Carcassonne coraz atrakcyjniejsze, czyli 8. rozszerzenie: Mosty, Zamki i Bazary.

Królestwo Carcassonne wciąż się rozwija. Po wyborach burmistrza wiele się zmieniło. Trwający boom gospodarczy sprawił, że do kraju chętnie zjeżdżają podróżni kupcy, którzy w miastach, na łąkach i na traktach rozbijają swe bazary. Zdolni inżynierowi budują mosty, co sprzyja poprawie infrastruktury. Co więcej, krajobraz Carcassonne zaczynają urozmaicać małe zamki, stawiane niemal wszędzie. Witajcie w 8. już rozszerzeniu gry!

Mosty, Zamki i Bazary - opakownanie
Mosty, Zamki i Bazary – opakowanie

Co nowego słychać w Carcassonne?

W pudełku z dodatkiem znajdziemy: 12 drewnianych mostów, 12 żetonów zamków, 12 nowych płytek terenu oraz oczywiście instrukcję. W porównaniu do innych dodatków, elementów jest więc dosyć sporo. W zależności od ilości graczy liczba zamków i mostów będzie się różnić. Jeśli gramy w gronie 2-4 osobowym, to każdy otrzyma po 3 mosty i 3 zamki, jeśli natomiast gramy w więcej osób (5-6), to na początku gry rozdajemy każdemu po 2 mosty i 2 zamki.

Zawartość opakowania
Zawartość opakowania
Mosty i zamki i bazary -płytki
Nowe płytki terenu

Bazary – licytacje i walka o kafelki.

Wśród nowych kafelków znajdziemy 8 płytek z kolorowym symbolem bazaru. Gdy któryś z graczy wyciągnie taką płytkę, ustawia ją według standardowych zasad, a następnie gra zostaje wstrzymana na czas aukcji. Gracz, który wylosował płytkę z bazarem losuje dodatkowo tyle płytek, ilu jest zawodników i rozpoczyna się licytacja, w której walutą są punkty graczy. Po zakończeniu aukcji, gra wraca do normalnego biegu. Warto w tym miejscu dodać, że gracze mogą licytować płytki za dowolną liczbę punktów – nawet jeśli nie mają ich wystarczająco na torze punktacji. Będą więc na minusie.

Płytki z bazarami
Płytki z bazarami

Muszę przyznać, że bazary są najsłabszym elementem Carcassonne. Nawet w instrukcji są przekazane sprzeczne informacje dotyczące licytacji. Inaczej jest napisane w wyjaśnieniu, a inaczej w podanym przykładzie. Także nam do gustu ten element dodatku nie przypadł, odpuszczamy sobie licytacje. Gdy już ktoś wylosuje bazar, to wyciągamy płytki w liczbie równej ilości graczy i  każdy po kolei wybiera po jednej i układa ją na normalnych zasadach. Taka też propozycja została przedstawiona w instrukcji jako alternatywa do licytacji.

Budujemy mosty.

Podczas swojej tury, jako dodatek do normalnych czynności (czyli ułożenie płytki i podwładnego), gracze mają też możliwość wybudowania mostu, który będzie kontynuacją naszej drogi. Mosty stawiamy na właśnie układanej na planszy płytce, lub na płytce z nią sąsiadującej, a dwa końce mostu muszą znajdywać się na łące (nie na trakcie, nie w mieście, ani na rzece). Na moście możemy ustawiać swoich podwładnych, poza tym możliwe jest również budowanie kilku mostów koło siebie. Ten element dodatku Carcassonne: Mosty, Zamki i Bazary oceniam pozytywnie. Dzięki wprowadzeniu mostów, będziemy mieć możliwość wybrnąć z ciężkich sytuacji, np. kiedy trakt przeszkadza nam w zamknięciu zamku.

Mosty
Mosty

A może tak postawić sobie zamek?

Do tej pory, kiedy gracz układał miasto składające się z dwóch elementów, to zdobywał automatycznie 4 punkty (jeśli miał podwładnego). Od tej pory mamy możliwość: zgarnąć te punkty, lub zbudować zamek. Co da nam ta druga opcja, zapytacie? Już Wam odpowiadam. Jeśli zdecydujemy się na zbudowanie zamku na mieście, to kładziemy na nim swój żeton zamku, a następnie ustawiamy tam swojego podwładnego. Gdy wybudujemy zamek, nie otrzymujemy na razie żadnych korzyści. Punkty otrzymamy w dalszym etapie rozgrywki, kiedy to w otoczeniu zamku zostanie po raz pierwszy ukończony klasztor, miasto czy trakt. Przez otoczenie zamku rozumiemy: 2 płytki na których stoi zamek, 2 płytki po prawej i 2 po lewej jego stronie – czyli łącznie 6 płytek. Dzięki temu możemy nieźle się wzbogacić. Zwłaszcza jeśli zbudujemy zamek blisko dużej inwestycji naszego przeciwnika. Podwładny stojący na zamku przynosi punkty tylko za 1. ukończony element w jego otoczeniu, nie można więc odłożyć punktowania na lepszą okazję. Po punktowaniu zabieramy podwładnego do swoich zasobów. Warto stawiać zamki jeszcze z 1 powodu. Podczas punktacji chłopków na koniec gry, każdy zamek warty jest 4 punkty (5 punktów jeśli pole zawierało świnię). Problem może stanowić wyznaczenie 6 pól na planszy, które objęte są bonusem zamku, ponieważ gra nie posiada tak naprawdę kierunków, takich jak lewo, czy prawo w związku z tym, każdy z zawodników może interpretować ten obszar w sposób odmienny. Instrukcja zakłada, że zawsze jeden segment miasta będzie u góry a jeden na dole, a co jeżeli jeden segment będzie po lewej a drugi po prawej? Czy wspomniane 6 płytek będą w dalszym ciągu tworzyły poziomą dwu-linię, czy może jednak będzie ona pionowa? Instrukcja w tym względzie jest bardzo nieprecyzyjna, co stanowi poważny mankament tego dodatku.

Żetony zamków
Żetony zamków
Przykład zbudowania zamku
Przykład zbudowania zamku
Zielony gracz właśnie zamyka miasto, które jest w otoczeniu 6 płytek zamku żółtego. Obaj gracze zdobywają punktów.
Zielony gracz właśnie zamyka miasto, które jest w otoczeniu 6 płytek zamku żółtego. Obaj gracze zdobywają 12 punktów

Podsumowanie.

Dodatek Mosty, Zamki i Bazary ciężko jest mi jednoznacznie ocenić. Z jednej strony zawiera dobre elementy: zamek i mosty, z drugiej zaś strony bazary wypadają bardzo słabo. Skoro w samej instrukcji źle opisane są zasady bazarów z prowadzeniem aukcji, to coś już to nam mówi… Dlatego też grając z tym dodatkiem, decydujemy się na wariant bez licytacji. Szkoda, bo wprowadzenie licytacji mogłoby dodać trochę dynamiki i emocji, ale niestety nie wyszło. Co mogę powiedzieć o wykonaniu – jak w pozostałych dodatkach, solidne i bardzo ładne. Jak zwykle opakowanie wypełnione jest powietrzem. Szkoda wyrzucać tak ładne pudełko, ale szkoda też żeby zajmowało ono tyle miejsca – w końcu nie wszyscy mają w mieszkaniach nadmiar powierzchni magazynowej. Generalnie jeśli ktoś ma tylko podstawę gry i zastanawia się nad jej urozmaiceniem przez kupno dodatku, to Mosty, Zamki i Bazary nie są najciekawszym rozszerzeniem. Jeśli jednak jesteśmy miłośnikami Carcassonne, to ze względu na zamki i mosty, polecam.

Plusy.

+ Mosty pozwalają wybrnąć z ciężkich sytuacji, łatwiej jest więc ukończyć inwestycje.

+ Dzięki wybudowania zamku, mamy szansę na zgarnięcie dużej ilości punktów.

+ Nowe płytki terenu są dosyć ciekawe – podoba mi się klasztor w mieście.

+ Jeden z dodatków, gdzie jest więcej elementów.

Minusy.

– Bazary, które są niedopracowane. Zupełnie inaczej jest przedstawiona sytuacja w licytacji w opisie bazarów, a inaczej w przykładzie. Pytanie jest więc – jak grać, co jest prawidłowe?

– Nieprecyzyjna instrukcja.

– Cena dodatku.

– Wielkość pudełka.

Mosty, Zamki i Bazary – instrukcja do gry.

Leave a Reply