Logo

Kto zbuduje najlepsze miasto, czyli Metropolia.

Dziś chciałabym Wam przedstawić grę, która spodoba się nie tylko miłośnikom Monopoly. Wcielmy się w role burmistrzów, którzy mają za zadanie przeistoczyć małą mieścinę w wielką Metropolię. Zbieraj fundusze, buduj, inwestuj. Metropolia – zapraszam na recenzję.

Metropolia - pudełko
Metropolia – pudełko

Metropolia – zawartość pudełka.

W niewielkim, kolorowym pudełku znajdziemy: 24 karty startowe, 84 karty z pozostałymi budynkami, 60 monet o nominałach 1,5 i 10, 2 kostki, instrukcję oraz coś jeszcze – niespodziankę w postaci małego pudełeczka, które skrywa dodatek Metropolię Plus, do którego jeszcze wrócimy. Pierwsze wrażenie jak najbardziej pozytywne – jest kolorowo, estetycznie, czytelnie. Instrukcja napisana jest w bardzo przystępny sposób, dzięki czemu w mig można zasiąść do swojej pierwszej rozgrywki. Metropolia sprawdzi się więc doskonale u osób, które dopiero co rozpoczynają swoją przygodę z planszówkami.

Zawartość pudełka
Zawartość pudełka
Przegląd elementów
Przegląd elementów

Karty startowe możemy podzielić na 2 rodzaje: zwykłe nieruchomości, tj. farmę i piekarnię oraz budynki specjalne, tj. dworzec kolejowy, centrum handlowe, park rozrywki oraz wieżę radiową. Każdy z graczy rozpoczyna zarządzanie miastem posiadając jedynie 2 zwykłe budynki oraz 4 place budowy, na których mają powstać wspomniane nieruchomości specjalne. Jednak jak to w prawdziwym świecie, nie ma nic za darmo. Jako burmistrzowie musimy sprawnie zarządzać miastem, by zdobywać fundusze niezbędne do jego dalszego rozwoju, a tym samym ukończenia naszych wielkich inwestycji. Ten, który jako pierwszy wybuduje budynki specjalne – wygra, a jego miasto otrzyma status Metropolii.

Karty startowe
Karty startowe

Słów kilka o kartach.

Zanim przejdziemy do opisywania przebiegu gry, zatrzymamy się na chwilę przy samych kartach – najważniejszym elemencie gry. Na kartach znajdziemy szereg istotnych informacji: nazwę i rodzaj nieruchomości, koszt budowy, opisane działanie budynku oraz wynik na kostce potrzebny do aktywowania danej karty. Co ciekawe, niektóre budynki mogą zostać aktywowane przez więcej niż jeden wynik– weźmy chociażby taką piekarnię, którą będziemy rozpatrywać w momencie kiedy wyrzucimy zarówno 2, jak i 3. Jeśli chodzi o budynki specjalne, to aktywowane są w momencie ich budowy, a ich działanie nie zależy od konkretnych wyników na kościach. Poniżej przedstawiam Wam krótką ściągę karty.

Informacje znajdujące się na każdej karcie
Informacje znajdujące się na każdej karcie

Musimy jeszcze wiedzieć, że kolory budynków wcale nie są przypadkowe.  W talii znajdziemy karty w 4 różnych kolorach, które mają następujące działanie:

  • Karty zielone – gracz otrzymuje przychód z banku jedynie w swojej turze, czyli jeśli sam rzuci kostką/kostkami.
  • Karty niebieskie – gracz otrzymuje przychód z banku, zarówno w swojej turze, jak i w turze przeciwnika. Nie ma więc znaczenia kto rzucał kostką, karta zawsze będzie aktywowana po wyrzucie odpowiedniej ilości oczek.
  • Karty fioletowe – gracz otrzymuje przychód od swoich rywali, ale jedynie w swojej turze.
  • Karty czerwone – gracz otrzymuje przychód od gracza, który właśnie rzucał kością/kościami.

Jak więc widzicie Metropolia charakteryzuje się dużą interakcją między graczami. Musimy bacznie obserwować jakie budynki buduje nasz przeciwnik, który na pewno będzie chciał się na nas dorobić. Także działanie fioletowych i czerwonych kart sprawia, że nieraz usłyszymy: „Wyskakuj z kasy!”.

Rodzaje nieruchomości
Rodzaje nieruchomości

Budujemy Metropolię.

Samo przygotowanie gry jest raczej szybkie, jednakże od razu ostrzegam, że musicie zagospodarować sporo miejsca na stole. Na początku, tak jak już wspominałam, każdy otrzymuje swój zestaw startowy składający się w sumie z 6 kart oraz dodatkowo 3 monety – tak na dobry początek, do rozmnożenia. Farmę oraz piekarnię kładziemy odkryte przed sobą, a budynki specjalne póki co kładziemy stroną „ w budowie” – z koparką. Pozostałe karty budynków układamy w widocznym dla wszystkich graczy ciągu pogrupowanym według kolorów. Pozostałe monety odkładamy gdzieś na środek – będą tworzyć bank.  Jesteśmy gotowi w zasadzie do rozgrywki.

Tura każdego gracza będzie składała się z kilku etapów:

  1. Rzut kostką (lub kostkami – jeśli mamy wybudowany budynek specjalny: dworzec kolejowy możemy decydować, czy rzucamy 1, czy 2 kościami).
  2. Sprawdzenie, czy wylosowany wynik aktywuje, którąś z naszych zakupionych nieruchomości. Na tym etapie wszyscy gracze sprawdzają swoje nieruchomości, gdyż tak jak już wspominałam, niektóre karty aktywują się niezależnie od tego, czyja jest to tura.
  3. Pobranie odpowiedniej kwoty pieniędzy z banku lub od innych graczy. Czasami może się zdarzyć, że na tym etapie nie pobierzemy żadnych korzyści, a wręcz stracimy, bo właśnie aktywowaliśmy którąś z czerwonych kart naszego przeciwnika. Ba – żeby tylko jednego! Może się również zdarzyć sytuacja, że w trakcie tury aktywny gracz zarówno pobiera przychód, jak i musi zapłacić innemu graczowi. Wówczas w pierwszej kolejności dokonuje się płatności na rzecz przeciwnika, dopiero potem pobiera się pieniądze z banku (na szczęście!). Jeśli nie mamy odpowiedniej sumy dla rywala, płacimy mu, ile jesteśmy w stanie, reszta zostaje automatycznie umorzona. Jeśli więcej niż 1 gracz czeka na nasze pieniądze, to rozpatrujemy płatności zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
  4. Wybudowanie nieruchomości – w swojej turze możemy wybudować wyłącznie jedną nieruchomość (zwykłą lub specjalną), nawet jeśli stać nas na więcej. Nieruchomości w naszym mieście mogą co do zasady się powtarzać. Wyjątkiem są karty fioletowe – nie możemy mieć dwóch takich samych fioletowych budynków. Jeśli budujemy nieruchomość specjalną, to odwracamy kartę awersem do góry i od tej pory możemy korzystać z jej działania.
  5. Wpłacenie do banku kosztów budowy wybranej nieruchomości.

Po wykonaniu powyższych czynności tura przechodzi na kolejnego gracza i tak dalej. Początek gry może wydawać się nieco nudny, ale spokojnie – trzeba najpierw troszkę nagromadzić funduszy, by móc rozbudować swoją Metropolię i  stworzyć maszynkę do zarabiania pieniędzy. Z biegiem czasu gra nabierze takiego tempa, że zanim się obejrzymy, ktoś wybuduje ostatni budynek specjalny!  Standardowy czas rozgrywki w Metropolię wynosi 30 min i uważam, że jest to idealny czas – nie za długo, nie za krótko. Gra nie zdąży się nam znudzić, a jednocześnie będziemy czuć niedosyt, po którym znowu będziemy chcieli spróbować swoich sił jako burmistrz. Dla nas to idealna pozycja na wieczory, kiedy to po ciężkim dniu w pracy mamy ochotę na ciekawą i niedługą rozgrywkę z dużą dozą interakcji. Fakt – w Metropolię ciekawiej gra się w gronie 3-4 osobowym, gdyż po prostu więcej się dzieje, ale jako gra dla dwojga  również świetnie się sprawdza.

Metropolia - przebieg rozgrywki
Metropolia – przebieg rozgrywki z dodatkiem Metropolia Plus

Metropolia Plus – bo z dodatkiem jest ciekawiej.

Jak już wspominałam przy okazji zawartości opakowania, w Metropolii znajdziemy małe pudełeczko zawierające dodatek: Metropolię Plus. Bardzo miłe zaskoczenie. Dodatek zawiera 68 nowych kart: 12 kart startowych, tj. po 1 ratuszu oraz po 2 nieruchomości specjalne: port i lotnisko oraz 64 pozostałe nieruchomości (2 nowe rodzaje zielonych kart, 3 nowe rodzaje niebieskich kart, 2 nowe rodzaje fioletowych kart oraz 3 nowe rodzaje czerwonych nieruchomości). W samej rozgrywce zmienia się w zasadzie wszystko. Po pierwsze na starcie otrzymujemy 1 dodatkowy budynek –ratusz oraz 2 nieruchomości specjalne „ w budowie”. W tym momencie, aby to nasze miasto stało się zwycięską Metropolią, będziemy musieli zbudować nie 4 a 6 budynków specjalnych. To nie koniec zmian. Wszystkie pozostałe karty –z podstawy i dodatku – dokładnie tasujemy i układamy na stos. Następnie po kolei wykładamy karty na środek stołu do momentu, aż naszym oczom ukaże się 10 zupełnie różnych nieruchomości. Budynki mogą się powtarzać, kładziemy je wówczas na jednym stosiku. Przez całą rozgrywkę pilnujemy, żebyśmy mieli  10 rodzajów budynków, co chwilę będziemy więc dokładać karty. Bardzo podoba mi się to rozwiązanie, dzięki temu rywalizacja będzie jeszcze bardziej zacięta. Gracze będą się prześcigać w kupnie silnych nieruchomości – negatywna interakcja gwarantowana! Więcej budynków, więcej możliwości – od kiedy spróbowaliśmy Metropolii Plus, to gramy wyłącznie z dodatkiem.

Metropolia Plus - nieruchomości zwykłe
Metropolia Plus – nieruchomości zwykłe
Metropolia Plus - budynki specjalne i ratusz, który dołączany jest do zestawu startowego każdego gracza
Metropolia Plus – budynki specjalne i ratusz który dołączany jest do zestawu startowego każdego gracza

Podsumowanie.

Metropolia to karciano-kościana gra dla 2-4 graczy w wieku 8+ od wydawnictwa Foxgames. Dzięki prostym zasadom gra idealnie sprawdzi się dla początkujących graczy, jako gra rodzinna lub jako rozgrzewka przed cięższymi tytułami. Dzięki bardzo dobrze napisanej instrukcji wystarczy zaledwie chwila, by móc cieszyć się rozgrywką. To co najbardziej przykuwa oko, to kolorowa szata graficzna – aż chce się grać! Jakość elementów nie budzi w zasadzie żadnych zastrzeżeń, zwłaszcza gdy spojrzymy na cenę, która aż zachęca do kupna – Metropolię dostaniemy już za ok. 50 zł. Co przy tak dużej ilości elementów jest bardzo dobrą ceną. Zwłaszcza, że w pudełku czeka nas mała niespodzianka – dodatek zawierający kolejne 68 kart! Dzięki dużej różnorodności budynków gra jest niezwykle ciekawa – każdy z graczy może postawić na inną drogę rozwoju swojej Metropolii.  Trzeba jednak brać pod uwagę, że jest to pozycja mocno losowa, rzucamy w końcu kostką/ami. Jednakże nie powiedziałabym, że jest to wielką wadą tej gry. Dzięki kostkom gra staje się bardzo emocjonująca, a dzięki działaniu niektórych kart można nieco modyfikować wyniki kostek. W Metropolii liczy się nie tylko szczęście, lecz także wyczucie i taktyka. Kostki kostkami, ale pomyśleć jednak trzeba. Dzięki działaniom czerwonych i fioletowych kary, w grze występuje bardzo duża interakcja między graczami. Negatywna doza interakcji, która dodaje rumieńców całej rozgrywce. Bardzo przyjemna pozycja – polecam!

Plusy.

+ Proste zasady do wytłumaczenia w kilka minut.

+ Dołączenie do gry dodatku.

+ Dobra cena.

+ Duża różnorodność budynków.

+ Kolorowa szata graficzna.

+ Niewielkie pudełko.

+ Dobra jakość elementów.

+ Duża interakcja między graczami.

+ Budowanie niezłych combosów.

Minusy.

– Duża losowość.

– Niektóre budynki są zbyt silne, przy stosunkowo nie wysokich kosztach budowy.

 Metropolia – instrukcja do gry

Leave a Reply