Kupcy i Budowniczowie - Logo1

Carcassonne rośnie w siłę, do miasta zawitali Kupcy i Budowniczowie – 2. rozszerzenie.

Nasze królestwo ciągle się rozrasta. Jest już na tyle duże, że zostało dostrzeżone przez handlarzy z dalekich krain, którzy skuszeni naszymi egzotycznymi wyrobami gotowi są nam za nie dużo zapłacić. Ale nie ma nic za darmo! Żeby zarobić często musimy się poświęcić. Razem z handlarzami, do Carcassonne przybyli również budowniczowie, którzy ofiarują nam swoje niezwykłe usługi. Zapraszam Was do świata Kupców i Budowniczych.

Kupcy i Budowniczowie - Opakowanie
Opakowanie

Statki, na których przypłynęli Kupcy i Budowniczowie nie były puste! Co jeszcze znajdziemy w opakowaniu?

W opakowaniu z grą oprócz oczywiście instrukcji znajdziemy 24 płytki terenu, żetony z towarami, zestaw dwóch nowych podwładnych dla każdego gracza oraz materiałowy worek do przechowywania płytek terenu. Warto zaznaczyć, że rewersy płytek z dodatkiem są inne niż rewersy płytek z podstawowej wersji, tak, więc np. losowanie odwróconej płytki z puli odwróconych kafelków nie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ łatwo można określić, jaki rodzaj płytki wylosujemy. Z pomocą na szczęście przychodzi worek, który znakomicie pełni role maszyny losującej. Tego typu rozwiązanie powinno zostać dostarczone wraz z pierwszym rozszerzeniem, gdyż tam również odcienie rewersów były inne.

Kupcy i Budowniczowie - Zawartość opakowania
Zawartość opakowania
Kupcy i Budowniczowie - Nowe płytki
Nowe płytki
Kupcy i Budowniczowie - Nowi Poddani
Nowi Poddani

Pohandlujemy?

Jak już wspomniałem w dodatku pojawiają się tytułowi Kupcy, tylko jak z nimi handlować? Zasada jest prosta. Wśród 24 dodatkowych płytek terenu znajduje się 20, które zawierają segment zamku oraz symbol odpowiedniego surowca: wino, zboże i sukno. Jeżeli uda nam się ukończyć budowę zamku, nieważne kto jest jego właścicielem, otrzymujemy zasoby odpowiadające ilości i typowi zasobów na płytkach składowych miasta. Na koniec gry gracz, który będzie miał najwięcej zasobów danego typu otrzymuje 10 punktów. Łącznie do zdobycia jest 30 punktów (po 10 za najwięcej wina, zboża oraz sukna), także jest o co walczyć. W grze z tym dodatkiem nie jest niczym niezwykłym zamykanie komuś zamku. Dzięki temu nie dość, że zabieramy przeciwnikowi możliwość dalszej rozbudowy, to zyskujemy zasoby, które na koniec gry możemy wymień na punkty.

Kupcy i Budowniczowie - Zasoby
Zasoby

A może byśmy tak w końcu coś zbudowali?

W rozszerzeniu Kupcy i Budowniczowie pojawia się dwóch dodatkowych podwładnych – jednym z nich jest Budowniczy. Jest on dość charakterystyczny, więc łatwo odróżnić go od pozostały pionków. Podwładny ten ma dość ciekawą umiejętność, która pozwala w znaczący sposób przyspieszyć rozgrywkę. Budowniczego możemy umieścić na fragmencie zamku świeżo ułożonej płytki pod warunkiem, że już jesteśmy właścicielami tego zamku. Od tego momentu, za każdym razem, kiedy wylosujemy płytkę z zamkiem i ułożymy ją tak, aby powiększała budowany przez nas zamek ciągniemy kolejna płytkę, którą możemy ułożyć gdzie tylko nam się podoba. Oczywiście na drugiej płytce również można ułożyć poddanego. Przywilej ten można wykorzystać tylko raz w czasie swojej tury, tzn. tylko raz w czasie trwania swojego ruchu korzystamy z bonusu, jakim jest dociągnięcie drugiej pytki (nie działa tutaj reakcja łańcuchowa, dzięki której będziemy mogli w nieskończoność powiększać swój zamek). Taka sama zasada tyczy się budowania dróg. Warto zaznaczyć, że w przypadku walki o wpływy w zamku lub na trakcie Budowniczy nie liczy się, jako poddany, tzn., jeżeli my będziemy mieli w zamku rycerza i budowniczego a przeciwnik tylko rycerza to i tak jest remis. Po zamknięciu drogi lub zamku z Budowniczym wraca on do nas i może zostać ponownie wykorzystany. Jak więc widać, postać Budowniczego potrafi w znaczny sposób przyspieszyć grę oraz budowanie zamków czy dróg i według mnie jest to element obowiązkowy w każdej rozgrywce.

Kupcy i Budowniczowie - Budowniczowie
Budowniczowie

A może by tak podłożyć komuś Świnię?

Drugim dodatkowym podwładnym wprowadzonym w rozszerzeniu Kupcy i Budowniczowie jest właśnie Świnia, chociaż zgodnie z instrukcją powinno być Świnka, ale że nie przepadam za zdrobnieniami, to będzie Świnia. Co najciekawsze tą Świnię najlepiej podłożyć sobie. Dlaczego? Ano, dlatego, że dzięki niej przy punktowaniu łąki zamiast trzech punktów za każdy zamknięty zamek dostajemy punkty cztery. Świnię wykłada się na zasadach podobnych do wykładania Budowniczego z tym wyjątkiem, że będzie się ona wypasać na łące, a nie na drodze czy w zamku. Dokładając płytkę do łąki, na której mamy już chłopa możemy położyć na niej również Świnię. Podobnie jak w przypadku Budowniczego, gdy dojdzie do walki o wpływy na łące, Świnia nie liczy się, jako poddany. Z profitu, jaki daje nasz nowy podopieczny, można korzystać oczywiście tylko i wyłączenie w przypadku, gdy wygra się walkę o posiadanie łąki. Raz ułożona Świnia pozostaje na planszy już do końca gry. Dodatek ten nie jest wprawdzie specjalnie odkrywczy czy innowacyjny, ale zwiększa on znaczenie łąk i chłopów, którzy według mnie traktowani są nieco po macoszemu. Z układaniem Świni jest też jeden zasadniczy problem, układając ją na początku gry działamy na oślep i położenie jej jest czystym strzałem. Za to na późniejszym etapie gry możemy mieć problem z ułożeniem jej na upatrzonej łące. Należy też dodać, że w instrukcji dodatku we fragmencie dotyczącym punktowania pola ze Świnią jest błąd, który mówi że za każdy zamknięty zamek dostaje się 5 punktów, podczas gdy faktycznie dostaje się po 4 punkty. Świnia zwiększa punktowanie każdego zamkniętego zamku o jeden punkt.

Kupcy i Budowniczowie - Świnie
Świnie
Kupcy i Budowniczowie - Przykład
Przykład rozgrywki – Jeżeli dolny zamek nie zostanie zamknięty do końca gry to żółty gracz otrzyma za to pole 8 punktów (po 4 za każdy zamknięty zamek).

Podsumowanie.

Kupcy i Budowniczowie wprowadzają wiele nowych i ciekawych elementów. Gra nabiera tempa. Znaczenia także nabiera planowanie. Jak zwykle w przypadku serii Carcassonne przyczepię się do wielkości opakowania. Pudełko oprócz tego, że ładnie wygląda, powinno także być praktyczne i dopasowane do zawartości, a w tym przypadku tak nie jest. Również oznakowanie dodatkowych kafelków jest mało widoczne (niewielki symbol Świni na płytce), przez co możemy mieć problem z segregacją płytek po zakończeniu rozgrywki. Szczególnie jak gra się z kilkoma rozszerzeniami jednocześnie. Dodatek podobnie jak w przypadku Karczm i Katedr kosztuje mniej więcej tyle, co połowa podstawy, a zawartość nie jest, aż tak imponująca, żeby na tyle ją wycenić. Więc ogólnie – za drogo! Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie worka do losowania. Szkoda, że dostajemy go z drugim rozszerzeniem, ale należy się cieszyć, że jest. Szkoda, że wydawca zapomniał o jakimś urozmaiceniu dotyczącym klasztorów, które na tle innych sposobów punktowania zaczynają wypadać dość słabo. Drugi dodatek do Carcassonne, podobnie jak w przypadku pierwszego rozszerzenia oceniam, jako obowiązkowy. Dopiero z tymi dwoma dodatkami gra wydaję się kompletna. Fanom podstawy jak najbardziej polecam.

Plusy.

+ Worek do losowania.

+ Handel – może dużo pomieszać na koniec rozgrywki.

+ Budowniczy – według mnie jeden z najlepszych poddanych.

Minusy.

– Oznakowanie kafelków dodatku.

– Wielkość pudełka.

– Cena.

– Całkowicie pominięcie klasztorów w dodatku.

Leave a Reply