Zostań największym hodowcą w Carcassonne, czyli Owce i Wzgórza – 9. Rozszerzenie.

Po wielu inwestycjach i modernizacjach, jakie zostały wprowadzone w Carcassonne, przyszła pora na modernizację rolnictwa. Na łąkach zaczęły pojawiać się coraz liczniejsze stada owiec. Niestety łatwa zdobycz przyciągnęła także wilki z okolicznych lasów. Mnichom udało się odkryć sposób produkcji wina, w związku z czym okoliczne klasztory zaczynają otaczać liczne winnice, a na pobliskich wzgórzach pojawiają się twierdze, które mają bronić granic Carcassonne przed zakusami sąsiadów.

Owce i Wzgórza - pudełko
Owce i Wzgórza – pudełko

Zawartość opakowania.

W standardowej już wielkości opakowaniu, znajdziemy następujące elementy: 18 płytek terenu, 18 żetonów prezentujących owce oraz wilki, 1 woreczek z materiału, 6 pasterzy (po jednym dla każdego gracza) oraz oczywiście instrukcję.

Owce i Wzgórza - zawartość
Zawartość opakowania

Jak widać, jeżeli chodzi o zawartość opakowania, to nie możemy narzekać ani na niedobór, ani na przesadny nadmiar elementów. Tak jak to bywa z rozszerzeniami do Carcassonne, również Owce i Wzgórza to zbiór kilku (w tym przypadku trzech) dodatków. W związku z tym zawartość pudełka możemy podzielić na następujące dodatki:

  • Pasterz i Owce – pionek pasterza oraz żetony wilków i owiec.
  • Wzgórza – płytki terenu.
  • Winnice – płytki terenu.

Owce i Wzgórza – jak używać poszczególnych dodatków.

Pasterz i Owce.

W momencie kiedy ułożymy na planszy kafelek, który zawiera segment pola i chcemy na niej umieścić poddanego, możemy zadecydować, czy będzie to zwykły poddany, czy też pasterz. Jeżeli postawimy na pasterza natychmiast losujemy jeden żeton. Jeżeli jest to żeton owcy, układamy go na polu obok pasterza. Jeżeli natomiast jest to żeton wilka, odrzucamy go oraz ściągamy pasterza z powrotem do swoich rezerw. Tutaj warto zaznaczyć, że nie można wykładać pasterza na polu, na którym znajduje się już inny pasterz. No tak, ale co nam w ogóle te owce dają? Otóż za każdym razem, kiedy dołożymy do naszego pola kolejny segment, po wykonaniu innych akcji mamy 2 możliwości:

  • Dobranie żetonu – tą akcją staramy się powiększyć nasze stado. Jeżeli wylosujemy żeton owcy dokładamy go do już istniejącego stada. Jeżeli natomiast dobierzemy wilka to wszystkie żetony wracają do woreczka, a pasterz wraca do naszych rezerw.
  • Zapędzenie stada – gracz otrzymuje punkty za swoje stado – za każdą owcę 1 punkt – tutaj warto dodać, że na żetonach przedstawiających owce możemy znaleźć od jednej do czterech owiec, czyli jeden żeton owiec jest w stanie dać nam od 1 do 4 punktów. Po zapunktowaniu stada wszystkie owce wracają do worka, a pasterz wraca do naszych rezerw.
Owce i Wzgórza - wilki, owce i pasterze
Wilki, owce i pasterze.

Wspomniałem, że nie można układać swojego pasterza na polu, na którym znajduje się inny pasterz, ale oczywiście jak to zwykle w Carcassonne bywa, może dojść do połączenia pól z dwoma lub więcej różnymi pasterzami. W takiej sytuacji wszystkie owce łączą się w jedno stado, a punkty podczas „zebrania” owiec zdobywają właściciele wszystkich pasterzy doglądających stada, jednak gdy któryś z graczy postanowi powiększyć swoje stado i wylosuje wilka, to owce wszystkich graczy przepadają. Na koniec warto jeszcze dodać, że pasterz nie jest traktowany jako podwładny, tzn. punktuje tylko i wyłączenie w momencie zaganiania stada.

Jak widać ten dodatek wprowadza to gry całkiem sporo ryzyka, bo z jednej strony na owcach można się całkiem nieźle wzbogacić, ale z drugiej strony bardzo łatwo można dać się ponieść fali i przegrać wszystko.

Wzgórza.

Owce i Wzgórza - Wzgórza
Wzgórza

W momencie, kiedy któryś z graczy wylosuje płytkę przedstawiającą Wzgórze, natychmiast losuje kolejną i bez patrzenia wsuwa ją pod spód tworząc tytułowe Wzgórze. Następnie może na normalnych zasadach umieścić na niej podwładnego. Wzgórze daje swojemu posiadaczowi przewagę przy punktowaniu w przypadku remisu, tzn. jeżeli np. we właśnie zamkniętym zamku znajduje się dwóch normalnych rycerzy, ale jeden z nich stoi na wzgórzu to właśnie on wygra i zdobędzie wszystkie punkty za zamek.

Winnice.

Owce i Wzgórza - Winnice
Winnice

Płytki przedstawiające winnice układa się na normalnych zasadach. Jednakże, jeżeli ukończymy klasztor, to za każdą płytkę przedstawiającą Winnicę i otaczającą tenże klasztor, dostajemy ekstra 3 punkty. Jeżeli nie uda nam się ukończyć klasztoru do końca gry, to Winnice nie dają nam żadnych punktów. Jak widać, Winnice mają podobne działanie jak herby w przypadku zamków.

Owce i Wzgórza - rozgrywka
Owce i Wzgórza – rozgrywka

Podsumowanie.

Owce i Wzgórza to dodatek, który nieco zaskoczyć może pastelowo żółtym kolorem pudełka, ale w sumie nie jest to wadą – ot, po prostu takie spostrzeżenie. Jakość i wykonanie elementów są jak najbardziej w porządku. Jak zwykle przyczepię się do pudełka, które z powodzeniem zmieściłoby 3 takie dodatki – jest oczywiście za duże. W sumie dawno nie pisałem o oznakowaniu kafelków dodatku i jest to  opinia na temat wszystkich rozszerzeń, a nie tylko tego jednego. Rozszerzenia do Carcassonne oznakowane są w sposób za mało widoczny. Jeżeli gramy tylko z jednym dodatkiem, to takie rozwiązanie wystarczy, ale w przypadku, kiedy chcielibyśmy zagrać z kilkoma dodatkami na raz, pojawia się problem, bo segregując kafelki na odpowiednie rozszerzenia stracimy prawie tyle czasu, ile trwa sama rozgrywka. Ale ponownie – tak jak w przypadku wielkości opakowania jest to wada całej serii, a nie tego jednego rozszerzenia. Teraz słów kilka o poszczególnych dodatkach. Pasterz i Owce to bez wątpienia ciekawe urozmaicenie. Ponieważ żetonów z wilkami jest tylko 2, więc prawdopodobieństwo ich wylosowania jest dość małe, w związku z czym owce stają się prawdziwą kopalnią punktów. Ogólnie ten dodatek oceniam jako dobry i w zasadzie nie ma się do czego przyczepić. Następne mamy Wzgórza – mi osobiście ten dodatek nieszczególnie przypadł do gustu. Jeżeli gramy tylko z podstawową wersją gry, to nie jest jeszcze źle. Natomiast w przypadku, kiedy w rozgrywce pojawią się inne dodatki, to Wzgórza całkowicie tracą na znaczeniu – dodatkowo budowanie piętrowych konstrukcji na planszy wprowadza momentami niemałe zamieszanie. No i na koniec przejdźmy do Winnic, interesujący dodatek, który w sumie w samej rozgrywce zmienia niewiele, ale pozwala nam nałapać całkiem sporo dodatkowych punktów. Fajnie, że w końcu po tylu rozszerzeniach zadbano o klasztory. Owce i Wzgórza to rozszerzenie, które w samej mechanice gry zmienia niewiele, jest natomiast istną kopalnią punktów. Ponadto dodatki Pasterz i Owce oraz Winnice pozwalają na budowanie ciekawych combosów. Np. dokładając winnice obok klasztoru możemy równocześnie rozszerzyć swoje pole, na którym wypasają się nasze owce, w związku, z czym mamy możliwość powiększenie naszego stadka. Niestety podobnie jak w przypadku poprzednich rozszerzeń do Carcassonne tak i w tym przypadku, przyczepię się do ceny – 40 zł to według mnie zdecydowanie za dużo. Reasumując Owce i Wzgórza to dobre rozszerzenie. Jego największą zaletę dostrzeżemy prowadząc rozgrywkę tylko z podstawową wersją Carcassonne, gdyż dopiero wtedy zauważymy potencjał tkwiący w poszczególnych dodatkach. To rozszerzenie polecam wszystkim fanom Carcassonne, którzy zastanawiają się nad urozmaiceniem rozgrywki.

Plusy.

+ Pasterz i Owce – losowanie żetonów owiec i wilków wprowadza fajny element ryzyka.

+ Winnice – w końcu zadbano o klasztory.

+ Możliwość tworzenia ciekawych combosów.

Minusy.

– Wzgórza.

– Zbyt duże opakowanie.

– Cena.

2 responses... add one

Opis super, a co jesli inny gracz polozy plytke z polem gdzie juz lezy nasz pasterz, wtedy mozemy zebrac punkty albo dobrac zeton, czy to tylko dziala przy naszym ruchu?

@mateo Instrukcja mówi „Kiedy gracz rozszerza gospodarstwo, w którym znajduje się JEGO pasterz”, w związku z tym grając zgodnie z zasadami ta zagrywka działa tylko wtedy, kiedy to my rozszerzamy nasze pole, czyli w naszym ruchu.

Leave a Reply