Nauka przez zabawę, czyli Faras.

Miejscowość nad Nilem, niegdyś stolica królestwa Nobadii. Skraj sudańskiej pustyni. Na szczycie komu- sztucznego wzgórza- znajdują się ruiny arabskiej twierdzy skrywające wielką tajemnicę…

Brzmi jak zapowiedź kolejnego filmu z serii Indiana Jones? Nie moi drodzy, to prawdziwa historia. Rok 1958 r.: UNESCO apeluje do wszystkich instytucji archeologicznych o pomoc w ratowaniu zabytków nubijskich, które będą zalane wodami sztucznego Jeziora Nasera. Polska odpowiada na ten apel. Profesor Kazimierz Michałowski wybiera do wykopalisk miejscowość Faras przy granicy z Egiptem. Tam, wraz z innymi archeologami dokonują wielkiego odkrycia. Spod piasku wyłaniają się ruiny katedry wczesnochrześcijańskiej skrywającej wiele skarbów…

Znając już tło historyczne, chciałabym zaprosić tych małych i tych dużych odkrywców w podróż do serca Afryki- do Faras. Przenieśmy się w lata 60. XX wieku i poczujmy się jak prawdziwi archeolodzy ratujący cenne zabytki.

Faras - opakowanie
Faras – opakowanie
Faras - zawartość opakowania
Faras – zawartość opakowania

Każde dziecko lubi kopać w piasku.

Przyjrzyjmy się zawartości pudełka. Znajdziemy w nim między innymi: planszę, karty archeologów, żetony (znalezisk, piasku oraz skorpionów), a także tamę będącą wnętrzem pudełka oraz znacznik gracza rozpoczynającego rozgrywkę (żeton z podobizną nikogo innego, a samego prof. Kazimierza Michałowskiego). Wszystkie elementy gry utrzymane są w kolorystyce złocistego piasku, dzięki czemu możemy poczuć się jak na prawdziwej pustyni.

Plansza jest dwustronna – na jednej stronie białymi kwadracikami zaznaczone są miejsca położenia żetonów, na drugiej stronie już ich nie ma. W ten sposób autor chciał dać nam do wyboru wariant gry – podstawowy, w którym każdy żeton ma swoje miejsce oraz ekspercki, w którym położenie żetonów cały czas się zmienia.

Faras - plansza gry z zaznaczonymi pozycjami na żetony, wersja podstawowa
Faras – plansza gry z zaznaczonymi pozycjami na żetony, wersja podstawowa
Faras - plansza gry, wersja ekspercka
Faras – plansza gry, wersja ekspercka

Żetony przedstawiają skarby ukryte w ruinach świątyni. Ogółem mamy cztery rodzaje znalezisk: naczynia, varia (różności), malowidła i kości. Na każdym żetonie oprócz ilustracji, w górnym rogu umieszczona jest również ikona informująca, do jakiej grupy znalezisk dane wykopalisko należy.Pod rozgrzanym afrykańskim piaskiem nie zawsze ukryte są wartościowe przedmioty. Czasami archeolodzy natrafią albo na piasek, albo na jadowite skorpiony. Lepiej więc uważajmy, gdzie kopiemy!

W środku pudełka znajdziemy jeszcze tamę, którą w trakcie gry będziemy budować oraz wspomniane karty archeologów, ale o tym za chwilę.

Faras – zmodyfikowane memo.

Faras, to nic innego, jak znana wszystkim gra memory, w której musimy odnajdywać pary kart. W naszym przypadku parę będą tworzyły znaleziska należące do wspomnianych wyżej grup. Autor gry wprowadził jednak kilka dosyć istotnych urozmaiceń.

Po pierwsze – budowa tamy. Ogólna zasada jest taka, że gdy któryś z graczy znajdzie parę znalezisk z grupy: naczynia, varia, malowidła lub kości, jeden żeton odkłada do swojego własnego magazynu, drugi zaś odkłada na tamę. W ten sposób, w miarę kolejnych wykopalisk i odkryć, będzie powstawała nasza zapora. Gdy zapełnimy ją wszystkimi 18 żetonami gra kończy się. W grze Faras duże znaczenie ma więc czynnik czasu. Jest to nawiązanie do prawdziwych wydarzeń, bowiem profesor Michałowski oraz jego archeolodzy również walczyli z upływającym czasem, w końcu była to misja ratunkowa i każda chwila była na wagę złota.

Faras - tama
Faras – tama
Faras - budowanie tamy
Faras – budowanie tamy

Po drugie – wprowadzenie ekstra żetonów przedstawiających skorpiony i piasek. Gdy któryś z graczy odkryje płytkę z jadowitym pajęczakiem, zostaje ukłuty. Musi w tym momencie odłożyć skorpiona na tamę oraz jedno ze zdobytych wcześniej znalezisk. Jeśli nic nie miał w swoim magazynie, nic nie traci. Jeśli natomiast gracz natrafi na pole z piaskiem, to nie odkrył on żadnego znaleziska, żeton z piaskiem z powrotem zakrywa i zostawia na planszy.

Po trzecie – i najważniejsze – karty archeologów. Dzięki nim każdy z graczy ma możliwość zagrania konkretnej akcji. Do dyspozycji mamy: naczynia,varia, malowidła, kości – gdy odkryjemy dwa żetony tego samego rodzaju co przedstawiony na karcie, może do swojego magazynu zabrać nie jedną, lecz dwie płytki; dodatkowe kosze – dwa odkryte żetony piasku może zabrać do magazynu, jeśli odkryje inne znaleziska tego samego rodzaju, to jedno zabiera,a jedno odkłada na tamę; leki – dzięki tej karcie gracz odporny jest na ukłucie skorpionów, dodatkowo, jeśli odkryje dwa skorpiony, może je zabrać jako swój łup; goście – gracz odkrywa aż trzy żetony, dodatkowo jeśli wszystkie będą z tej samej grupy, może zabrać dwie płytki; profesor -gracz dwukrotnie prowadzi wykopaliska; studia w bibliotece – gracz nie kopie w tym ruchu, ale może podejrzeć cztery dowolne płytki; cenne znalezisko – jeśli gracz dokona odkrycia, zabiera jeden żeton, a o pomoc w wydobyciu drugiego musi poprosić innego gracza, gracze za pomocą jednego palca muszą przenieść płytkę z planszy; naukowa dysputa – po wykonaniu ruchu gracz zadaje pytanie innemu graczowi, jakiego rodzaju znalezisk ma najwięcej – gdy ten się pomyli, aktywny gracz odbiera mu jedną płytkę. Jak więc widać akcji jest dosyć sporo. Zagranie odpowiednich kart archeologów pozwoli szybko zapełnić magazyn cennymi znaleziskami.

Faras - karty archeologów
Faras – karty archeologów

Jak już wspomniałam, gra kończy się po zbudowaniu tamy. Kończy się również wtedy, gdy na planszy zostanie osiem lub mniej żetonów. Wtedy następuje przeliczenie zdobytych łupów, gracz z największą liczbą znalezisk wygrywa.

Szybki start.

Grę zaczynamy od rozdania żetonów pomiędzy graczami. Następnie każdy na przemian umieszcza kafelek -rysunkiem do góry -w wybranym przez siebie miejscu. Jak już plansza jest zapełniona, gracze mają chwilę na zapamiętanie jej układu, po czym następuje zakrycie żetonów. Nasze znaleziska pokryte zostają piaskiem.

Początkowe rozłożenie żetonów
Początkowe rozłożenie żetonów
Odwrócenie żetonów obrazkami do dołu
Odwrócenie żetonów obrazkami do dołu

Kolejnym krokiem jest potasowanie oraz rozdanie każdemu graczowi po 3 karty archeologów. Gracz w swojej turze deklaruje akcję wynikającą z kart. Po zakończonym ruchu odrzuca kartę archeologów na stos kart odrzuconych i dobiera nową. Gdy stos kart skończy się, należy je przetasować i można kontynuować grę. Nie pozostało już nic innego, tylko odnajdywanie skarbów i gromadzenie swojej kolekcji.

Faras - przebieg rozgrywki. Zakończenie gry, zbudowanie tamy
Faras – przebieg rozgrywki. Zakończenie gry, zbudowanie tamy

Podsumowanie.

Faras to gra typu memory przeznaczona dla 2 do 5 graczy. Dzięki nieskomplikowanej mechanice spodoba się najmłodszym, bo to głównie do nich jest kierowana. Jako, że często mamy okazję zasiąść do planszy z małymi odkrywcami, to mogę powiedzieć, że Faras spodoba się dzieciom. Wystarczy tylko chwila, żeby przedstawić zasady gry, a to jest definitywnie zaleta- małe dzieci nie mają tyle cierpliwości do słuchania długich i skomplikowanych instrukcji. Ciekawa tematyka, piękne ilustracje, złocista kolorystyka – wszystko to sprawia, że na prawdę można się poczuć jak na prawdziwej pustyni! Mojemu chrześniakowi najbardziej jednak przypadły do gustu skorpiony, ile to radości sprawiało mu każde ukłucie i utrata przeze mnie płytki. Dla małego utrudnienia w etapie układania żetonów na planszy, od razu układaliśmy je zakryte. Ten wariant mój 7-latek polubił najbardziej. Mi natomiast spodobał się aspekt edukacyjny gry – niewiele osób wie o wyprawie prof. Michałowskiego-dumy polskiej archeologii. Takie odkrycia bez wątpienia należy zapamiętać i gra Faras jest tego przykładem. Osoby chcące trochę bardziej zagłębić się w historii, odsyłam do Muzeum Narodowego w Warszawie, gdzie na żywo można podziwiać efekty wykopalisk. Cóż więcej mogę powiedzieć – mimo urozmaiceń, to wciąż tylko memory. Dobra gra dla rodzin z dziećmi, ale dla miłośników planszówek, jest to pozycja, po którą nieczęsto będą sięgać .

Plusy.

+ Gra dla całej rodziny.

+ Ciekawa tematyka.

+ Proste zasady.

+ Ładna szata graficzna, piękne ilustracje, które przedstawiają prawdziwe malowidła odkryte w Faras.

+ Nauka historii.

+ Ćwiczenie pamięci.

Minusy.

Zasady działania niektórych kart mogą być niezrozumiałe dla tych młodszych graczy.

– Dorosły gracz raczej szybko się znudzi.

– Mimo modyfikacji gry, jest to wciąż tylko memory.

– Dwa warianty gry prawie w ogóle się się od siebie nie różnią.

Faras – instrukcja do gry.

Leave a Reply