Uproszczone szachy, czyli Dobre i Złe Duchy.

Dzisiaj chciałabym Was przedstawić grę, w której 2 graczy zasiądzie naprzeciw siebie i stoczy krótką, aczkolwiek emocjonującą walkę. Poznajcie Dobre i Złe Duchy – strategiczną grę autorstwa Alexa Randolpha, twórcy ponad 100 gier! Prezentowana pozycja została wydana po raz pierwszy w 1980 r. pod nazwą Ghosts!, a polskim wydaniem możemy się cieszyć dzięki wydawnictwu Granna.

Dobre i Złe Duchy - pudełko
Dobre i Złe Duchy – pudełko

Otwieramy pudełko.

Trzymając piękne wydanie gry nie mogłam się doczekać pierwszej rozgrywki. Pudełko starannie wykonane, w niebieskiej kolorystyce, nieco mroczne – w tle widzimy opuszczone zamczysko, z którego wylatują nietoperze przepędzone przez ducha, a grozy dodają licznie pojawiające się na niebie pioruny. Super zapowiedź gry! Otwarcie pudełka było jednak dla mnie małym rozczarowaniem. Po tak sporym opakowaniu spodziewałam się wielu elementów, a moim oczom ukazało się: 16 duchów, 8 niebieskich znaczników, 8 czerwonych znaczników (oraz dodatkowo po 2 zapasowe znaczniki), dwustronna plansza oraz baaaardzo krótka instrukcja. Jednak, jak to mówi popularne powiedzenie – nie liczy się ilość, ale jakość.

Dobre i Złe Duchy - zawartość pudełka
Dobre i Złe Duchy – zawartość pudełka
Pionki duchów
Pionki duchów
Dobre i Złe Duchy - dwustronna plansza
Dobre i Złe Duchy – dwustronna plansza

Dobre i Złe Duchy – jak grać?

Zanim przystąpimy do rozgrywki, należy stworzyć swoją „armię”. Jak zobaczycie, każdy duch ma z tyłu otwór, w którym musimy umieścić kolorowe znaczniki (po 8 znaczników niebieskich i 8 czerwonych). Duchy z czerwonymi znacznikami, będą od tej pory złe, a te z niebieskimi znacznikami, będą dobre.

Pionki duchów - dobre (niebieski) i złe (czerwony)
Pionki duchów – dobre (niebieski) i złe (czerwony)

Następnie wybieramy na jakiej planszy będziemy grać. Jak już wcześniej wspominałam, jest ona dwustronna. Kwadratowa plansza jest dedykowana dla tych najmłodszych graczy, a heksagonalna dla tych starszych i bardziej zaawansowanych. Na początku, aby oswoić się z zasadami gry, najlepiej jest zagrać na planszy z kwadratowymi polami. Każdy z graczy dostaje po 4 dobre i po 4 złe duchy, które ustawiamy w pierwszych dwóch szeregach według własnego uznania. Pionki ustawiamy oczywiście frontem do przeciwnika, żeby nie widział, który duch jest dobry, a który zły. Ta niewiedza jest w tej w grze właśnie najważniejsza.

Dobre i Złe Duchy - ułożenie startowe pionków
Dobre i Złe Duchy – ułożenie startowe pionków

Każdy z graczy będzie wykonywał swoimi duchami ruch. Na kwadratowej planszy możemy przemieszczać swoje pionki do przodu, do tyłu oraz na prawo i na lewo. Natomiast na planszy heksagonalnej nasze duchy będą mogły poruszać się po skosie. Gracze wykonują swoje ruchy naprzemiennie, przesuwając wybrane pionki na sąsiadujące pole. Jeśli na takim polu stał już duch naszego przeciwnika, to oznacza to, że właśnie zbiliśmy jego pionek. Tak więc w skrócie mówiąc, Dobre i Złe Duchy są taką krzyżówką szachów i warcabów. Sam twórca, pan Randolph przebywając w latach 60-tych w Japonii osiągnął tytuł mistrzowski (dan) w japońskiej grze w szachy – shogi, co zapewne przyczyniło się w późniejszych latach do wymyślenia Ghosts! Wróćmy jednak do sedna sprawy. Celem gry jest zwycięstwo, które możemy osiągnąć na 3 sposoby:

  • musimy zdobyć wszystkie dobre duchy przeciwnika,
  • musimy spowodować, żeby przeciwnik zdobył nasze wszystkie złe duchy,
  • musimy uciec naszym dobrym duchem na pole ze strzałką znajdujące się na części planszy należącej do przeciwnika.

Jak więc widzicie, zasady nie są trudne, wystarczy chwila, żeby wytłumaczyć Dobre i Złe Duchy zarówno tym starszym, jak i młodszym graczom. Zasady gry można modyfikować, można np. ustalić, że w rozgrywce mamy 3 dobre i 3 złe duchy, możemy też zmienić początkowe ułożenie pionków na planszy.

Dobre i Złe Duchy - przykładowe rozgrywki
Dobre i Złe Duchy – przykładowe rozgrywki

Podsumowanie.

Dobre i Złe Duchy to szybka, dynamiczna gra dla dwóch osób w wieku 8+, ale zasady są na tyle proste i intuicyjne, że ci młodsi gracze też sobie  świetnie poradzą. Wystarczy zaledwie chwila, żeby wytłumaczyć reguły gry i zasiąść do rozgrywki. Piękno gry kryje się w jej prostocie. Niby niewiele elementów, ale zabawa jak najbardziej udana. Zaraz po wygranej, czy też przegranej ma się ochotę na powtórkę czy rewanż. Dobre i Złe Duchy to w pewnym sensie gra blefowania, podpuszczamy przeciwnika, żeby zdobył nasze złe duchy, jednocześnie dobrymi chcemy uciec na odpowiednie pole, które zapewni nam zwycięstwo. Trzeba troszkę pokombinować, mieć jakąś strategię, jak przechytrzyć przeciwnika. Dorosłym graczom Dobre i Złe Duchy nie powinny zająć więcej niż 10 minut, nie ma co za długo rozmyślać nad ruchami – liczy się dynamika, jak przy grze w szachach z zegarem. Gra doskonale sprawdzi się jako wstęp, albo przerywnik między cięższymi, wymagającymi tytułami. Tak naprawdę pionki można by zastąpić czymkolwiek, ale motyw duchów przemawia do dzieci. Same figurki są dosyć solidnie wykonane, ale minusem jest na pewno cena gry, która waha się od 43 do nawet 60 zł. Poza tym pudełko jest za duże, elementy latają w każdą stronę, a wystarczyłaby dobra wypraska, lub mniejsze pudełko.

Plusy.

+ Proste, intuicyjne zasady – do wytłumaczenia w kilku zdaniach.

+ Dynamiczna rozgrywka.

+ Oprawa graficzna oraz jakość elementów.

+ Dwustronna plansza.

+ Logiczna gra dla całej rodziny – dzieci uczą się logicznego rozumowania i strategii.

Minusy.

– Zbyt wysoka cena.

– Za duże pudełko.

Leave a Reply