zasad każdego, nawet początkującego gracza. Jednak pomimo łatwych reguł Patchwork nie jest prostą grą – wymaga od nas sporo kombinowania. Musimy przecież układać kawałki w sposób przemyślany, raz położony skrawek materiału zostaje na planszy do końca gry. Mamy  nie lada wyzwanie jak zbudować jak największą kołderkę, gdyż na sam koniec za każde puste pole zostają nam odejmowane punkty. Grając w Patchwork z pewnością rozwiniemy umiejętności logicznego myślenia, dlatego też polecam by szyć kołderki ze swoimi pociechami. Taki kolorowy tetris to doskonały trening dla szarych komórek. W grze liczy się również obserwacja poczynań przeciwnika, nie raz się zdarzy sytuacja, że sprzątniesz sprzed nosa kawałek materiału, który akurat był mu potrzebny. Podoba mi się w Patchwork szybki czas w rozgrywki, wystarczy zaledwie 30 min by wraz z rozłożeniem i złożeniem pograć w szycie kołderki. Dla mnie to duży plus, bo właśnie takiej gry potrzebowałam. Patchwork doskonale się więc sprawdzi jako rozgrzewka przed trudniejszymi tytułami lub jako czasoumilacz gdzieś w ciągu dnia. Dzięki losowemu układaniu skrawków materiału, każda rozgrywka będzie wyglądała inaczej, dzięki czemu gra nieprędko się znudzi.Wykonanie wszystkich elementów nie budzi zastrzeżeń. Cieszę się również, że tym razem nie zawiodłam się sztucznie napompowanym pudełkiem. Za mniej niż 60 zł można dostać naprawdę solidny produkt, który polecam. I kto by pomyślał, że szycie może być aż tak fascynujące?!

Plusy.

+ Krótki czas rozgrywki.

+ Porządne wykonanie elementów.

+ Duża regrywalność.

+ Proste zasady do wytłumaczenia w kilka minut.

+ Sporo kombinowania.

+ Cena – grę możemy dostać już za ok. 55 -58 zł.

Minusy.

– Ja w zasadzie nie widzę żadnych minusów, Kacper narzeka jednak na podobne kolory kołderek przez co czasami zastanawia się którym pionkiem ruszyć na planszy czasu. Ach Ci mężczyźni 😉

Patchwork – instrukcja do gry.

Leave a Reply