Niebezpieczna Wyprawa - logo

Sztuka blefowania, czyli Niebezpieczna Wyprawa.

Dzisiaj zapraszam Was do wzięcia udziału w bardzo, ale to bardzo niebezpiecznej wyprawie do serca dżungli. Waszym zadaniem będzie przeprowadzenie swoich śmiałków przez most wiszący nad rzeką pełną głodnych krokodyli, dla których staniecie się niczym innym, tylko łakomym kąskiem. W tej wyprawie nie liczy się Wasza tężyzna fizyczna, a trochę sprytu, kapka szczęścia i … umiejętność blefowania. Przechytrz przeciwników i zdobądź tytuł największego śmiałka. Niebezpieczna Wyprawa wydawnictwa FoxGames – zapraszam na recenzję.

Niebezpieczna Wyprawa - pudełko
Niebezpieczna Wyprawa – pudełko

Co znajdziemy w pudełku?

W niewielkim pudełeczku z grą znajdziemy:

• 28 drewnianych pionków śmiałków (po 7 w czterech kolorach),
• Planszę przedstawiającą most wiszący nad rzeką,
• Kostkę,
• Instrukcję.

Niebezpieczna Wyprawa - zawartość pudełka
Zawartość pudełka

W Niebezpiecznej Wyprawie, oprócz wyżej wymienionych komponentów, bardzo ważną rolę odgrywa samo pudełko, na które nakładamy kartonowy most, tworząc w ten sposób trójwymiarową planszę. Bardzo ciekawy zabieg, który sprawia, że nasi śmiałkowie naprawdę będą poruszać się po moście wiszącym nad rzeką, z której złowieszczo spogląda krokodyl wynurzający się z wody w oczekiwaniu na przekąskę. Instrukcja jest krótka i pełna przykładów, dzięki temu po przeczytaniu nie powinno być żadnych wątpliwości jak grać. Wykonanie wszystkich elementów stoi na wysokim poziomie. Drewniane pionki, sześciościenna (ale niezwykła!) kostka, kartonowy most, ładna grafika – czego chcieć więcej?! Elementów może nie jest dużo, ale wystarczająco, by przeżyć bardzo emocjonującą przygodę w dżungli.

Niebezpieczna Wyprawa - połączenie elementów planszy
Połączenie elementów planszy …
Niebezpieczna Wyprawa - trójwymiarowa plansza
…daje ciekawy, trójwymiarowy efekt
Niebezpieczna Wyprawa - pionki śmiałków
Pionki śmiałków

Niebezpieczna Wyprawa – czas wyruszyć na podbój dżungli.

Przygotowanie do rozgrywki jest błyskawiczne. Po otwarciu pudełka, w zasadzie most już będzie na swoim miejscu, dlatego pozostaje tylko wyjąć śmiałków oraz kostkę i jesteśmy gotowi. Każdy z graczy pobiera 7 śmiałków w wybranym kolorze, które umieszcza przed sobą na stole. Rozpoczynamy wyprawę, kładąc po 1 śmiałku na pierwszym polu pomostu (deska oznaczona strzałką).

Niebezpieczna Wyprawa - przygotowanie do rozgrywki
Niebezpieczna Wyprawa – przygotowanie do rozgrywki

Grę rozpoczyna osoba, która ostatnia przechodziła przez most lub najmłodszy gracz. Po kolei, każdy z graczy będzie wykonywał w swojej turze następujące akcje:

1. Rzut kostką – aktywny gracz pobiera kostkę i rzuca nią w taki sposób, by żaden z przeciwników nie widział wyniku.
2. Podgląd wyniku – gracz rzucający kostką podgląda w tajemnicy wynik rzutu.
3. Poinformowanie graczy o wyniku rzutu.

Niebezpieczna Wyprawa - niezwykła kostka
Nie taka zwykła kostka

W ostatnim kroku tkwi właśnie sedno gry. Jak już wspominałam wcześniej, sześciościenna kostka występująca w Niebezpiecznej Wyprawie nie jest zwykłą, standardową kością. Na kostce bowiem mogą wypaść wyniki: 1, 2, 3, 4 oraz X (który znajduje się na dwóch ściankach kostki). Jeśli wypadnie wynik 1-4, to mamy dwa wyjścia – albo zgodnie z prawdą podajemy pozostałym wynik rzutu, albo też blefujemy i podajemy inny wynik. Jeśli natomiast na kostce wypadnie X, to nie mamy wyjścia – musimy blefować i podać dowolny wynik pomiędzy 1 a 4. Wynik rzutu oznacza oczywiście liczbę pól, o którą możemy przesunąć swojego śmiałka na moście.

Po poinformowaniu graczy o wyniku rzutu, inicjatywa przechodzi na rywali, którzy mogą nas sprawdzić, podejrzewając, że blefujemy, bądź też nie wyrażą sprzeciwu i pozwolą nam na przesunięcie naszego śmiałka o wskazaną przez nas liczbę. Każdy więc po kolei musi zadeklarować, czy nas sprawdza czy pasuje. W tym drugim przypadku nie ma co się zastanawiać, przesuwamy śmiałka i nie ujawniamy prawdziwego wyniku na kostce. Jeśli jednak ktoś zakwestionuje podany przez nas wynik, musimy odkryć skrywaną w tajemnicy kostkę. Prawda wychodzi na jaw. Jeśli okaże się, że zostaliśmy przyłapany na blefowaniu, to rywal, który nas zdemaskował strąca naszego śmiałka prosto w paszczę krokodyla, a sam przesuwa się o liczbę pól podaną wcześniej na głos. Jeśli jednak niesłusznie zostaliśmy oskarżeni o blefowanie, to role się odwracają – to my strącamy niedowiarka do rzeki i przesuwamy się do przodu. Gracz, którego śmiałek spadł z mostu, bierze ze swoich zasobów kolejnego śmiałka i ustawia go na pierwszym, startowym polu. Pionki, które raz wylądowały w rzece, nie biorą dalszego udziału w grze. Śmiałek, któremu uda się pokonać most, ustawia się na pierwszym wolnym polu ponumerowanym od 1 do 8.

Niebezpieczna Wyprawa kończy się w momencie, gdy któryś z graczy jako pierwszy przeprowadzi swoich trzech śmiałków na drugą stronę rzeki. Może się jednak zdarzyć sytuacja, że żaden z graczy nie będzie w stanie przeprowadzić swoich śmiałków przez most, gdyż co najmniej 5 z nich wylądowało w paszczy krokodyla. W takim przypadku gramy do momentu, aż żaden z graczy nie będzie już pionków ani na planszy, ani w swoich zasobach, a następnie podliczamy punkty za każdego śmiałka, któremu udało się pokonać most. W tym celu podliczamy liczbę punktów z pól, na których stoją nasze pionki. Gracz z największą liczbą punktów zostaje zwycięzcą, a w przypadku remisu wygrywa ten, który jako ostatni przeprowadził śmiałka w bezpieczne miejsce.

Niebezpieczna Wyprawa - rozgrywka
W trakcie rozgrywki
Niebezpieczna Wyprawa - wyłonienie zwycięzcy
Czerwony gracz zwycięża!

Podsumowanie.

Niebezpieczna Wyprawa to bardzo dynamiczna gra dla 2-4 graczy od wydawnictwa FoxGames. Jest to kolejna gra autorstwa Alex’a Randolph’a (Dobre i Złe Duchy) oparta na blefowaniu. Gracze mają bowiem za zadanie przeprowadzić 3 z 7 swoich śmiałków przez drewniany most wiszący nad rzeką pełną krokodyli, a w dokonaniu tego nieraz przyda im się umiejętność zachowania kamiennej twarzy i małe kłamstewka. Niebezpieczna Wyprawa to taki Światowy Konflikt w wydaniu familijnym. Dzieciom podoba się temat, a jeszcze bardziej strącanie przeciwników prosto w paszczę krokodyla. Może nie do końca jest to pedagogiczna gra, ale dużo przy niej śmiechu i zabawy. Czas rozgrywki może kształtować się od 15 do ok. 30 min, więc szybki czas jednej partii może skutkować tym, że na jednej się nie skończy. Na szczęście setup gry jest błyskawiczny – wystarczy rozdać graczom pionki, przygotować kostkę, most nałożyć na pudełko i tyle, jesteśmy gotowi. Bardzo podoba mi się pomysł zastosowania pudełka jako planszy. Dzięki takiemu zabiegowi uzyskujemy trójwymiarowość, co sprawia, że nasi śmiałkowie faktycznie spadają do rzeki. Same grafiki i wykonanie elementów zachęcają do partyjki. Niebezpieczną Wyprawę możemy nabyć za ok.45-60 zł, jest to cena dosyć wysoka jak na ilość elementów. Poza tym gra zdecydowanie lepiej się sprawdza w wariancie 3-4 graczy. Gdy gramy tylko w 2 osoby, aż tak emocjonująco nie jest.

Plusy.

+ Wykonanie gry, a zwłaszcza planszy – trójwymiarowe pudełko jest świetnym pomysłem.
+ Ładne grafiki.
+ Szybki czas rozgrywki.
+ Banalne zasady.
+ Troszkę kombinowania, trochę dylematów – czy przeciwnik blefował, czy go sprawdzić?
+ Ciekawa pozycja rodzinna, która dostarcza dużo śmiechu. Dzieciakom podoba się motyw zrzucania śmiałka z mostu.

Minusy.

– Zaawansowanym graczom szybko się znudzi.
– Gra przy 2 graczach nie jest tak emocjonująca.

Niebezpieczna Wyprawa – instrukcja do gry.

Leave a Reply