Hrabia, Król i Rzeka - logo

W Carcassonne pojawiła się arystokracja. Carcassonne: Hrabia, Król i Rzeka – 6. Rozszerzenie.

Słońce wzeszło nad Carcassonne. Dolinami płynie leniwa rzeka. Na drogach można spotkać coraz więcej podróżnych. Krążą słuchy, że na traktach widziano królewski orszak. Podobno król przyjechał na inspekcję nowo powstałego miasta, które jest pod nadzorem hrabiego. Przygotuj się i na nowo odkryj Carcassonne wraz z rozszerzeniem: Hrabia, Król i Rzeka.

Hrabia, Król i Rzeka - Opakowanie
Opakowanie

Zawartość opakowania.

Jak zwykle nowe rozszerzenie zostało zamknięte w opakowaniu o standardowych, jak dla tej serii wymiarach. W pudełku oprócz instrukcji znajdziemy 36 płytek oraz pionek hrabiego.  Hrabia, Król i Rzeka to jak w przypadku wszystkich rozszerzeń do Carcassonne, zestaw kilku pomniejszych dodatków:

  • Hrabia – postać hrabiego i 12 kafelków.
  • Król i Rabuś – 7 kafelków.
  • Miejsce kultu i heretyk – 5 kafelków.
  • Rzeka II – 12 kafelków.
Hrabia, Król i Rzeka - zawartość opakowania
Zawartość opakowania

Hrabia, Król i Rzeka – czyli słów kilka o poszczególnych dodatkach.

Hrabia.

Na początku z dostępnych płytek układamy miasto, które stanowi punkt startowy. Gracz rozpoczynający dokłada wylosowaną płytkę na normalnych zasadach, tj. tak, aby pasowała do miejsca, w którym ma zamiar ją ułożyć. W zbudowanym mieście wyróżnić można 4 dzielnice: zamek, targowisko, kuźnia i katedra. Za każdym razem, gdy dokładając płytkę sprawimy, że ktoś inny zdobędzie punkty, a przy tym my nie zarobimy ani jednego, możemy umieścić poddanego w wybranej przez nas dzielnicy. Każdorazowo, gdy zostanie ukończony jakiś obszar, przed jego zapunktowaniem, gracze mogą przenosić swoich poddanych z miasta Carcassonne do wybranych obszarów, z tym zastrzeżeniem, że z zamku można przenosić do ukończonego miasta, z kuźni na drogę, z katedry do klasztoru, a z targowiska na łąkę. Dodatkowo, za każdym razem, kiedy gracz umieszcza swojego poddanego w mieście Carcassonne, może on przenieść Hrabiego, który początkowo znajduje się w zamku. Hrabia sprawia, że poddani, którzy znajdują się w tej samej dzielnicy co on, nie mogą zostać przeniesieni na planszę w czasie punktowania. Co do tego dodatku mam dość mieszane odczucia, bo po pierwsze twórcy trochę przekombinowali i jest on zbyt trudny do opanowania (jak na Carcassonne), po drugie osobiście uważam, że kompletnie nie sprawdza się w grze dwuosobowej, po trzecie gra dość znacznie zwalnia, bo za każdym razem, kiedy coś zostanie zamknięte trzeba wszystko przeanalizować, co nie zmienia faktu, że Hrabia to całkiem ciekawe rozszerzenie, które może nadać rozgrywce nieco koloru.

Hrabia, Król i Rzeka - Carcassonne
Miasto Carcassonne

Król i Rabuś.

Hrabia, Król i Rzeka - Król i Rabuś
Rabuś i Król

Ten dodatek to oprócz 5 dodatkowych płytek terenu, 2 płytki specjalne, czyli tytułowi Król i Rabuś. Na początku rozgrywki dodatkowe płytki terenu miesza się z pozostałymi kafelkami. Króla i Rabusia układa się natomiast obok planszy. Gracz, który pierwszy ukończy miasto otrzymuje Króla, może go jednak łatwo stracić, ponieważ płytka jest przechodnia i otrzymuje ją ten gracz, który zamknie większe własne miasto niż poprzednik. Posiadacz Króla na koniec gry otrzymuje po 1 punkcie za każde zamknięte miasto na planszy. Zasady Rabusia są analogiczne, z tym, że jego działanie dotyczy traktów a nie zamków, tzn. posiadacz najdłuższej zamkniętej własnej drogi na koniec gry zostaje posiadaczem Rabusia, w związku, z czym za każdy ukończony trakt otrzymuje 1 dodatkowy punkt. Jak widać te 2 postacie potrafią sporo namieszać na koniec gry.

Miejsce kultu i heretyk.

Hrabia, Król i Rzeka - siedziby heretyków
Miejsca kultu

Ten dodatek to 5 dodatkowych kafelków prezentujących tytułowe Miejsca Kultu. Nowe płytki miesza się pozostałymi kafelkami. Za każdym razem, gdy któryś z graczy wylosuje Miejsce Kultu układa ją na takich samych zasadach, jakby wylosował Klasztor. Cała różnica objawia się w momencie, gdy postanowimy położyć Miejsce Kultu zaraz obok Klasztoru, który jest na planszy (lub Klasztor koło Miejsca Kultu) – zasada ta dotyczy oczywiście tylko obsadzonych budynków. W takim przypadku rozpoczyna się pojedynek. Gracz, który pierwszy zamknie swoją inwestycję, wygrywa zgarniając 9 punków, przeciwnik natomiast nie dostaje nic i odchodzi z kwitkiem. Jest to ciekawy dodatek, który jest jednak mało praktyczny – bo naprawdę ciężko, aby osoba rozpoczynająca pojedynek zdążyła pierwsza ukończyć swoja inwestycję – a nawet jeżeli to zrobi to zazwyczaj wynika to z faktu, że z uwagi na układ planszy rywal nie był po prostu w stanie zamknąć swojego Klasztory lub Miejsca Kultu i usuwając jego meepla z planszy tak naprawdę oddajemy mu przysługę uwalniając „zamrożonego” poddanego. Koniec końców Miejsca Kultu to tak naprawdę tylko dodatkowe klasztory.

Rzeka II.

Hrabia, Król i Rzeka - Rzeka
Rzeka II

Ten dodatek to 12 nowych płytek, które zastępują płytkę startową. Gracze po kolei losują nowe kafelki układając rzekę, wokół której będą potem rozbudowywać swoje ziemie. Na tym w zasadzie wszystkie różnice się kończą, więc jak widać w tym przypadku zmiany są raczej kosmetyczne, bo poza samym rozpoczęciem rozgrywki różnic żadnych nie ma. Niemniej jest to jednak jeden z moich ulubionych dodatków, chociaż często słyszę też opinie, że przez Rzekę powstają dziury w planszy, które ciężko „zalepić”.

Hrabia, Król i Rzeka - rozgrywka
Hrabia, Król i Rzeka – rozgrywka

Podsumowanie.

Nie będę ukrywał, że całość zaskoczyła mnie dość pozytywnie. Ilość elementów, które otrzymujemy może i nie powala, ale w porównaniu z innymi rozszerzeniami jest całkiem nieźle. Wykonanie płytek, postaci Hrabiego oraz samego opakowania jest zgodne ze standardem całej serii Carcassonne, czyli jakoś jest jak najbardziej ok, ale opakowanie jak zwykle za duże. Szczerze mówiąc to po tylu rozszerzeniach, które już wydano raczej wątpię, aby twórcy nagle postanowili zmienić format pudełka, więc niestety, ale trzeba się chyba pogodzić z tym, że w przypadku Carcassonne pudełka są po prostu niewspółmiernie duże w stosunku do zawartości. Teraz parę słów podsumowania na temat poszczególnych dodatków. Najpierw Hrabia – jest to tak naprawdę jedyny dodatek, który zmienia coś w samej rozgrywce, ponieważ pozostałe trzy wprowadzają albo zmiany kosmetyczne, albo zmianę sposobu punktowania. Hrabia natomiast pozwala nam w łatwy i szybki sposób przejmować czyjeś inwestycje. Dzięki niemu możemy w łatwy sposób przejmować punkty przeciwników. Do mnie jednak Hrabia nie przemawia. Jest to zbytnie komplikowanie prostej gry. Król i Rabuś – ciekawy dodatek, który sprawia, że zawodnicy zaczynają się ścigać w budowaniu jak największych zamków i jak najdłuższych dróg. Nie mniej w samej rozgrywce nic nie uległo zmianie, więc ponownie – tylko zmiana sposobu punktowania. Miejsce Kultu – dodatek może i pomysłowy, ale w praktyce sprawdza się raczej słabo, więc tak jak już pisałem, jest to tylko dodatnie nowych klasztorów. Rzeka II – dodatek, chociaż nie zmienia nic, jeżeli chodzi o sposób punktowania, czy zasady (poza samym początkiem rozgrywki oczywiście) to jednak mi podoba się bardzo. Wizerunek wijącej się rzeki dodaje klimatu całej rozgrywce, łatwiej również zidentyfikować poszczególne pola na koniec rozgrywki. Teraz pora na kolejny odwieczny problem Carcassonne, czyli cena. Co prawa w przypadku tego rozszerzenia cena nie jest aż tak odczuwalna (z uwagi na ilość nowych elementów) jednakże już po rozegraniu pierwsze partii człowiek zaczyna się zastanawiać, za co tak naprawdę zapłacił, bo tak jak pisałem w samej grze niewiele się zmienia. Reasumując Hrabia, Król i Rzeka to bez wątpienia ciekawe rozszerzenie, które jednak niewiele zmienia w samej rozgrywce. Wprowadzone elementy to raczej zmiana wyglądu gry niż wprowadzenie do niej nowych elementów. To rozszerzenie polecam tym, którzy mają już rozszerzenia Karczmy i Katedry oraz Kupcy i Budowniczowie, a w dalszym ciągu pragną rozbudowywać Carcassonne.

Plusy.

+ Rzeka.

+ Kraina, którą budujemy zdecydowanie zyskuje na wyglądzie.

Minusy.

– Wielkość pudełka

– Hrabia – nazbyt komplikuje zasady.

– Cena.

Leave a Reply