Mercurius - logo

Czy poradziłbyś sobie na giełdzie? Sprawdź się grając w Mercurius.

Jest wiek XII. Ty, jako bogaty holenderski mieszczanin, postanowiłeś pomnożyć swoje bogactwa. Długo zastanawiałeś się jak to zrobić. W końcu doszedłeś do wniosku, że biorąc pod uwagę Twoją pozycję i dotychczasowy majątek, najlepszym sposobem na wzbogacenie się będzie gra na giełdzie. W końcu nie tylko masz dostęp do pieniędzy, ale również do tajemnicy handlowej i wydarzeń mających wpływ na kształtowanie się cen na rynku. Co więcej możesz wpływać na te ceny. Ale uważaj, bo konkurencja nie śpi i równie łatwo, co zarobisz, możesz stracić. Witaj w świecie kreowanym przez Mercurius.

Mercurius - opakowanie
Opakowanie

Zawartość pudełka.

W opakowaniu od gry znajdziemy planszę do gry, 5 plansz graczy, 72 karty zmiany ceny, 15 kart specjalnych, żetony pieniędzy (guldeny), żetony dywidendy, 60 żetonów akcji komór Kompanii Wschodnioindyjskich, 60 żetonów towarów oraz oczywiście instrukcję do gry. Parę słów o planszy, która będzie centrum naszej rozgrywki. Podzielić można ją na kilka obszarów. Lewa oraz prawa strona planszy zawierają miejsca przeznaczone odpowiednio na akcje kompanii oraz towary. Obszary ten informują nas o tym, ile akcji i towarów pozostało jeszcze na rynku. Dodatkowo po lewej stronie znajdziemy także pola informujące nas o tym, czy dana Kompania wypłaciła już dywidendy. Centralna część planszy wraz z paskiem ceny znajdującym się u góry określa, jaka jest aktualna cena akcji oraz towaru. Wzdłuż dolnej krawędzi biegnie pasek dywidendy, który informuje nas o tym, jaką dywidendę jest w stanie wypłacić konkretna kompania w zależności od aktualnej ceny akcji.

Mercurius - zawartość opakowania
Zawartość opakowania
Mercurius - plansze
Plansze

Jak widać, plansza do gry prezentuje kilka ważnych informacji, jednak sposób w jaki to robi jest bardzo przejrzysty. Nikt nie powinien mieć kłopotu, aby się w tym połapać. Dodatkowo oprawa graficzna planszy, jak i zresztą całej gry, stoi na wysokim poziomie. Co do wykonania przyczepić mogę się do 3 rzeczy. Po pierwsze zbyt duże pudełko – powiem szczerze, że naprawdę tego nie rozumiem, prawie połowa opakowania to kartonowe wypełnienie, które zapobiega przemieszczaniu się elementów. Nie łatwiej było po prostu zrobić mniejsze pudełko? Pewnie są jakieś powody, dla których zdecydowana większość gier planszowych ma pudełka niedopasowane do zawartości, ale ja tego po prostu nie rozumiem. Po drugie plansza nie chce się rozkładać do końca, w związku z tym znaczniki, które będziemy na niej umieszczać narażone są na niekontrolowane przesuwanie. Trzecim mankamentem są wspomniane znaczniki – w Mercurius występuje ich całkiem pokaźna liczba, niestety w opakowaniu nie znajdziemy żadnego rozwiązania, które umożliwiłoby nam przechowywanie tychże znaczników. W związku z tym, jeżeli nie zaopatrzymy się w żadnego rodzaju woreczki strunowe czy też inne tego typu rozwiązania to czeka nas jeden wielki chaos.

Mercurius - żetony
Żetony

Mercurius – nasza droga do zwycięstwa.

Skoro wiemy już, co jest w opakowaniu, teraz warto będzie napisać, o co w zasadzie tutaj chodzi. Na początku rozgrywki zawodniczy rozkładają główną planszę gry. Na tej planszy rozmieszcza się odpowiednie znaczniki towarów, akcji oraz ceny (liczba towarów i akcji będących na rynku jest zmienna i zależy od liczby graczy).  Obok planszy umieszcza się guldeny, które tworzą bank oraz żetony dywidendy. Następnie każdy z zawodników pobiera jedną kartę gracza, karty specjalne w wybranym siebie kolorze oraz 70 guldenów. Karty gry należy potasować i utworzyć z niej 2 stosy. Jeden stos będzie miał 60 (stos główny), a drugi 12 kart (stos zapasowy). Następnie należy rozdać każdemu zawodnikowi po 5 kart i można rozpoczynać rozgrywkę. W ciągu swojej kolejki każdy gracz będzie wykonywał następujące akcje:

  • Wykonanie do trzech akcji handlu – jest to zakup lub sprzedaż akcji lub towarów po aktualnej cenie. Warto dodać, że kupując/sprzedając więcej niż jedną akcję lub więcej niż jeden towar tego samego rodzaju, będziemy musieli zapłacić dodatkową karę – każda dodatkowa sztuka tego samego towaru lub akcji zwiększa lub zmniejsza cenę każdego z nich o 1. Np. kupując 2 akcje kawy po 10 za sztukę będziemy musieli zapłacić (10+1) + (10+1) =22, przy zakupie 3 sztuk kawy po 10 zapłacimy (10+2) + (10+2) + (10+2) =36, przy sprzedaży cena będzie analogicznie spadać. Jak widać jest to ciekawy mechanizm, który ogranicza możliwości zmonopolizowania danych walorów przez jednego z zawodników oraz sprawia, że nasze ruchy muszą być przemyślane.
  • Zagranie akcji zmiany handlu na swoją planszę gracza – każda karta zmiany ceny zmienia cenę towaru o 2 w górę lub w dół, oraz cenę akcji o jeden w kierunku przeciwnym w stosunku do zmiany ceny towaru. Nową kartę zawsze kładziemy na polu oznaczonym, jako pierwsze.
  • Uaktualnienie cen na rynku – zmieniamy ceny na głównej planszy zgodnie z informacjami, które znajdują się na wszystkich kartach zmiany ceny na naszej planszy gracza. Ponieważ na naszej planszy graczy znajdują się 3 miejsca na karty każda karta zmieni cenę na rynku aż 3 razy.
  • Przesunięcie karty na nową pozycję – po rozpatrzeniu zmian cen należy każdą kartę przesunąć o jeden w prawo, czyli karta z pola 1 wędruję na pole 2, z pola 2 na pole 3, a z pola 3 wypada z planszy i jest usuwana z gry.
  • Dobranie nowej kary ze stosu głównego.
Mercurius - karty zmiany ceny
Karty zmiany ceny

Jak widać Mercurius to gra o dość prostych zasadach, wykonanie ruchu polega tak naprawdę na dokonaniu do 3 transakcji, zagraniu karty zmiany ceny oraz uaktualnieniu cen na rynku. Rozgrywka toczy się do momentu aż wyczerpie się stos główny, a każdemu z zawodników pozostaną po 3 karty zmiany ceny. Ten, kto będzie miał na koniec największy majątek, wygrywa. Tutaj warto zaznaczyć, że na koniec rozgrywki wszystkie nasze akcje i towary wyceniane są według bieżącej ceny na rynku, w związku z tym nie musimy się obawiać, że będziemy płacić kary za sprzedaż hurtową.

Mercurius - rozgrywka
Mercurius – rozgrywka

Wcześniej wspominałem, że każdy z graczy dostaje 3 kary specjalne. Karty pozwalają nam w pewien sposób nagiąć reguły gry. Karty te to:

  • Czarny Rynek – tę kartę zagrywamy zamiast akcji handlu. Po zagraniu tej kary, kładziemy na niej do 3 akcji lub towarów. Na początku swojej następnej tury sprzedajemy wszystkie walory, które umieściliśmy na Czarnym Rynku po aktualnej cenie – następnie wykonujemy normalny ruch. Dzięki tej karcie jesteśmy w stanie szybko sprzedać dużą ilość tego samego towaru, nie płacąc za to żadnych kar.
  • Dywidenda – tę kartę zagrywamy zamiast akcji handlu. Po jej zagraniu wybieramy dowolna Kompanię, na której nie została jeszcze zagrana ta karta. Następnie wszyscy posiadacze akcji danej Kompanii pobierają dywidendę równą kwocie wskazanej przez pasek kwoty dywidendy (pasek u dołu głównej planszy gry) za każdą posiadaną akcję. Jak widać jest to sposób na dość znaczne wzbogacenie się. Teoretycznie przy grze w 5 osób, jeżeli wykupilibyśmy wszystkie akcje danej Kompanii i podnieśli ich cenę do odpowiedniego poziomu, moglibyśmy zarobić na tej akcji 63 guldeny, czyli niemal tyle ile wynosił nasz kapitał początkowy.
  • Wiadomości – tę kartę w odróżnieniu od pozostałych, zagrywa się zamiast karty zmiany ceny. Należny ją umieścić na swojej planszy gracza na polu oznaczonym, jako pierwsze. Dzięki temu zagraniu gracz może odrzucić do 3 kart zmiany ceny z ręki. Następnie dobiera jedną kartę ze stosu głównego, zaś pozostałe ze stosu zapasowego. Takie zagranie pozwala nam pozbyć się niekorzystnych kart i wymienić je na inne.
Mercurius - karty specjalne
Karty specjalne

Podsumowanie.

Mercurius to gra, która zaczyna się dość niepozornie. Na początku każdy z zawodników umieszcza po jednej karcie zmiany ceny. Jednak już po paru chwilach, ilość informacji, jakie trzeba przetworzyć zaczyna rosnąc. Trzeba cały czas obserwować ceny towarów i akcji, patrzeć, jakie karty zagrywają przeciwnicy, starać się przewidywać ich ruchy, dbając jednocześnie o odpowiedni stan własnego portfela. Poziom gry jest zależny tak naprawdę tylko i wyłączenie od poziomu naszych przeciwników, gdyż gra sama w sobie nie generuje żadnych przeszkód, czy utrudnień. Mechanika gry jest prosta i nie powinna stanowić wyzwania nawet dla początkujących graczy. Co do wykonania mam niestety mieszane uczucia, bo z jednej strony ładna szata graficzna i ciekawy pomysł głównej planszy do gry. Natomiast z drugiej stronie mamy zbyt duży karton, nierozkładającą się do końca planszę i brak jakiegokolwiek sposobu na przechowywanie żetonów. Na szczęście na plus przemawia cena, bo Mercurius możemy kupić już za niecałe 50 zł. Osoby, które będą chciały zagrać w Mercurius muszą być przygotowane na dość intensywny, aczkolwiek niezbyt długi, wysiłek umysłowy. Należy zaznaczyć, że Mercurius nie jest pozycją, w którą będziemy chcieli grać non stop. Jest to typowy produkt w stylu „raz na jakiś czas”. Szczerze powiedziawszy to w tą grę nie można grać non stop, bo niestety istnieje spora szansa, że się nam zbyt szybko znudzi, bo gra raczej nie oferuje jakichś nieoczekiwanych zwrotów akcji. Reasumując Mercurius jest to dobra, dość szybka, ale i wymagająca sporego zaangażowania umysłowego gra planszowa, którą mogę polecić wszystkim fanom gier ekonomicznych oraz giełdy.

Plusy.

+ Cena.

+ Mechanika.

+ Proste i intuicyjne zasady.

+ Grafika.

Minusy.

– Wielkość opakowania.

– Plansza, która nie chce się rozkładać do końca.

– Gra może się szybko znudzić.

Mercurius – instrukcja do gry.

Leave a Reply