Hack Trick - logo

Hack Trick, czyli hakerskie kółko i krzyżyk.

Jest Was dwoje – uzdolnieni hakerzy, którzy rywalizują ze sobą o złamanie zabezpieczenia serwera. Który z Was okaże się sprytniejszy? Który z Was jako pierwszy wprowadzi trzycyfrowe hasło? Stań do pojedynku dwóch tęgich umysłów – generuj cyfry i wprowadź na klawiaturze kod, który zagwarantuje Ci zwycięstwo. Dzisiaj zapraszamy na Hack Trick, logiczno – strategiczną, karcianą wariację na temat kółko i krzyżyk.

Hack Trick - pudełko
Hack Trick – pudełko

Co znajdziemy w pudełku?

W niewielkim pudełeczku z grą znajdziemy:

  • 6 kart planszy,
  • 18 kart cyfr,
  • 22 znaczniki gracza,
  • 11 znaczników punktacji,
  • 12 kart programowania (do zaawansowanych reguł gry),
  • Instrukcję.
Hack Trick - zawartość pudełka
Zawartość pudełka

Opis elementów rozpocznę od samego pudełka. Tajemnicza zakapturzona postać wyciągająca swoją dłoń w naszą stronę, sylwetka kobiety przy laptopie i dopisek „UWAGA! MOŻE ZAWIERAĆ ZŁOŚLIWE OPROGRAMOWANIE” – no po prostu bomba! Niestety pierwsze wrażenie popsuło nieco wykonanie owego pudełeczka. Jest dosyć giętkie i trzeba uważać, by się nie zniszczyło i odkształciło podczas transportu gry. Ale przynajmniej nie jest sztucznie napompowane, jak to często bywa w innych grach.

Zajrzyjmy do środka. W wyprasce znajdziemy karty oraz drewniane elementy, o których za chwilę. Jakość kart nie budzi zastrzeżeń, są raczej standardowej grubości. Nie są cienkie, ale zawsze chciałoby się, by były nieco grubsze – zwłaszcza karty cyfr i programowania, które będziemy często tasować. Jeśli chodzi o szatę graficzną, to muszę przyznać, że jest bardzo przyjemna dla oka i moim zdaniem całkiem nieźle przywołuje hakerski klimat. Mamy m.in. karty sim, kody QR czy kody programu.

Hack Trick - rodzaje kart
Hack Trick – rodzaje kart
Hack Trick - karty cyfr
Karty cyfr

W Hack Trick planszę do gry należy zbudować z 6 kart, które utworzą nam prostokątną klawiaturę z dziewięcioma przyciskami. Na każdym przycisku widzimy cyfrę od 1 do 9. Co ciekawe cyferki te są tak rozmieszczone, by w każdym rzędzie: pionie, poziomie czy skosie, ich łączna suma wynosiła 15.

Hack Trick - plansza
Plansza – klawiatura

Oprócz kart w pudełeczku znajdziemy również drewniane, solidne elementy – znaczniki gracza oraz okrągłe znaczniki punktacji. Znaczniki graczy możemy podzielić na 2 kolory: czerwony oraz biały. Uwagę zwraca kształt znaczników, który prezentuje dłoń z wyciągniętym palcem wskazującym (nawiązanie do okładki). Kładąc znacznik na planszy możemy się więc czuć jak byśmy faktycznie wbijali na klawiaturze cyfry 😉 Wśród wszystkich znaczników możemy znaleźć dwa, które są znacznie grubsze od pozostałych. Są to specjalne znaczniki, które mogą podwoić nasze zwycięstwo, ale o tym troszkę później.

Hack Trick - drewniane znaczniki
Drewniane znaczniki
Hack Trick - znaczniki gracza
Znaczniki gracza – zwykły i podwójnej grubości

Instrukcja jest króciutka i raczej jasna. Piszę raczej, ponieważ jak dla mnie jedna kwestia jest nie do końca zrozumiale napisana. W ostatnim punkcie opisu przygotowania do gry napisane jest, że „Na koniec gracze mówi na głos sumę wartości kart na ręce.” – i w zasadzie nie wiadomo czy gracz rozpoczynający mówi, czy też obaj gracze. Dlatego przyjęliśmy, że sprawiedliwie będzie jak obaj gracze wymieniają się na początku gry informacjami, a nie tylko jedna ze stron. Zakładam, że o to chodziło, ale widzicie, w naszym ojczystym języku jest tak, że jedna literka może dużo zmienić 🙂 Oprócz instrukcji przedstawiającej założenia i zasady gry, znajdziemy również instrukcję do rozszerzenia, czyli zaawansowanego wariantu zawierającego karty programowania.

Cel  i przygotowanie do gry.

W Hack Trick, podobnie jak w popularnej grze kółko krzyżyk, gracze próbują jako pierwsi utworzyć ze swoich znaczników rząd – w pionie, poziomie lub skosie. Nie jest to jednak jedyna droga zwycięstwa. Wygraną może również przynieść ułożenie 3 swoich znaczników na jednym klawiszu planszy lub doprowadzenie do sytuacji, że przeciwnik stracił swój ostatni znacznik i nie może wykonać ruchu.

Przygotowanie do gry rozpoczynamy od utworzenia planszy. Następnie gracze umieszczają przed sobą 10 znaczników w wybranym kolorze – 9 normalnych i 1 o podwójnej grubości. Jeden z graczy tasuje karty cyfr i rozdaje – sobie 4, a przeciwnikowi 3 karty. Z pozostałych kart tworzymy stos, z którego zdejmujemy 2 karty z wierzchu i kładziemy obok awersem do góry. Wśród 18 kart cyfr mamy w talii po 3 karty o wartościach 0 – 5, także odkrywając na starcie 2 karty, będziemy dysponować już pewnymi informacjami, które jak zobaczycie, będą niezwykle pomocne.

Hack Trick - przygotowanie do gry
Hack Trick – przygotowanie do gry

Kolejnym krokiem w przygotowaniu do rozgrywki jest wyłożenie przez rozdającego pierwszej karty, która rozpocznie sekwencję, do której będziemy dokładać kolejne cyfry. Następnie gracze wymieniają się informacją o sumie wartości kart w ręce. Gracz rozdający karty rozpoczyna rozgrywkę, ale kolejne już ruchy będą wykonywane naprzemiennie.

Hack Trick - początek
Pierwsza karta w sekwencji to 3. Obaj gracze mają już 3 karty i wymieniają się informacją o sumie kart na ręce

Podczas swojej tury każdy z graczy będzie musiał wykonać jedną z poniższych akcji:

  • Zagrać kartę, czyli dodać jedną ze swoich kart na koniec sekwencji (pod warunkiem, że karta ta nie jest identycznej wartości, co karta ją poprzedzająca), po czym zsumować wartość dwóch końcowych kart i oznaczyć ją na planszy swoim znacznikiem. Jeśli na takim polu znajdował się już znacznik lub dwa znaczniki innego gracza, to przejmujemy je do swoich zasobów, a na polu ustawiamy nasz znacznik. Jeśli na takim polu leżał już nasz znacznik, to zostawiamy go i dodajemy nowy. Swoją turę kończymy jednym z trzech słów: pasuję (czyli po prostu kończymy), zagraj (zmuszamy przeciwnika, by w swej najbliższej turze zagrał jedną ze swych kart, co kosztuje nas 1 znacznik naszego koloru), ochrona (przeciwnik nie będzie mógł na koniec swojej najbliższej tury wymusić na nas zagrania karty, koszt ochrony to 1 znacznik naszego koloru).
  • Dobrać kartę, czyli dociągnąć jedną kartę ze stosu kart cyfr. Aby móc wykonać tą akcję, to po pierwsze nie możemy mieć na ręce więcej niż 4 karty, a po drugie nie możemy zostać zmuszeni przez przeciwnika do zagrania karty. Wyjątkiem od tej reguły jest sytuacja, w której gracz zmuszony do zagrania karty posiada na ręce jedynie karty o takiej samej wartości co ostatnia karta w sekwencji. Gracz musi udowodnić i pokazać swoje karty, po czym dociąga 1 kartę.
Hack Trick - dodanie do sekwencji cyfry 4
Dodanie do sekwencji cyfry 4. 3+4=7 gracz kładzie swój znacznik na klawiaturze na polu z 7

Jest jeszcze jedna, opcjonalna akcja, którą możemy wykonać jedynie na początku swojej tury. Jest to uzyskanie od przeciwnika informacji o sumie wartości kart na jego ręce, za co płacimy jednym znacznikiem przeciwnika, który trafił do naszych zasobów przez przejęcie. Warto więc próbować zgarnąć kilka znaczników rywala, by wykorzystać je w odpowiednim momencie. Wszystkie znaczniki (czy to nasze czy rywala), które płacimy jako koszt wykonania konkretnej akcji, trafiają z powrotem do pudełeczka. Nie są już dostępne dla graczy w tej rundzie.

Hack Trick - rozgrywka
Hack Trick – rozgrywka

Jak już wyżej wspomniałam, gramy dopóki któryś z graczy nie ustawi 3 swoich znaczników w rzędzie, na jednym polu lub jednemu z graczy zabraknie znaczników. Cała rywalizacja składa się z kilku rozgrywek, w trakcie których zdobywamy okrągłe znaczniki punktacji. W trakcie jednej tury w Hack Trick możemy zdobyć od 1 do 2 znaczników. Jeden jeśli nasze zwycięskie ułożenie składa się z normalnych znaczników gracza lub naszemu przeciwnikowi zabraknie jego łapek. Dwa jeśli nasza zwycięska kombinacja zawiera znacznik o podwójnej grubości, pod warunkiem oczywiście, że nie był on dołożony jako ostatni, bo to nie miało by sensu. Osoba, która jako pierwsza zdobędzie 5 znaczników – wygrywa.

Hack Trick - zwycięstwo białego gracza
Zwycięstwo białego gracza

Hack Trick – Bitwa umysłów.

Gdy oswoicie się już z podstawowymi zasadami Hack Trick, to możecie urozmaicić grę poprzez dodanie 12 kart programowania wprowadzonych do wariantu zaawansowanego, który pokrótce opiszę. Zaczynamy od potasowania kart programowania, z których tworzymy talię i układamy obok naszej planszy. Na koniec każdej rozgrywki zwycięzca dobiera z niej tyle kart, ile właśnie zdobył punktów i umieszcza je zakryte przed sobą. Zaraz po rozdaniu kart, rozdający może zdecydować się na użycie jednej ze swoich kart programowania. Jeśli chce użyć karty – umieszcza ją zakrytą obok planszy, jeśli nie chce użyć – pasuje. Teraz inicjatywa przechodzi na przeciwnika, który jeśli ma jakąś kartę programowania z poprzedniej rundy, to również może zdecydować się na jej użycie. Gracze odsłaniają zakryte karty programowania oraz kontynuują dalszą rozgrywkę z uwzględnieniem warunków na ich kartach. A jak karty programowania modyfikują zasady? Mamy np. kartę mówiącą, że zwycięstwo za 1 pkt. nastąpi, gdy zgromadzimy 3 znaczniki przeciwnika, inna karta gwarantuje zwycięstwo warte 3 pkt. jeśli utworzymy hasło przy użyciu cyfr 1,2,8 lub 9, a jeszcze inna pozwala na uzyskanie informacji na temat sumy kart przeciwnika po użyciu naszych własnych znaczników. Każda z 12 kart jest zupełnie inna i daje więcej możliwości taktycznych, ale też wprowadza nieco chaosu. Ale koniecznie musicie wypróbować!

Hack Trick - karty programowania
Karty programowania

Moje wrażenia.

Hack Trick to naprawdę ciekawa wariacja na temat kółko i krzyżyk. Może na początku wydawać się, co nowego można wprowadzić do gry, do której wystarczy kawałek papieru i ołówek, a jednak okazuje się, że można. Zasady gry są banalnie proste, ale sama rozgrywka już niekoniecznie. W Hack Trick bowiem trzeba sporo pokombinować – liczyć i kalkulować, ale spokojnie, nie jest to pozycja, która przegrzeje nasz mózg 😉 Nieraz przyjdzie nam zmierzyć się z wyborem decyzji, których jak się okazuje mamy całkiem sporo. Zagrać tą kartę, ale może ułatwi ona naszemu przeciwnikowi, zaraz zaraz – jaką miał sumę na ręku? No właśnie – dzięki początkowym informacjom oraz możliwości wykupienia informacji od przeciwnika niejednokrotnie będziemy dysponować wiedzą o zawartości ręki naszego rywala. Teraz tylko trzeba to dobrze wykorzystać i zapunktować. Hack Trick często towarzyszy nam podczas wyjazdów, małe pudełeczko wszędzie można ze sobą zabrać, jednak trzeba nieco uważać, by nie uszkodzić go w plecaku czy torbie. Pudełeczko bowiem jest dosyć liche. Na szczęście pozostałe elementy nadrabiają w wykonaniu. Czy w Hack Trick poczujemy się jak hakerzy? Może niekoniecznie (mimo genialnej szaty graficznej), bo mogłaby to być gra w zupełnie innym światku. Hack Trick oferuje możliwość rozgrywki również w 3 oraz 4 osoby, jednak dla mnie jest to tytuł tylko dla dwóch graczy. Warianty wieloosobowe mam wrażenie, że są dodane trochę na siłę, by gra mogła dotrzeć do większej liczby odbiorców.

Podsumowanie.

Hack Trick wydawnictwa Fullcap Games to karciana gra dla 2 – 4 graczy w wieku 10+. W grze wcielamy się w hakerów, którzy rywalizują ze sobą o to, który jako pierwszy złamie zabezpieczenie serwera poprzez wprowadzenie trzycyfrowego hasła. Mechanika gry oparta jest na popularnej grze kółko i krzyżyk, jednak dróg do zwycięstwa mamy zdecydowanie więcej. Do Hack Trick bardzo pasuje stwierdzenie „easy to learn, hard to master”. Mamy proste zasady, ale wiele możliwości taktycznych. Wszystko opiera się na kalkulowaniu, przewidywaniu i logicznym myśleniu. Jeśli szukacie prostej, ale niebanalnej karcianki, która doskonale sprawdzi się w rozgrywce 2 osobowej, to koniecznie sprawdźcie Hack Trick.

Plusy.

+ Szata graficzna.

+ Drewniane, solidne elementy.

+ Proste zasady, ale niebanalna rozgrywka – mimo, że jest to tak naprawdę gra w kółko krzyżyk.

+ Wciągająca rozgrywka i gimnastyka umysłu.

+ Urozmaicenie gry poprzez dodanie kart programowania.

+ Dobra cena.

Minusy.

– Kiepskiej jakości pudełeczko.

– Wariant wieloosobowy.

 

Leave a Reply