Hexx - logo

Hexx, czyli zwariowana układanka.

Ostatnio tak wiele się u nas działo, że niestety granie i pisanie recenzji musiało zejść na drugi plan. Nie brak zapału, czy weny, lecz samo życie – multum obowiązków „na wczoraj” … Wystarczy jednak zastojów na GraczoManiaku – wracamy do Was z nową recenzją 🙂 Dziś bierzemy pod lupę coś szybkiego, prostego i bardzo emocjonującego. W sam raz na rozgrzewkę po takiej przerwie. Poznajcie Hexx – bardzo dynamiczną grę logiczną, w której sprawdzicie swoją spostrzegawczość i refleks. No to startujemy!

Hexx - pudełko
Hexx – pudełko

Zawartość opakowania.

W niewielkim, uroczym pudełeczku z grą znajdziemy:

  • 72 sześciokątne kafelki,
  • 8 okrągłych tekturowych znaczników,
  • Instrukcję.
Hexx - zawartość pudełka
Zawartość pudełka

Samo pudełeczko jest już małą zapowiedzią, czego możemy się spodziewać. Po samym obrazku możemy bowiem się domyślać, że w grze zajmiemy się układaniem kolorowych kafelków w kształcie heksów.

Jak już pewnie zauważyliście, awers każdego kafelka składa się z 6 kolorowych trójkątów w kolorze: żółtym, czerwonym, białym i niebieskim. Na każdym z heksów znajdziemy wszystkie możliwe kolory, jednakże w innej konfiguracji. Tu trzy białe trójkąty koło siebie, tam dwa niebieskie i tak dalej i tak dalej. Na początku trochę niepokoiło mnie wykonanie kafelków, bałam się, że są zrobione ze zbyt cienkiego kartonu. Czas jednak pokazał, że moje obawy były niesłuszne. Plastikopodobny materiał, z którego zrobione są heksy naprawdę zdaje egzamin! Fakt, że po kilkudziesięciu rozgrywkach widać nieznaczne uszkodzenia w postaci  białych zadrapań na krawędziach kafelków, ale biorąc pod uwagę charakter gry, jest to po prostu nie do uniknięcia. A same zadrapania ani trochę nie przeszkadzają w grze.

Hexx - sześciokątne kafelki
Sześciokątne kafelki

Kolejnym elementem gry są małe, okrągłe znaczniki, które służą do liczenia rund gry. Wykonane są z bardzo grubego i wytrzymałego kartonu i kolorystycznie wpisują się w klimat całej gry. Dla nas znaczniki pełnią często także inną rolę, ale o tym za chwilę.

Hexx - znaczniki rund
Znaczniki służące do odmierzania rund

Podsumowując, wykonanie Hexx mimo początkowych obaw nie budzi żadnych zastrzeżeń. Elementy są solidne, a szata graficzna bardzo estetyczna i pełna nasyconych barw.

Hexx – przebieg rozgrywki.

Grę rozpoczynamy od wylosowania 7 kafelków, z których jeden z graczy buduje trójramienną figurę początkową. Figurę tą budujemy dopasowując do siebie kolorami  wybrane trójkąty równoboczne. Układ początkowy prezentuje się w następujący sposób.

Hexx - układ początkowy
Hexx – układ początkowy

Następnie przechodzimy do rozdania wszystkim graczom odpowiedniej liczby kafelków. Jeśli gramy  w 2-4 osoby, to każdy otrzymuje po 15 heksów, jeśli gramy w pełnym składzie 5 osób, to po 13 płytek. Gracze nie przeglądają swoich kafelków ani przed rozpoczęciem rozgrywki, ani w trakcie jej trwania. Heksy układamy rewersem (białą stroną) do góry i cały czas trzymamy je w  formie zakrytego stosu (który dla wygody możemy trzymać również w ręce). Na sam koniec wyciągamy z pudełka tyle okrągłych znaczników, ile rund planujemy rozegrać i kładziemy je w widocznym dla wszystkich miejscu. Szykujemy jakąś kartkę i długopis i możemy zaczynać.

Hexx - początek rozgrywki dla 3 osób
Początek rozgrywki

Na komendę „Start!” każdy z graczy odkrywa wierzchni kafelek swojego stosu i czym prędzej stara się go dołożyć do istniejącego na stole układu. Kafelek musi być dołożony w taki sposób, by sąsiadował z co najmniej dwoma takimi samymi trójkątami równobocznymi. Musimy więc położyć naszego heksa w taki sposób, by pasował do kolorów co najmniej dwóch innych kafelków leżących już na stole.

Hexx - dopasowanie dwóch boków
Dopasowanie dwóch boków kafelka

Początkowo dopasowujemy płytki do figury z układu startowego, jednakże z racji tego, że wszyscy gracze grają w czasie rzeczywistym – w tym samym momencie – to nasz układ będzie się bardzo szybko rozrastał i możliwości będzie coraz więcej. Jeśli uda się nam dopasować kafelek z dwoma innymi, mówimy „Dwa!” i możemy odkryć kolejną płytkę ze swojego stosu. Oczywiście czasem zdarzą się  sytuacje, że nie będziemy w stanie nigdzie dopasować naszego heksa, bądź zwyczajnie się zawiesimy. Mamy wówczas prawo odłożyć zakryty kafelek przed sobą i dobrać kolejny – i tak nawet wiele razy, aż w końcu uda nam się coś dopasować do istniejącego układu.

Ale żeby nie było zbyt nudno, to twórca gry zapewnił kilka atrakcji, które znacznie przyspieszą pozbycie się przez nas kart. Gdy bowiem dopasujemy nasz kafelek do więcej niż 2 leżących heksów, to w nagrodę, jako bonus pozbywamy się kilku kart z naszego stosu i przekazujemy je wybranemu graczowi lub graczom. I tak, jeśli:

  • dopasujemy swój kafelek trzema bokami, mówimy „Trzy!” i możemy rozdać pozostałym dwa kafelki,
Hexx - dopasowanie trzech boków
Dopasowanie trzech boków kafelka
  • dopasujemy swój kafelek czterema bokami, mówimy „Cztery!” i możemy rozdać pozostałym cztery kafelki,
Hexx - dopasowanie czterech boków
Dopasowanie czterech boków kafelka
  • dopasujemy swój kafelek pięcioma bokami, mówimy „Pięć!” i możemy rozdać pozostałym sześć kafelków,
Hexx - dopasowanie pięciu boków
Dopasowanie pięciu boków kafelka
  • dopasujemy swój kafelek wszystkimi sześcioma bokami, mówimy „Stop!” i automatycznie wygrywamy całą rundę.
Hexx - miejsce na wygrywający rundę kafelek
Miejsce na wygrywający rundę kafelek

Gramy do momentu, aż któryś z graczy nie zastopuje gry – dopasuje swój kafelek wszystkimi bokami, bądź jako pierwszy pozbędzie się wszystkich swoich heksów (dokładając ostatnią płytkę, bądź rozdając ostatnią płytkę pozostałym). Podliczamy kafelki pozostałych graczy i zapisujemy na kartce ujemne punkty za każdy heks, który pozostał w naszym stosie. Następnie odkładamy jeden z okrągłych znaczników do pudełka i rozpoczynamy kolejną rundę. Po zakończeniu wszystkich rund podliczamy karne punkty i wyłaniamy zwycięzcę. W przypadku remisu wygrywa gracz, który wygrał większą liczbę rund.

Hexx - rozrastająca się układanka
Hexx podczas rozgrywki – rozrastająca się układanka

Alternatywne zastosowanie okrągłych znaczników.

Jak już wspominałam przy opisie elementów, bardzo często gramy w Hexx używając znaczników niekoniecznie jako odmierzaczy upływających rund. Niebieskie kartoniki służą nam jako punkty zwycięstwa. Ustalamy na początku, że gramy np. do 3 zwycięstw danej osoby i traktujemy okrągłe znaczniki właśnie jako zdobyty punkt za wyzerowanie swojego stosu kafelków. Takie rozwiązanie  pokazano nam na targach i chyba jakoś tak najbardziej przypadło nam do gustu. Nie musimy przynajmniej szukać kartki i długopisu 😉

Wrażenia z rozgrywek w Hexx.

Hexx to bardzo ciekawa gra logiczna, oparta na zasadach przypominających nieco domino. Mamy bowiem do czynienia i z dopasowywaniem elementów do istniejącego układu i z grą na czas – wygrywa ten, który jako pierwszy pozbędzie się swoich kafelków. Podoba mi się w Hexx to, że rozgrywka jest bardzo dynamiczna. Wszyscy gramy w tym samym momencie, jest sporo emocji i nieco negatywnej interakcji. Nieraz bowiem się zdarzy, że upatrzyliśmy jakieś miejsce, ale niestety rywal był szybszy i nam je zajął. Co więcej, grze smaczku dodaje to, że gdy dopasujemy kafel więcej niż dwoma bokami, to jako bonus możemy pozbyć się kart ze swojego stosu oddając je wybranemu graczowi lub dzieląc w dowolny sposób między kilku graczy. Warto więc obserwować kątem oka, komu idzie dobrze i starać się podrzucić mu nieco dodatkowych kafelków. Dużą zaletą Hexx jest również czas rozgrywki, który możemy dowolnie modyfikować. Jeśli mamy tylko chwilę, możemy zagrać jedną kilkuminutową rundę do pierwszego zwycięstwa, a jeśli chcemy dłużej powalczyć, gramy pełne osiem rund. Gra jest przeznaczona dla dzieci od 7 lat, ale moja niespełna 6-letnia siostrzenica świetnie dawała sobie radę, także spokojnie można grać i z mniejszymi. Można nieco zwolnić tempa, ale przekonacie się, że mali gracze w mig załapią o co chodzi i  wcale nie musicie rozdawać sobie więcej kart, czy dawać fory. Nieraz Was zaskoczą swoją spostrzegawczością. Nigdy nie wiemy, w którą stronę rozbuduje się układanka, więc zawczasu lepiej przygotować dużo miejsca na stole, albo po prostu przenieść zabawę na podłogę czy dywan.

Podsumowanie.

Hexx wydawnictwa FoxGames to logiczna gra rodzinna dla 2-5 osób w wieku 7+, w której liczy się spostrzegawczość i refleks. Gracze rywalizują ze sobą, kto jako pierwszy pozbędzie się wszystkich swoich kafelków i dołoży je do powstającej wielkiej układanki. Dzięki banalnym zasadom gra jest do wytłumaczenia w kilka minut. Doskonale sprawdzi się jako gra imprezowa, gra rodzinna, czy filler przed cięższymi tytułami, a szybki czas rozgrywki sprawi, że będziecie chcieli zagrać jeszcze i jeszcze jedną rundę. Hexx można dostać w przedziale 30-45 zł, co sprawia, że jest to naprawdę dobra cena za tą emocjonującą układankę. Polecam!

Plusy.

+ Dynamiczna gra w czasie rzeczywistym.

+ Proste zasady.

+ Dobre wykonanie gry – kafle choć cienkie, to elastyczne i wytrzymałe.

+ Gra zarówno dla dzieci, jak i dorosłych.

+ Szybki czas rozgrywki, który dodatkowo sami możemy modyfikować.

+ Bardzo dobra cena.

Minusy.

– Gra niestety potrafi zająć naprawdę sporo miejsca.

– Szkoda, że nie dodano małego notesika do zapisywania punktów karnych.

Hexx – instrukcja do gry.

Leave a Reply