Osadnicy z Catanu: Żeglarze

Hej morska przygodo! Osadnicy z Catanu: Żeglarze.

Po wielu wieczorach spędzonych z Osadnikami z Catanu postanowiliśmy urozmaicić nieco nasze rozgrywki i dokupić jeden z dostępnych dodatków. Do wyboru mieliśmy: Kupcy i Barbarzyńcy, Miasta i Rycerze, Odkrywcy i Piraci oraz Żeglarze. Postawiliśmy na ten ostatni i tak rozpoczęła się nasza morska przygoda. Ahoj!

Osadnicy z Catanu: Żeglarze - opakowanie
Osadnicy z Catanu: Żeglarze – opakowanie
Osadnicy z Catanu: Żeglarze - zawartość opakowania
Osadnicy z Catanu: Żeglarze – zawartość opakowania

Żeglarze – rejs w nieznane.

W Żeglarzach mamy do wyboru 8 różnych scenariuszy gry, które różnią się ułożeniem planszy oraz dodatkowymi zasadami szczegółowo rozpisanymi w instrukcji w wariancie 3 i 4-osobowym. Przy opisie każdego scenariusza podane są elementy: pola surowców, żetony liczbowe, rodzaje portów oraz inne dodatki, które musimy przygotować do wybranego wariantu rozgrywki.

Osadnicy z Catanu: Żeglarze - dodatkowe elementy gry
Osadnicy z Catanu: Żeglarze – dodatkowe elementy gry

Do gry niezbędna jest oczywiście podstawa Osadników z Catanu. Ramki z podstawy odwracamy na stronę bez wydruków i łączymy z elementami wskazanymi w scenariuszu. W ten sposób tworzymy naszą planszę, która jest sporo większa od tej, którą już znamy. Głównie o pola z morzem, bo przecież jak sama nazwa dodatku mówi, musimy po czymś żeglować. Do poruszania się po morzach służą oczywiście statki. Każdy gracz ma na starcie do dyspozycji 15 statków. Do ich budowania potrzeba dwóch surowców: wełny oraz drewna. Statki stawiamy dwojako: między dwoma polami morza lub pomiędzy polem wyspy, a polem morza jako droga przybrzeżna. Statki rozmieszczamy na podobnych zasadach, jak drogi. Muszą się więc znaleźć przy własnej osadzie/mieście, łączą ze sobą sąsiadujące skrzyżowania oraz tworzą połączenia między wyspami. Trzeba jednak pamiętać,  że statek nie może nagle przejść w drogę (przy wybrzeżu) i w drugą stronę- statek nie może być dołożony do drogi. Jeśli chcemy połączyć te odcinki, to między statkiem a drogą musimy postawić osadę. W przeciwieństwie do dróg, statki, które znajdują się na czele, można w ciągu gry przestawiać. Pod warunkiem,  że droga morska nie jest zamknięta (tzn. nie łączy osad między wyspami) oraz statek  nie został zbudowany w bieżącej kolejce. Dzięki temu rozwiązaniu, źle postawiony statek nie musi zostać na planszy do końca gry. Jeśli więc któryś z przeciwników zablokuje nam drogę morską, mamy jeszcze możliwość wybrnięcia z tej sytuacji. Ma to duże znaczenie, ponieważ statki uwzględnione są przy liczeniu najdłuższej drogi handlowej, która daje graczowi aż dwa punkty zwycięstwa. Po zapamiętaniu tych kilku zasad nie pozostaje nic  innego tylko wypłynąć na głębokie wody, odkrywać nowe lądy i zasiedlać wyspy.

Osadnicy z Catanu: Żeglarze - początek rozgrywki wg scenariusza "Cztery wyspy" dla 3 graczy
Osadnicy z Catanu: Żeglarze – początek rozgrywki wg scenariusza „Cztery wyspy” dla 3 graczy

Nowe, wartościowe pole.

W dodatku Osadnicy z Catanu: Żeglarze pojawia się nowe pole: Złotonośna rzeka, która daje graczom złoto. Nie oznacza to jednak, że pojawi nam się w kartach szósty surowiec. Jeśli wybudujemy osadę przy tym polu, to za każdym razem, kiedy wyrzucimy kostkami liczbę znajdującą się na żetonie tam umieszczonym, możemy pobrać z banku kartę  dowolnego surowca. Jeśli osadę zamienimy w miasto, to oczywiście mamy prawo do zabrania dwóch, niekoniecznie tego samego rodzaju surowców. Jest to bardzo silne pole, także bądźcie pewni, że szybko zostanie zasiedlone przez jakiegoś gracza.

Atak piratów.

W momencie, gdy któryś z graczy wyrzuci 7 (lub też gdy użyje karty rycerza), w grze pojawia się nie tylko znany nam już złodziej, lecz  także nowy pionek – pirat (w niektórych scenariuszach w rozgrywce będą  uczestniczyły oba pionki, a w niektórych tylko pionek pirata). Pirata ustawiamy na środku pola z morzem w celu zablokowania rywala. Dopóki, któryś z graczy nie usunie figurki, zablokowana osoba nie może ani płynąć dalej, ani też przemieszczać wiodącego statku na inne pole. Jeśli w rozgrywce uczestniczą obie figurki, to od nas zależy czy przemieszczamy złodzieja, czy pirata. Zasada jest prosta – złodzieja stawiamy na lądach, a pirata – na morzu.

Przebieg gry wg scenariusza "Przez pustynię" dla 3 osób. W grze bierze udział zarówno pirat, jak i złodziej
Przebieg gry wg scenariusza „Przez pustynię” dla 3 osób. W grze bierze udział zarówno pirat, jak i złodziej

Dam Ci drewno za dwie gliny-słów kilka o wymianie surowców.

Jak wiecie, istotnym elementem gry jest handel między graczami. Dzięki niemu można swobodnie wymieniać się surowcami z aktywnym zawodnikiem, niekoniecznie według przelicznika 1:1. To my decydujemy o warunkach wymiany, ktoś inny albo przystaje na naszą propozycję, albo szuka alternatywy.

Nie wspomnieliśmy o niej w opisie podstawy, dlatego pokrótce opiszę na czym polega.  Jeśli nikt nie chce z nami  handlować, lub warunki wymiany nam po prostu nie odpowiadają, mamy dwa rozwiązania do wyboru: bezpośrednia wymiana 4:1 z bankiem surowców (oddajemy 4 surowce jednego rodzaju w zamian za jeden wybrany surowiec) lub wymiana surowców w portach. Jest tylko jeden warunek – musimy mieć zbudowaną osadę lub miasto w porcie. Warto więc zwrócić swoją uwagę w ich kierunku, bo na pewnym etapie gry, kiedy będą dzieliły nas tylko punkty od wygranej, nikt może nie chcieć z nami handlować. Port zawsze będzie dla nas zabezpieczeniem. Postawienie osady w odpowiednim miejscu sprawi, że uniezależnimy się od innych graczy i na pewno zapunktujemy. Jest kilka rodzajów portów:  port 3:1 (wymieniamy 3 jednakowe surowce na 1 dowolny) oraz porty o przeliczniku 2:1, wskazujące, które konkretne 2 surowce możemy wymieniać na 1 dowolny. Jeśli więc mamy pod dostatkiem np. wełny, to aż się prosi, żeby budować drogi w stronę portu z wymianą 2 sztuk wełny za dowolny surowiec.

W dodatku Żeglarze, porty nie są rozmieszczone na ramce planszy, lecz na specjalnych żetonach, które umieszcza się według wskazówek zawartych w konkretnym scenariuszu. Obok każdej tabeli elementów rozpisane są ilości i rodzaje portów, które w sposób losowy umieszczamy w miejscach do tego przeznaczonych (patrz: rysunek scenariusza). Nie widzę przeciwwskazań, żeby w celu urozmaicenia sobie kolejnych rozgrywek, zmieniać także miejsca portów.

Podsumowanie.

Jeśli chcemy urozmaicić sobie Osadników z Catanu, dodatek bez wątpienia będzie dobrym zakupem. Wprowadzenie nowych elementów i zasad skomplikuje grę oraz pozwoli odkryć ją na nowo. Jak dla mnie największą zaletą opisywanego dodatku jest ilość scenariuszy, które ułożone są według stopnia trudności oraz sposobu prowadzenia rozgrywki. Dzięki temu każdy znajdzie coś dla siebie. Instrukcja w sposób jasny i czytelny tłumaczy wszystkie zasady. Tabele przedstawiające elementy niezbędne do ułożenia planszy bardzo przypadły mi do gustu. Dzięki nim szybko przygotujemy odpowiednie pola i żetony, a więc zaoszczędzimy sporo czasu. Trochę trudności sprawia złożenie ramki z podstawowej wersji z tą z dodatku. Należy ostrożnie łączyć i rozłączać części, ponieważ użycie siły grozi uszkodzeniem elementów. Producent radzi, aby ramki z podstawy Osadników z Catanu wkładać od góry w ramki z dodatku Żeglarze i faktycznie potwierdzam, że jest to dobre rozwiązanie. W celu łatwiejszego oddzielenia elementów z podstawy i dodatku, pola z Żeglarzy oznaczone są literką „S”.  Niestety nie miałam jeszcze okazji zagrać w pozostałe dodatki do Osadników z Catanu, więc nie mogę porównać, jak na ich tle sprawują się Żeglarze. Sądzę jednak, że tym którzy znają i lubią podstawę gry, Żeglarze bardzo się spodobają.

Plusy.

+ Wybór ośmiu scenariuszy, plus dziewiąty scenariusz, który pozwala na losowe stworzenie planszy.

+ Wprowadzenie dodatkowych punktów za np. pierwszą osadę na innej wyspie.

+ Czytelna instrukcja, która rozpisuje scenariusze na wariant 3 i 4-osobowy.

+ Solidnie wykonane i ładne pionki.

Minusy.

– Trzeba uważać przy łączeniu i rozłączaniu ramek z podstawy i dodatku – łatwo je uszkodzić.

– Za duże pudełko.

Osadnicy z Catanu: Żeglarze – instrukcja do gry.

Leave a Reply