Opactwo i Burmistrz - logo

W miastach odbyły się pierwsze wybory. Carcassonne: Opactwo i Burmistrz – 5. rozszerzenie.

Carcassonne przetrwało atak złowieszczego smoka. Mieszkańcy otrzymali nauczkę i stwierdzili, że potrzeba im przywódcy z prawdziwego zdarzenia. Zorganizowali wybory i powołali Burmistrza. Sprawne zarządzanie spowodowało boom gospodarczy. Trzeba było usprawnić produkcję. Na drogi wyjechały pierwsze wozy, a na polach już powstają fundamenty pod nowe stodoły. Poprowadź swoich poddanych do chwały zapewniając im rozwój i dobrobyt. Nie zapominaj jednak, że Twoi poddani mają również potrzeby duchowe. Zagrajmy w 5 rozszerzenie do Carcassonne, czyli Opactwo i Burmistrz.

Opactwo i Burmistrz - opakowanie
Pudełko

Co tym razem znajdziemy w pudełku z dodatkiem Opactwo i Burmistrz?

W pudełku z dodatkiem znajdziemy następujące elementy: 12 nowych płytek terenu, 6 żetonów opactwa, komplet nowych pionków dla każdego gracza (po 3) oraz oczywiście instrukcję do gry. Jak widać zawartość opakowania prezentuje się dość ubogo. Szczególnie boli ilość nowych płytek terenu, które zawsze wprowadzały ciekawe urozmaicenie w czasie rozgrywki i można było je stosować po prostu jako elementy rozbudowujące plansze. Na szczęście te 12 płytek nadrabia ilość jakością.

Opactwo i Burmistrz - zawartość
Zawartość opakowania
Opactwo i Burmistrz - nowe kafelki
Nowe kafelki

Nowe meeple i opactwo.

Opactwo i Burmistrz - nowi poddani
Nowe meeple

Na początku rozgrywki każdy gracz oprócz standardowego zestawu poddanych otrzymuje wóz, stodołę, burmistrza oraz płytkę opactwa. Każdy z nowych poddanych ma oczywiście inne działanie i tak:

  • Wóz – wykłada się go na zasadach identycznych, co normalnego poddanego z tym wyjątkiem, że nie można go kłaść na polach. Wyjątkowość tego piona objawia się w momencie punktowania, tzn. w momencie zamknięcia np. traktu możemy zamiast ściągnąć wóz do swoich rezerw, przesunąć go na dalszą, nieukończoną i niezajętą przez innego gracza część traktu, zamku lub klasztoru. Przykład: budujemy drogę, która wychodzi z klasztoru, na drodze umieszczamy wóz, zamykamy drogę płytką z miastem (droga wchodzi do miasta). W tym momencie dostajemy punkty za drogę i przesuwamy nasz wóz na miasto. Wóz przypadnie do gustu graczom, którzy lubują się w budowaniu traktów. Dzięki temu poddanemu będą mogli, co chwilę otwierać i zamykać nowe drogi bez straty ruchu.
  • Stodoła – ten „poddany” wprowadza naprawdę wiele zamieszania. Stodołę układa się zamiast piona. Może ona zostać ułożona tylko w na styku 4 płytek terenu pod warunkiem, że owy styk będzie się składał tylko z pól. W momencie wyłożenia następuje punktowanie tej konkretnej łąki tak, jakby nastąpił koniec gry. Następnie gracze zabierają chłopów z powrotem do swoich zasobów. Stodoła jednak zostaje na swoim miejscu już do końca gry (nie można jej usunąć w żaden sposób). Od tego momentu nie można kłaść żadnych pionów na łąkach, które przynależą do stodoły. Oczywiście łączenie pól przez dodawanie nowych płytek terenu jest jak najbardziej dozwolone. W sytuacji, gdy połączą się dwa pola, jedno ze stodołą a jedno z pionami, należy zatrzymać grę i przeliczyć punkty za pole, po czym usunąć z niego wszystkie piony poza Stodołą. Warto zaznaczyć, że w momencie łączenia pola ze stodołą oraz pola z innym poddanym za każde zamknięte miasto gracze otrzymują po 1 (lub 2 w przypadku posiadania na polu Świni) a nie po 3 punkty. Na koniec gry właściciel Stodoły otrzymuje po 4 punkty za każde zamknięte miasto, które leży przy punktowanej łące. Jeżeli na danej łące jest więcej Stodół, każdy jej właściciel otrzymuje tyle samo punktów.
  • Burmistrz – ten poddany o dość niecodziennym wyglądzie wykładany jest na zasadach identyczny, co normalny chłopek z tym, że można go położyć tylko i wyłącznie w mieście. Różnica pomiędzy nim a rycerzem polega na sile w przypadku konfliktu. Standardowo każdy poddany ma siłę równą 1, Duży Poddany (z dodatku Karczmy i Katedry) ma siłę równą 2, Burmistrz ma natomiast siłę równa ilości tarcz (herbów) w mieście. Tak więc Burmistrz może mieć siłę równą 0, a może mieć też siłę równą 4. Jest to doskonały pion zarówno do umacniania własnych miast jak i przejmowania miast przeciwnika. Jeżeli np. widzimy, że w mieście jest dużo herbów, a przeciwnik ma tam tylko zwykłego rycerza wystarczy umiejętnie wprowadzić tam swojego Burmistrza, aby całkowicie przejąć jego miasto.
  • Opactwo – graczy, który chce użyć Opactwa nie pobiera płytki terenu w swojej turze, zamiast tego umieszcza otrzymane na początku rozgrywki Opactwo na planszy. Płytkę można umieścić tylko w pustym miejscu, otoczonym z każdego strony (liczy się bok, nie skos) przez płytki terenu. Na płytce Opactwa można umieścić mnicha. Dodatkowo Opactwo zamyka wszystkie elementy płytek, z którymi się styka. Jest to pomocna płytka w przypadku zamykania dziur w planszy, szczególnie na koniec rozgrywki. Płytka, choć przydatna, to wizualnie nie pasuje do reszty planszy i sprawia, że mapa wygląda trochę dziwnie i momentami ciężko się w niej połapać.
Opactwo i Burmistrz - opactwo
Płytki opactwa
Opactwo i Burmistrz - przegląd poddanych
Przegląd poddanych – od lewej: Burmistrz, Stodoła i Wóz

Podsumowanie.

Rozszerzenie do Carcassonne: Opactwo i Burmistrz jest wykonane w standardzie pozostałych dodatków, więc jeżeli chodzi o jakość wykonania, to nie ma się do czego przyczepić. Jeżeli natomiast miałbym omówić poszczególne elementy dodatku to już sprawa nie wygląda tak różowo. Przede wszystkim największym problemem jest ilość nowych płytek terenu. 12 to jednak zdecydowanie za mało. Płacąc około 40 złotych za opakowanie oczekujemy jednak czegoś więcej. Sporo zamieszania wprowadza Stodoła – osobiście uważam, że twórcy przekombinowali. Rozgrywka zwalnia tempa, a po wyłożeniu Stodoły tak naprawdę po każdym wyłożeniu płytki trzeba rozpatrywać pola, czy przypadkiem nie nastąpiło ich połączenie. Kiedy gramy z tym dodatkiem, rzadko zdarza się, aby któryś z graczy zdecydował się na użycie Stodoły. Wóz i Burmistrz do dodatki przyzwoite, które urozmaicają grę, ale nie wprowadzają jednak nic nadzwyczajnego. Także jest ok, ale szału nie ma. Pomysł z płytką opactwa oceniam pozytywnie, aczkolwiek jej wygląd zdecydowanie nie przypadł mi do gustu, chociaż oczywiście jestem świadom, że nie da się zrobić płytki pasującej do każdej innej. Jeżeli chodzi o serie dodatków do Carcassonne to jak zwykle wielkość opakowania jest jakimś nieporozumieniem. Elementów jest coraz mniej, a pudełko jak było za duże tak jest za duże. Reasumując gdyby ten dodatek kosztował 15-20 zł oceniłbym go pozytywnie, ale przy obecnej cenie jest to słabe rozszerzenie, które nie wnosi nic nowego. Jeżeli ktoś jest wielkim fanem Carcassonne i szuka jakiegoś urozmaicenia może spróbować z tym dodatkiem. Jeżeli natomiast ktoś ma tylko wersję podstawową i chce nabyć jakiś dodatek to zdecydowanie nie polecam rozszerzenia Opactwo i Burmistrz.

Plusy.

+ Wóz i burmistrz.

+ Nowe płytki terenu.

Minusy.

– Cena.

– Wielkość opakowania.

– Ilość nowych płytek.

– Stodoła.

– Oznakowanie kafelków dodatku.

– Musiałem się nieźle namęczyć, żeby znaleźć te 2 plusy.

Leave a Reply