Famiglia - logo

Stwórz najlepszą ekipę na dzielni, czyli Famiglia.

Jak zapewne pamiętacie parę miesięcy temu opisywałem grę karcianą, której akcja osadzona była w gangsterskim półświatku, czyli Szmal. Dzisiaj mam dla Was kolejną grę, która również nawiązuje do tematyki wojny gangów i również jest karcianką, ale niech Was to nie zmyli, bo Famiglia, czyli tytuł o którym mowa, to zupełnie inny rodzaj gry. Stań na czele swojego gangu i zwerbuj z ulicy jak najsilniejszych gangsterów należących do jednej z 4 rodzin. Zapraszam na recenzję gry karcianej – Famiglia.

Famiglia -pudełko
Famiglia – pudełko z grą

Zawartość opakowania.

Famiglia - zawartość opakowania
Zawartość opakowania

Famiglia (z włoskiego Rodzina) to stosunkowo mała dwuosobowa karcianka. W pudełku z grą znajdziemy 60 kart do gry oraz instrukcję i w zasadzie to tyle. Nie znajdziemy tutaj żadnych znaczników, kostek, czy innych tego typu gadżetów – także jak widać, jest to gra karciana w najczystszej postaci. Jeżeli chodzi o karty to jak wspomniałem mamy ich 60 i dzielą się one na 4 talie po 15 kart. Każda taka piętnasto-kartowa talia reprezentuję jedną rodzinę. I tak: czerwone karty reprezentują tytułową La Famiglię, niebieskie karty to rodzina Kasjerów, żółte to Brutale, a zielone to Najemnicy. Wszystkie karty posiadają odpowiednie oznaczenia.

Famiglia -opis kart
Opis kart

Warto zaznaczyć, że w talii znajdziemy w sumie 8 kart, które zostały na rewersie oznaczone cyframi 1 oraz 2 – są to zestawy startowe dla pierwszego oraz drugiego gracza – zawierają one po 1 gangsterze z każdej rodziny o wartości 0.

Famiglia -karty wraz z rewersami
Przykład kart gangsterów. U góry rewersy kart: od lewej karta gracza 2, karta gracza 1, karta ogólna

Graficzna strona kart jest….. no właśnie tutaj mam problem, bo niby jest ok, ale do mnie jakoś nie trafiają te ilustracje. Jednak wiadomo, jak to jest z artystyczną stroną gier – może się podobać, a może się nie podobać. Rzecz gustu. Spotkałem podobną ilość opinii pozytywnych co negatywnych, więc ocenę pozostawiam Wam.

Famiglia - gangsterzy
Niektórzy spośród gangsterów

Poza tym karty wykonane są dobrze i sprawiają wrażenie na tyle wytrzymałych, żeby przetrwać kilkadziesiąt partii bez większych uszkodzeń. Problem może stanowić natomiast ich wielkość, szczególnie w korespondencji z wielkością pudełka. Powiem szczerze, że kompletnie nie rozumiem tego zabiegu, ponieważ pudełko jest za płytkie, aby pomieścić całą talię wraz z instrukcją. Równocześnie po wsadzeniu kart do środka z boków zostaje całkiem sporo wolnego miejsca, jednak jest go za mało, aby karty można było ułożyć w 2 rzędach. Reasumując pełne pudełko nie domyka się do końca, podczas gdy zawartość lata wewnątrz opakowania na lewo i prawo.

Famiglia - problem z pudełkiem
Problem z pudełkiem

Na koniec jeszcze parę słów o samej instrukcji. Zawiera ona wszystkie elementy, niezbędne do rozpoczęcia gry, ale nie będę ukrywał, że jakoś opornie przyszło mi przełożenie tego, co na papierze do tego, co na stole. Nie wiem, czy to ja, czy instrukcja, ale mój początek z Famiglią był dość ciężki. Na koniec jeszcze jedna uwaga. Famiglia to gra dla dwóch graczy, ale na końcu instrukcji znajdziemy informację, że gra posiada także wariant solo, ale instrukcja do niego dostępna jest na stronie wydawcy…,naprawdę nie można było opisać tego wariantu w instrukcji?

Jak widać Famiglia na pierwszy rzut oka wygląda bardzo dobrze, ale jest parę mankamentów, które mogę rozczarować. Na szczęście cena gry rekompensuje wszystkie dotychczasowe, „przeciw” bo można ją dostać już za około 25 zł. Oczywiście znalazłem także sklepy gdzie Famiglia kosztuje w granicach 40 zł, ale tak to już jest z grami planszowymi.

Stwórzmy nasz własny gang. Famiglia przygotowanie i zasady.

Teraz przejdźmy do tego, co najważniejsze, czyli o co tu w ogóle chodzi. Jako jeden z graczy stajemy na czele gangu i walczymy z przeciwnikiem o władzę w mieście. Ten, kto skompletuje najsilniejszą ekipę, wygrywa. No tak, ale jak skompletować tą ekipę? Na początek zacznijmy od przygotowania gry. Rozdajemy każdemu z graczy „pakiet startowy” – czyli specjalne karty oznaczone odpowiednio 1 oraz 2 na rewersie. Jak wspomniałem już wcześniej, są to karty o sile 0 reprezentujące podstawowego gangstera każdej rodziny. Pozostałe 52 karty tasujemy, będą one tworzyć stos kart gry. Ze stosu kart bierzemy 6 losowych kart i układamy je na środku – będą one tworzyć tzw. Ulicę, czyli obszar, z którego będziemy werbować gangsterów. Możemy zaczynać.

Famiglia - setup
Gra gotowa do rozpoczęcia

W trakcie gry gracze wykonywać będą swoje ruchy na zmianę. Każdy ruch podzielony jest na 4 następujące po sobie akcje, ale zanim je opiszę to jeszcze parę słów o tym, w jaki sposób w ogóle werbuje się gangsterów do naszego gangu. Zasada jest dość prosta, aby zwerbować gangstera danego koloru i danej sile, musimy zagrać 2 gangsterów tego samego koloru o sile o 1 niższej niż nasz pożądany gangster. Przykład: Aby zwerbować czerwoną 3, musimy zagrać dwie czerwone 2. Wyjątek stanowi werbowanie gangsterów o sile 0, ich można brać „za darmo”. Proces werbunku wygląda następująco:

  • Umieszczamy 2 takie same kary w naszym polu gry (pole gry to obszar na stole przed nami, na który będziemy zagrywać karty w celu korzystania z ich możliwości oraz werbowaniu innych gangsterów).
  • Bierzemy naszego pożądanego gangstera z Ulicy do ręki.
  • Bierzmy jednego z werbujących gangsterów z powrotem do ręki.

Opisany wyżej proces jest elementem tego, co zaraz opiszę, ale aby wszystko miało ręce i nogi, opis musiałem zacząć właśnie od tego. Teraz pora wrócić do tego, jak wyglądają kolejne akcje dostępne dla graczy:

  • Jeżeli na ulicy nie ma gangstera o sile 0, gracz może odrzucić z Ulicy dowolną kartę oraz dobrać na Ulicę tyle nowych kart ile wynosiła siła odrzuconego gangstera. Jeżeli nie uda nam się w ten sposób wyciągnąć na Ulicę gangstera o silę 0, możemy powtarzać tą akcję do momentu aż nam się to uda.
  • Możemy zagrać kartę Kasjera – Kasjerzy pozwalają nam na wymianę kart pomiędzy naszą ręką a naszym polem gry – ilość możliwych do wymiany kart zależy od siły zagranego Kasjera. W skrócie: Zagrywamy Kasjera z ręki na pole gry, następnie odkładamy np. jedną kartę z ręki na pole oraz pobieramy z pola gry inną, leżącą już tam kartę. Zabieg ten przeprowadza się, ponieważ aby skorzystać ze zdolności karty, należy ja zagrać, a nie można zagrać karty, która już leży na stole – najpierw trzeba ją odzyskać.
  • Możemy zagrać kartę Brutala – Brutal pozwala nam obniżyć koszt werbunku jednego wybranego gangstera, np. zagrywamy Brutala o sile 2, i wskazujemy, jako cel czerwonego gangstera o sile 4, od tego momentu aż do końca naszego ruchy siła wybranego czerwonego gangstera wynosi 2, wiec, aby go zwerbować będziemy potrzebowali dwóch czerwonych 1, a nie 3.
  • Ostatnia akcja to werbunek, czyli proces, który opisałem powyżej. Warto zaznaczyć, że dzięki akcjom rozgrywanym przed werbunkiem, będziemy w stanie zwerbować gangsterów, na których normalnie nie byłoby nas stać.

Po zwerbowaniu kolejka przechodzi do kolejnego gracza. W przypadku, kiedy skończy nam się stos kart gry należy potasować karty odrzucone – utworzą one nowy stos gry. Gdy stos kart skończy się po raz drugi rozgrywka dobiega końca i należy podliczyć punkty z karty. Tutaj ważna uwaga – punkty zliczamy zarówno z kart w naszym polu gry, jak i kart w ręce, wiec zagrywanie kart na pole gry ma znaczenie tylko dla zdolności naszych postaci.

Skoro wspomniałem już o zdolnościach postaci to warto rozwinąć nieco ten temat. W grze występują karty o sile od 0 do 4. Karty o sile 0 nie posiadają żadnych zdolności. Pozostałe karty posiadają zdolności zależne od ich siły oraz rodziny. Jeżeli chodzi o siłę to zasada jest prosta. Im siła karty większa, tym mocniejsza jest jej zdolność. Jeżeli chodzi o rodziny to sprawa wygląda następująco. Mamy 4 rodziny, każda posiada swoją unikatową zdolność, którą możemy wykorzystać w czasie gry, dwie z nich już poznaliście. Kasjerzy pozwalają zamieniać karty z ręki z tymi z pola, Brutale natomiast chwilowo obniżają siłę rekrutowanego gangstera. Zdolnością specjalną rodziny Najemników, jest to, że w czasie werbunku potrafią oni zastąpić każdego innego gangstera o odpowiednio niższej sile. Dla przykładu: jeżeli chcemy zwerbować Czerwoną 2 możemy zagrać Czerwoną 1 oraz Zieloną 2. Zdolność wcielania się w innych gangsterów dotyczy tylko siły i koloru, a nie zdolności specjalnych. Ostatnia talia, czyli tytułowa La Famiglia, to rodzina, która w zasadzie nie posiada żadnych specjalnych zdolności, ale ich gangsterzy warci są więcej punktów niż gangsterzy pozostałych rodzin.

Podsumowanie.

Famiglia to niewielka i szybka gra karciana osadzona w gangsterskich klimatach. Jako szef gangu będziemy odpowiedzialni za zgromadzenie jak najsilniejszych „żołnierzy”. Nasi gangsterzy oprócz punktów będą również oferować nam specjalne zdolności, dzięki, którym będziemy mogli nieco naginać ogólne zasady gry. Rozgrywka jest naprawdę szybka, dlatego Famiglia idealnie sprawdza się, jako przerywnik pomiędzy cięższymi tytułami, ewentualnie jako propozycja na szybką partyjkę wieczorem. Z uwagi na wielkość pudełka mogłoby się wydawać, że jest to bardzo dobra gra w plener, ale muszę zaznaczyć, że  Famiglia wymaga dość sporo miejsca na stole, więc jest to gra, którą łatwo przewieźć, ale żeby grać potrzeba trochę miejsca, więc grę w pociągu raczej odradzam. Jeżeli chodzi w wykonanie to ogólnie nie jest źle, ale takie mankamenty jak pudełko niedopasowane do zawartości oraz instrukcja, którą raczej ciężko przeczytać ze zrozumieniem, mogą początkowo zniechęcić potencjalnych graczy. Nie mniej przy cenie ok. 25 zł uważam, że Famiglia to dobra gra, którą polecam w szczególności parom chcącym poszerzyć swoją kolekcję o szybką i lekką karciankę, która będzie znakomitym fillerem pomiędzy cięższymi pozycjami.

Plusy.

+ Cena.

+ Mechanika i zasady gry (jeżeli przebrniemy przez instrukcję).

+ Dobra, lekka gra dla 2 graczy.

Minusy.

– Niedopasowanie pudełka do zawartości.

– Instrukcja, którą ciężko było zrozumieć.

Famiglia – instrukcja do gry.

Famiglia – wariant solo.

Leave a Reply