Mr Jack Pocket -logo

Przenośny zestaw małego detektywa, czyli Mr. Jack Pocket.

Gdzieś pośród mrocznych uliczek XIX wiecznego Londynu, w okrytej złą sławą dzielnicy Whitechapel, dwóch detektywów oraz z ich wierny pies Toby przemykają pośród zaułków i uliczek w poszukiwaniu seryjnego mordercy Mr Jack’a, znanego również jako Jack the Ripper – Kuba Rozpruwacz. Wciel się w postać detektywów i powstrzymaj Kubę Rozpruwacza lub wciel się w Mr. Jack’a i postaraj się uciec z zastawionej na Ciebie pułapki. Dzisiaj zagramy w Mr. Jack Pocket.

Mr Jack Pocket -pudełko
Mr Jack Pocket – pudełko z grą

Mr. Jack Pocket. Czy aby na pewno Pocket?

Jak sama nazwa wskazuje, jest to kieszonkowa wersja gry Mr. Jack, w którą nie było mi dane zagrać, więc w poniższej recenzji będę odnosił się do Mr. Jack Pocket, jako zupełnie niezależnej gry i nie będę porównywał jej z pierwowzorem. Wróćmy jednak do tematu, czyli czy gra na pewno jest Pocket (z ang. kieszeń)? Ano na pewno – pudełeczko z grą jest zaskakująco małe i spokojnie mieści się w kieszeni, czyli nazwa Pocket jest jak najbardziej zasłużona. A co nasz kieszonkowy zestaw zawiera? Wewnątrz niepozornego opakowania znajdziemy:

  • 9 dwustronnych kafelków ulicy – w grze nazywanych sekcjami.
  • 9 kart alibi przedstawiających takie same postacie, jakie widzimy na sekcjach.
  • 3 żetony detektywów (Holmes, Watson i pies Toby).
  • 4 dwustronne żetony akcji.
  • 8 dwustronnych żetonów czasu.
Mr Jack Pocket -zawartosc
Zawartość opakowania

Tradycyjnie jeszcze parę słów o wykonaniu. Wszystkie kafle, żetony i karty zrobione są z grubego i solidnego kartonu, co w zasadzie gwarantuje nam wiele lat radości z gry, także o jakość elementów martwić się nie trzeba. Wykonanie gry pod względem graficznym również stoi na bardzo dobrym poziomie. Oglądanie mrocznych uliczek, czy też kart alibi za każdym razie cieszy oko – także za wykonanie zarówno pod względem solidności elementów, jak i ich oprawy graficznej duży plus.

Mr Jack Pocket -elementy
Elementy gry

Cel oraz przygotowanie gry.

W grze każdy z graczy będzie wcielał się w jedną z dwóch ról i będzie albo tytułowym Mr. Jack’iem, albo drużyną detektywów próbujących dopaść Mr. Jack’a. Akcja gry będzie się działa na przestrzeni 8 rund, podczas których detektywi drogą eliminacji będą starali się wskazać, który spośród 9 podejrzanych to Kuba Rozpruwacz. Jeżeli im się powiedzie, to oczywiście wygrają. Jeżeli nie, to zwycięży Mr. Jack, a mieszkańcy Whitechapel dalej będą żyć w strachu.

Skoro wiemy już o co gramy, to czas przygotować rozgrywkę. Pierwszy element to potasowanie kafli dzielnicy i ułożenie ich w sposób losowy w kwadracie 3×3 stroną z postacią do góry. Kolejny krok to ułożenie żetonów detektywów, tak jak pokazano na poniższym zdjęciu.

Mr Jack Pocket -ustawienie początkowe
Ustawienie początkowe

Ważna uwaga. Po ułożeniu żetonów detektywów należy obrócić kafelki tak, aby detektywi znajdowali się od strony muru.

Kolejny krok to dobranie przez gracza wcielającego się w Kubę Rozpruwa jednej spośród kart alibi – jest to tożsamość, pod którą będzie się ukrywał morderca w tej grze. Pozostałe karty należy umieścić koło planszy.

Ostatni etap przygotowania to ułożenie żetonów czasu w kolejności od 1 do 8. Symbolizują one upływ czasu oraz pokazują, kto zaczyna którą rundę. Szkło powiększające – zaczynają detektywi, nóż – rozpoczyna Mr. Jack.

Gra jest w zasadzie przygotowana, więc możemy zaczynać nasze poszukiwania.

Mr Jack Pocket - przed grą
Mr Jack Pocket gotowy do rozegrania

Czas rozpocząć śledztwo, czyli przebieg i zasady.

To, kto rozpoczyna daną rundę, determinowane jest przez oznaczenie na żetonach rund. Ogólnie kolejności jest taka, że rundy nieparzyste zaczynają detektywi, a parzyste Mr. Jack. Każda runda podzielona jest na dwie fazy, czyli polowanie oraz wezwanie świadka. Poszczególne fazy przebiegają według następującego schematu:

Faza polowania:

  • Jeżeli runda, którą właśnie rozpoczynamy jest nieparzysta, należy wziąć cztery żetony akcji i je podrzucić – otrzymane wyniki będą stanowiły akcje dostępne w danej rundzie. Jeżeli rozpoczynana runda jest parzysta żetony akcji należy odwrócić na drugą stronę. Jak widać w ciągu dwóch rund zawsze będziemy mieć dostęp do wszystkich akcji, ale niekoniecznie w takich samych zestawach.
  • Następnie gracz rozpoczynający wybiera jedną z dostępnych akcji i ją realizuje. Potem drugi gracz pobiera 2 żetony akcji i również je realizuje, ostatnim krokiem jest zrealizowanie ostatniej pozostałej w puli akcji przez gracza rozpoczynającego. Jak widać gra przebiega według schematu 1-2-1, jest to bardzo ciekawe rozwiązanie, które nie będę ukrywał przypadło mi do gustu.
  • Akcje dostępne w fazie polowania (akcje są obowiązkowe – nie można nie wykonać akcji):
    • Żetony przedstawiające Holmes’a, Watsona lub Psa – wskazaną na żetonie postać należy poruszyć o 1 lub o 2 pola zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
    • Żeton przedstawiający wszystkich detektywów – wybierając ten żeton gracz może przesunąć wybranego detektywa o 1 pole. Dodatkowo, jeżeli tą akcję wybierze Mr. Jack, może on w ramach akcji nie poruszyć żadnym detektywem.
    • Żeton obrotu – pozwala na obrócenie wybranego kafla ulicy. W czasie jednej rudy nie można dwa razy obrócić tego samego kafla (dostępne są dwie akcje obrotu kafla).
    • Żeton zamiany – gracz zmienia miejscami 2 kafelki. Podczas zamiany nie można obracać kafelków.
    • Alibi – gracz pobiera jedną z kart alibi. Jeżeli akcje wykonuje detektyw kartę należy odsłonić, jeżeli postać z karty znajduje się w dzielnicy, można ją uniewinnić i odwrócić kafel dzielnicy na drugą stronę. Jeżeli akcję wybiera Mr. Jack w tajemnicy patrzy ile symboli klepsydry znajduje się na karcie i odkłada ją obok swojej karty postaci. Mr. Jack zbiera klepsydry, żeby wygrać z detektywami przed czasem, ale o tym później.

Po rozegraniu fazy polowania przychodzi czas na wezwanie świadka:

  • W tej fazie Mr. Jack oznajmia, czy któryś z detektywów go widzi. Linia wzroku detektywów przechodzi przez całą dzielnicę w linii prostej, do momentu aż nie zostanie zablokowana przez żadną ścianę.
Mr Jack Pocket -linia wzroku
Linia pokazuje zasięg wzroku detektywów
  • Jeżeli Mr. Jack jest widziany, należy odwrócić wszystkie kafle dzielnicy, które przedstawiają podejrzanych, którzy pozostają poza linią wzroku detektywów na druga stronę – zostają oni uniewinnieni. Detektywi zabierają znacznik tury.
  • Jeżeli Mr. Jack nie jest widziany, należy odwrócić wszystkie kafle dzielnicy, które przedstawiają podejrzanych pozostających na linii wzroku detektywów na druga stronę – zostają oni uniewinnieni. Mr. Jack zabiera żeton czasu.

    Mr Jack Pocket -w trakcie1
    W trakcie rozgrywki

Jeżeli na koniec fazy wezwania świadka zostanie tylko jeden podejrzany, oznacza to, że jest to właśnie Mr. Jack i detektywi wygrywają grę. Jeżeli natomiast Mr Jack zbierze 6 klepsydr (z kart alibi oraz żetonów rundy) to on wygrywa. W przypadku remisu wygrywa Mr Jack, jeżeli jest niewidziany. Jeżeli go widać, wygrywają detektywi.

Ponieważ detektywi typują podejrzanych drogą eliminacji, grając jako Mr. Jack będziemy musieli się skupić na tym, żeby ograniczyć im możliwość eliminacji do minimum. W związku z tym celem Mr. Jack’a nie jest wcale pozostawanie w ukryciu, a pozostawanie pośród tłumu, bo jak wiadomo osoby w tłumie są anonimowe.

Podsumowanie.

Mr. Jack Pocket to kieszonkowa gra, w której gracze wcielają się w postać albo tytułowego Mr. Jack’a, albo w detektywów, których zadaniem jest pochwycenie Mordercy z Whitechapel. Jak wspomniałem, detektywi typują Mr. Jack’a poprzez eliminowanie podejrzanych, wiec gra pod pewnym względem przypomina znaną z dzieciństwa grę Zgadnij Kto To?. Mechanika gry sprawdza się bardzo dobrze, chociaż muszę przyznać, że zdarzało mi się dostać paraliżu decyzyjnego. Na szczęście w Mr. Jack Pocket nie przeszkadza to aż tak bardzo, bo cała gra – razem z rozłożeniem i złożeniem – trwa do 15 minut, więc w sam raz na szybka partyjkę przed snem. Z uwagi na swój rozmiar jest to idealna gra na podróż, jednak zaznaczyć trzeba, że gra, chociaż mała, to do zagrania wymaga w miarę stabilnego podłoża, więc w autobusie raczej nie zagramy, ale w hotelu czy schronisku już jak najbardziej. Wykonanie gry, zgodnie z tym co pisałem, stoi na bardzo dobrym poziomie. Dotyczy to zarówno wykonania, jak i artystycznej strony Mr. Jack Pocket. W zasadzie jedynym oczywistym minusem tej gry, jakiego się doszukałem jest cena, bo gra kosztuje w granicach 50-60 zł, co jest ceną zdecydowanie wygórowaną – nawet patrząc, na jakość elementów. Reasumując Mr. Jack Pocket to niewielka gra strategiczna, którą polecam wszystkim tym, którzy szukają szybkiej i mobilnej rozrywki.

Plusy.

+ Rozmiar.

+ Mechanika gry.

+ Asymetria – inne cele detektywów, a inne Mr. Jacka.

+ Wykonanie.

+ Czas gry.

Minusy.

– Cena – niestety, ale za tak niewielki tytuł może być to kwota zaporowa dla wielu osób.

– Czasami można dostać paraliżu decyzyjnego.

Mr Jack Pocket – instrukcja do gry.

Leave a Reply