Colt Express - logo1

Trójwymiarowy dziki zachód, czyli Colt Express.

Jest 11 lipca 1899 roku, okolice Folsom w Nowym Meksyku. Tuż przed południem w pociągu ekspresowym Union Pacific przewożącym wypłaty dla pracowników Kompanii Węglowej Nice Valley dochodzi do napadu. Grupa zatwardziałych i bezwzględnych bandytów stara się ukraść nie tylko pensje pracowników Kompanii, ale również okrada podróżujących pociągiem pasażerów. Jedyną osobą, która dzieli bandytów od sukcesu, jest szeryf Samuel Ford. Czy plan bandytów się powiedzie? Kto z nich zgarnie najwięcej łupów? Zagrajmy w Colt Express.

Colt Express - pudełko
Pudełko z grą

Colt Express w wersji DIY.

Colt Express w zasadzie grą planszową nie jest, bo owej planszy w grze nie ma, tzn. jest, ale tylko w polskiej edycji i służy ona tylko do ozdoby. Akcja gry odbywa się w trójwymiarowym pociągu, który najpierw musimy złożyć. Nie będę ukrywał, że na początku trochę mnie to przeraziło, ale jak się potem okazało dzięki załączonej instrukcji wszystko poszło zadziwiająco sprawnie. W związku z tym osoby, które lubią puzzle otrzymają miłą niespodziankę, bo kupując grę, kupujecie również modele 3d do złożenia. Jak ktoś nie lubi puzzli no to cóż… ten jeden raz musi się przemęczyć. W każdym razie zawartość pudełka po złożeniu „planszy” prezentuje się w sposób następujący.

Colt Express - zawartość
Zawartość opakowania

Wewnątrz opakowania znajdziemy następujące elementy:

  • 6 wagonów oraz lokomotywę,
  • 10 elementów terenu,
  • Żetony łupów: walizki z pieniędzmi, klejnoty oraz worki z pieniędzmi,
  • 17 kart rund,
  • 13 kart neutralnych pocisków,
  • Pionek szeryfa,
  • 6 zestawów graczy: plansza gracza (element dodatkowy – może być stosowany zamiennie z kartą postaci), karta postaci, pionek, 10 kart akcji oraz 6 kart pocisków,
  • Instrukcję.

Dodatkowo w polskiej edycji znaleźć można specjalną matę do gry, która nie ma żadnego praktycznego zastosowania, ale bardzo fajnie wygląda.

Colt Express - mata do gry
Mata do gry

Tradycyjnie, teraz parę słów o poszczególnych elementach. I na pierwszy ogień jak się zapewne domyślacie, idzie pociąg. Nie będą tutaj kłamał, że na początku podchodziłem do tego elementu dość sceptycznie, ale już po pierwszej rozgrywce całkowicie zmieniłem zdanie. Pociąg jest wbrew pozorom bardzo solidny i jeżeli nie będziemy się na nim wyżywać z pewnością posłuży nam przez dziesiątki rozgrywek. Dodatkowo przez fakt, że jest to po prostu pociąg, gra zdecydowanie zyskuje na klimacie.

Colt Express - pociąg
Pociąg

Kolejnym elementem, o którym chcę napisać, są różne terenowe ustrojstwa takie jak kaktusy czy skały. Elementy nie są potrzebne absolutnie do niczego, ale za to jak fajnie się prezentują.

Colt Express - elementy terenu
Przenośne kaktusy i skały

Idąc kolejno, czas na żetony łupów. Zrobione są one z grubego kartonu i sprawiają wrażenie dość solidnych. Klimatycznie jak najbardziej pasują do gry.

Colt Express - łupy
Żetony łupów

Karty, które znajdziemy w grze, wykonane są w sposób dobry, ale muszę napisać, że im bardziej gram w Colta tym bardziej zastanawiam się nad ich zakoszulkowaniem. Ogólnie wykonanie jest dobre, ale z uwagi na charakter gry oraz sytuacje, w jakich może być grana, istnieje ryzyko uszkodzenia. Jeżeli chodzi o oprawę graficzną, to podobnie jak w przypadku poprzednich elementów, jest bardzo dobrze.

Colt Express - karty do gry
Karty do gry

Pionki, jakie znajdziemy w Colt Express, to drewniane figurki, które zostały wystylizowane na rewolwerowców, także bardzo fajny zabieg.

Colt Express - pionki
Pionki rewolwerowców

Kolejny element, o którym chcę napisać parę słów, to plansze graczy. Zgodnie z informacją, jaką znajdziemy w instrukcji, jest to dodatek, którego można używać zamiast kart postaci i szczerze Wam to polecam, ponieważ pozwalają one całkiem sprawnie zarządzać naszym ekwipunkiem w czasie napadu, w związku z tym organizacja na stole jest dużo lepsza.

Colt Express - karta potaci z ułożeniem kart
Karta postaci

Ostatnim elementem, który znajdziemy w pudełku, jest instrukcja. I tutaj muszę powiedzieć, że największym problem jaki miałem, to nauczyć się jak ją czytać. Cała instrukcja napisana jest w kolumnach (po 2 lub 3 kolumny na stronę). I cała sztuczka polega na tym, że nie zawsze takie oczywiste jest to, kiedy czytać w dół a kiedy w prawo. Przynajmniej ja miałem z tym problem. Właśnie przez to instrukcja wydaje się bardzo zagmatwana i ciężko w niej znaleźć niektóre informacje.

Colt Express - instrukcja
Instrukcja

Ostatnim elementem, o którym chcę Wam napisać, jest wypraska. Nie pisałem jeszcze o tym, ale ją też musimy częściowo złożyć przy pierwszym użyciu, ale spokojnie, bo jest to bardzo prosty zabieg. Sama wypraska bardzo dobrze zarządza zawartością opakowania, także nie musimy się bać, że nasze wagony będą w sposób niekontrolowany latać w lewo i prawo.

Colt Express - wypraska
Wypraska

Dawno tak się nie rozpisałem, ale w Colt Express wygląd odgrywa bardzo ważną kwestię i z całą stanowczością muszę stwierdzić, że twórcy stanęli na wysokości zadania. Gra wykonana jest w sposób solidny i cieszący oczy.

Pora zaplanować napad, czyli o przygotowaniu słów kilka.

Przygotowanie gry różni się w zależności od tego ile osób bierze udział w napadzie, tzn. setup i sam przebieg wygląda inaczej w zależności od tego, czy w grze bierze udział 2 czy więcej graczy. Zasadniczo gra zdecydowanie zyskuje przy większej liczbie graczy, dlatego skupię się na opisaniu wariantu 3-6 osób.

Na początku tradycyjnie należy przygotować planszę, a w naszym przypadku pociąg. Mata do gry i elementy terenu są opcjonalne, ale zdecydowanie je polecam. Umieszczamy na obszarze gry lokomotywę i dołączamy do niej losowe wagony w liczbie równej liczbie graczy. Następnie na podłodze każdego z wagonu umieszczamy losowo skarby w ilości oznaczonej na wagonie.

Colt Express - wnętrze wagonu
Wnętrze wagonu

Kolejnym krokiem jest umieszczenie szeryfa i jednej walizki w lokomotywie oraz umieszczenie talii neutralnych pocisków obok planszy. Następnie dobieramy 4 losowe karty rundy (z odpowiedniej talii – w zależności od liczby graczy) oraz jedną losową kartę końcowej stacji. Według tych kart będziemy rozgrywać poszczególne rundy.

Colt Express - karty rundy
Karty rundy. Od lewej: dla 2-4 graczy, dla 5-6 graczy, stacja końcowa

Następnie każdy z graczy wybiera postać, którą będzie grał (postacie polecam wybierać w sposób losowy), pobiera planszę gracza, odpowiedni zestaw kart oraz worek o wartości 250$. Worek z pieniędzmi należy położyć na planszy gracza tak, aby jego wartość była zakryta. Talie 10 kart akcji należy potasować i ułożyć jako stos do dobierania. Talię pocisków należy ułożyć przed sobą w odpowiedniej kolejności. Pozostało wybrać gracza rozpoczynającego i dokonać początkowego ułożenia bandytów w pociągu. Zasada jest taka: począwszy od pierwszego gracza, zgodnie z ruchem zegara kolejni gracze otrzymują kolejne numery, tzn., 1,2,3,itd. Gracze, którzy otrzymali numery nieparzyste ustawiają się w Brankardzie (ostatni wagon pociągu). Pozostali gracze rozstawiają się w wagonie sąsiadującym z Brankardem, czyli po prostu w wagonie przedostatnim. Można zaczynać napad.

Colt Express - przygotowanie do gry
Czas przeprowadzić napad

Przebieg napadu.

Colt Express składa się z 5 rund, a każda runda podzielona została na 2 fazy. Grę wygrywa gracz, który na koniec gry będzie najbogatszy. O przebiegu poszczególnych rund decydują karty rundy, które determinują w jaki sposób gracze zagrywają karty oraz jakie zdarzenie występuję na koniec rundy.

Na początku każdej rundy gracze dobierają 6 kart z talii do dobierania, a gracz rozpoczynający odkrywa wierzchnią kartę z talii rund. Można zaczynać pierwszą rundę.

Pierwsza faza w rundzie to tak zwane Planowanie. W czasie planowania każdy gracz podczas swojej kolejki musi wykonać jedną z 2 akcji: zagrać kartę akcji albo dobrać 3 karty akcji ze stosu dobierania. Ilość kolejek w rundzie oraz sposób, w jaki należy zagrywać karty, tzn. odkryte czy zakryte, determinowany jest przez kartę rundy.

Colt Express - karta rundy z opisem
W tej rundzie rozegramy 5 tur. Pierwsza tura rozgrywana jest normalnie. Druga w ciemno. Trzecia i czwarta są rozgrywana na raz, tzn. każdy z graczy wykonuje od razu 2 ruchy. Ostatnia tura wykonywana jest normalnie. Dodatkowo na koniec rundy następuje specjalne wydarzenie: Bierzcie wszystko. W wagonie z szeryfem pojawia się druga walizka.

Kolejny faza to Napad, czyli realizacja naszego planowania. Gracz, który był w danej rundzie pierwszy, bierze zagrane przez wszystkich graczy karty akcji i w kolejności zgodnej z tym, w jakiej były wykładane i je rozpatruje. Rozpatrzenie zagranej karty akcji jest obowiązkowe, tzn., jeżeli zagraliśmy kartę ruchu to musimy ten ruch wykonać.

Colt Express - rozgrywka
Uwaga! To jest napad!

Kiedy rozpatrzona zostaje ostatnia karta akcji, pozostało jeszcze rozpatrzyć wydarzenie końca rundy. Jeżeli rozegraliśmy właśnie ostatnią rundę, należy sprawdzić kto jest najbogatszym bandytą na Dzikim Zachodzie. Posiadacz największego majątku oczywiście wygrywa. W przypadku remisu wygrywa ten z graczy, który otrzymał mniej pocisków. Jeżeli jednak nie była to ostatnia runda, to należy nieco „posprzątać” w celu przygotowania następnej rundy. Rozpatrzoną kartę rundy należy odłożyć na bok, nie będzie już nam potrzeba w czasie bieżącej rozgrywki. Następnie każdy z graczy tasuje wszystkie swoje karty akcji wraz z kartami otrzymanych pocisków tworząc w ten sposób nowy stos kart do dobierania. Nowym graczem rozpoczynającym zostaje kolejna osoba zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Można przystąpić to rozegrania nowej rundy.

Akcja – reakcja, czyli parę słów o realizacji planu.

Całkiem sporo pisałem o akcjach i pociskach, więc pora napisać coś więcej o tym, jakie akcje są dostępne dla graczy:

  • Ruch pionowy – gracz przemieszcza swoją postać z wagonu na dach lub z dachu do wagonu.
  • Ruch poziomy – gracz przemieszcza swojego bandytę do sąsiedniego wagonu, jeżeli jest wewnątrz pociągu. Jeżeli przebywa na dachu może biegać, co pozwala mu przesunąć się o 1-3 wagonów.
  • Szeryf – gracz może wprawić w ruch Szeryfa Forda – szeryf może poruszać się tylko wewnątrz pociągu (nie może wyjść na dach). Jeżeli w którymś momencie Szeryf znajdzie się w jednym wagonie z bandytami, to wszyscy bandyci będący w tym samym przedziale co szeryf, otrzymują kartę neutralnego pocisku i muszą przemieścić się na dach wagonu, w którym byli. Karty pocisków kładzie się na stos kart do dobierania, są to swojego rodzaju zapychacze, których nie można w żaden sposób wykorzystać – ot tak po prostu wykorzystują limit kart do dobierania.
  • Strzał – teraz to my strzelamy. Strzelać możemy do graczy przebywających w innych wagonach. Strzelamy w linii prostej, tzn. z wnętrza wagonu możemy strzelić do wnętrza sąsiadującego wagonu, a z dachu wagonu strzelamy na dach dowolnego innego wagonu. Zasada jest prosta: zawsze strzelamy do bliższego wroga. Jeżeli w/na jednym wagonie jest kilku bandytów, to my wybieramy do kogo strzelamy. Po udanym strzale należy wziąć własną kartę pocisku i przekazać go w ofierze naszego strzału. Ze strzelaniem wiąże się jeszcze jedna ważna sprawa, tzn. gracz, który wystrzeli wszystkie swoje pociski otrzymuje tytuł najlepszego rewolwerowca oraz nagrodę w wysokości 1.000$. Zadanie ciężkie, ale nagroda warta wysiłku.
  • Rabunek – gracz zagrywający tą kartę, podnosi jeden dowolny skarb leżący na podłodze wagonu, w którym przebywa i kładzie go na swojej karcie postaci.
  • Cios – w przeciwieństwie do strzału, cios używamy przeciwko graczom, z którymi przebywamy razem w/na wagonie. Jeżeli uda nam się kogoś trafić, ofiara naszego ciosu traci jeden z posiadanych łupów – upada on na podłogę lub dach wagonu, w którym lub na którym przebywał. Łup wybiera napastnik. Ponieważ zawartość poszczególnych skarbów zna tylko ich właściciel, nikt oprócz niego nie wie, co kryje się w zgubionym worku. Kolejnym efektem ciosu, jest wypchnięcie ofiary ciosu do sąsiedniego wagonu. To napastnik wybiera, w którą stronę wypycha przeciwnika, jednak żaden z bandytów nigdy nie może znaleźć się poza pociągiem.
Colt Express - akcje
Karty akcji

Dodatkowo każdy z bandytów posiada swoją unikalną zdolność. Dzięki temu zabiegowi każda gra staje się wyjątkowa. Dla przykładu Cheyenne zadając cios od razu kradnie łup zgubiony przez swoją ofiarę, a Tuco może strzelać przez dach pociągu.

Colt Express - karty postaci
Postacie

Wariant ekspercki oraz wariant dla 2 graczy.

Colt Express posiada również wariant ekspercki, który pozwala na nieco lepszą kontrolę sytuacji. W tym wariancie gracz może zachować wybrane karty do następnej rundy. Na początku nowej rundy dobiera się tyle kart, aby mieć ich na ręku 6. Stos zużytych kart akcji tasuje się dopiero w momencie, kiedy wyczerpie się nam stos kart do dobierania. Wariant ten pozwala nam lepiej przygotować się to kolejnych rund oraz w pewien sposób przewidzieć, co dostaniemy do ręki.

Kolejny wariant specjalny w Colt Express, to wariant dla 2 graczy. W tym wariancie wykorzystuje się wszystkie zasady wariantu eksperckiego. Ponadto każdy z graczy kierować będzie dwoma bandytami, a pociąg będzie składał się z lokomotywy z 4 wagonami. Każdy gracz dysponował będzie talią drużyny, czyli talią złożoną z talii dwóch postaci, w związku z tym z tych talii należy usunąć niektóre karty, ale po więcej szczegółów odsyłam Was do instrukcji.

Podsumowanie.

W Colt Express wcielamy się w postać bandytów, którzy wspólnie napadają na pociąg. Na tym jednak współpraca w grze się kończy, bo celem każdego z nich jest zdobycie jak największej liczby łupów. Mechanika gry działa bardzo sprawnie i w zależności od naszego podejścia Colt Express może być typową imprezówką, w której nastawiamy się tylko na dobrą zabawę. Jeżeli jednak podejdziemy do gry trochę poważniej, otrzymamy całkiem ciekawe połączenie gry pamięciowej z elementami strategii. Warto zaznaczyć, że w obu przypadkach gra działa bardzo dobrze. Proste zasady, dobra skalowalność, niezwykle szybki setup, praktycznie zerowy downtime oraz nieoczekiwane zwroty akcji sprawiają, że jest to wręcz idealny tytuł na wieczorne spotkania ze znajomymi. Pisząc o Colt Express, nie sposób pominąć klimatu gry, który co by dużo nie mówić, wylewa się z pudła na lewo i prawo. Gra jest do tego stopnia klimatyczna, że nie zdziwiłbym się nawet gdyby przez środek stołu przetoczył się krzak znany z westernów. Jeżeli chodzi o wykonanie, to tak jak pisałem, stoi ono na bardzo dobrym poziomie. Elementy są solidne i ładne, no i jest pociąg ;). Jeżeli jednak będziecie traktować Colta jako grę imprezową, to polecam zastanowić się nad koszulkami. Colt Express można dostać już za niecałe 100 zł – jest to według mnie uczciwa cena w zamian za to, co otrzymujemy. Reasumując, Colt Express to solidna i niezwykle klimatyczna gra imprezowa, którą polecam nie tylko fanom Dzikiego Zachodu, ale i wszystkim tym, którzy szukają oryginalnej i solidnej imprezówki.

Plusy.

+ Klimat, klimat i jeszcze raz klimat.

+ Pociąg.

+ Tematyka.

+ Mechanika.

+ Zasady

+ Wykonanie.

+ Wypraska.

+ Mata dodawana do polskiej edycji gry.

+ Indywidualne zdolności każdej postaci.

Minusy.

– Niektórym może nie przypaść do gustu losowość.

– Momentami nikt nie wie, co się w grze dzieje, ale czy to minus…?

Colt Express – instrukcja do gry.

Leave a Reply