Nowi mieszkańcy Carcassonne – Księżniczka i Smok, 3.rozszerzenie.

Czymże by było królestwo bez prawdziwej księżniczki?! Ale jak to w każdej historii fantasy, baśni i bajce, tam gdzie mieszka księżniczka, prędzej czy później pojawi się również złowieszczy smok… Czy zagrozi on królestwu? Czy uda się uratować rycerzy, chłopów i mnichów? Spokojnie, na ratunek Carcassonne ruszy wróżka. Witamy Was w 3. już rozszerzeniu – Księżniczka i Smok.

Opakowanie
Opakowanie

Wybuch wulkanu, magiczny portal oraz latający smok i uwięziona w zamku księżniczka.

W opakowaniu poza instrukcją znajdziemy 30 nowych płytek terenu oraz 2 nowe drewniane figurki: Smoka i Wróżki. Autor wprowadza więc do królestwa Carcassonne elementy fantasy, czyli coś, co bardzo lubimy. W początkowej fazie gry nowe postacie można odłożyć na bok, gdyż nie należą do zasobów żadnego z graczy.

Księżniczka i Smok - zawartość opakowania
Księżniczka i Smok – zawartość opakowania
Nowe figurki - Smok i Wróżka
Nowe figurki – Smok i Wróżka

Ogółem nowe płytki możemy podzielić na 4 rodzaje: wulkany, płytki z wizerunkiem Smoka, magiczne portale oraz z wizerunkiem Księżniczki. Nie muszę chyba dodawać, że każda z nich będzie miała inne zastosowanie. Po kolei. Kiedy któryś z graczy wylosuje płytkę z wulkanem do akcji wkroczy Smok, który automatycznie zmieni swoje położenie i wyląduje na tryskającym lawą wulkanie. Płytkę kładziemy oczywiście na standardowych zasadach, dopasowując jednym bokiem do leżącej już na stole łąki, zamku czy drogi, z jednym tylko wyjątkiem – nie możemy na niej postawić żadnego z naszych podwładnych. Nie chcemy przecież narażać naszych chłopków na pożarcie przez głodną bestię!

6 nowych płytek - wulkan
6 nowych płytek – wulkan

Kolejną nowością będą płytki z wizerunkiem Smoka. Gdy któryś z graczy wylosuje płytkę z symbolem Smoka, układa ją na normalnych zasadach, może też położyć na niej któregoś ze swoich podwładnych. Potem następuje mała przerwa – zgłodniały Smok opuszcza wulkan i rusza na podbój królestwa. Począwszy od gracza, który właśnie ułożył tą płytkę i idąc dalej zgodnie z ruchem wskazówek zegara, każdy będzie przesuwał Smoka na bezpośrednio sąsiadującą w pionie lub poziomie płytkę. Smok w trakcie swego lotu zwiedza nowe tereny, nie może się więc zdarzyć sytuacja, że dwa razy wyląduje na tej samej płytce. W ten sposób Smok będzie zmieniał położenie aż 6 razy – niezależnie od ilości graczy. Wyjątkiem będzie sytuacja, kiedy zapędzimy bestię w tzw. ślepą uliczkę. Dlatego w skrócie można powiedzieć, że w ramach akcji poruszania Smokiem, odwiedzi on od 1 do 6 płytek. Po drodze będzie zbierał żniwo w postaci podwładnych, którzy po zetknięciu z bestią wracają do zasobów danego zawodnika. Dodatek Księżniczka i Smok zwiększa ilość negatywnej interakcji. Gracze zaczynają bardziej rywalizować, płytki z wulkanem specjalnie stawiają w okolicach wielkich, otwartych inwestycji przeciwnika licząc na ich przejęcie. Z drugiej strony Smok może też być dla gracza wybawieniem. Jeśli na początku gry źle ulokowaliśmy któryś z pionków, bądź w trakcie gry przeciwnik np. odciął nas od pola, to dzięki Smokowi jest jeszcze szansa na odzyskanie swojego podwładnego. Sami więc niekiedy kierujemy Smoka na własne płytki. Także jak widzicie, nie taka straszna ta nasza bestia.

12 nowych płytek - "wejście smoka"
12 nowych płytek – „wejście smoka”
Czerwony chłopek stoi na drodze Smokowi, zostaje usunięty z planszy
Czerwony chłopek stoi na drodze Smokowi, zostaje usunięty z planszy

Należy jeszcze dodać, że póki nie zostanie wylosowana pierwsza płytka z wulkanem, Smok cały czas pozostaje poza planszą. Jeśli więc któryś z graczy wylosuje płytkę ze Smokiem, musi odłożyć ją na bok i powtórzyć losowanie. A po ustawieniu pierwszego wulkanu, płytki z symbolem Smoka, które dotąd odkładaliśmy, zostają z powrotem przywrócone do gry. Dzięki takiemu rozwiązaniu, Smok aż 12 razy będzie budził grozę w królestwie Carcassonne.

Kolejną atrakcją dodatku Księżniczka i Smok jest magiczny portal. Wyciągnięcie tej płytki umożliwia aktywnemu graczowi umieszczenie swojego podwładnego na tej lub na dowolnej płytce na planszy, zachowując jednak wszystkie standardowe zasady umieszczania pionków. Jeśli więc żałujemy, że w poprzedniej turze nie ustawiliśmy na płytce np. naszego chłopka, to nic straconego. Kiedy wylosujemy magiczny portal, a upatrzoną inwestycję nie zajął żaden z graczy, mamy okazję użyć trochę magii i teleportować naszego pionka w wybrane miejsce.

6 nowych płytek - magiczny portal
6 nowych płytek – magiczny portal

Ostatnim rodzajem są płytki z symbolem tytułowej Księżniczki. Jeśli wylosujemy płytkę z jej wizerunkiem, układamy ją zgodnie ze standardowymi zasadami Carcassonne. Jeśli jednak płytka stanie się częścią miasta zawierającego już rycerza, to pionek wraca do zasobów jego właściciela. W sytuacji, gdy w jednym zamku znajdują się rycerze kilku graczy, dokładający płytkę z Księżniczką wybiera który pionek zostaje usunięty. Należy dodać, że w takim przypadku na tej płytce gracz nie może postawić swojego podwładnego (nawet na polu czy na drodze). Nie można więc za pomocą Księżniczki przejąć czyjejś inwestycji. Można tylko kogoś wyrzucić. Jeśli natomiast płytka zostanie dołączona do pustego zamku, jak najbardziej można ustawić w nim swojego podwładnego.

6 nowych płytek - Księżniczka
6 nowych płytek – Księżniczka

Czary mary – jesteś bezpieczny.

Przed niebezpiecznym i wygłodniałym Smokiem naszych podwładnych może jednak obronić dobra Wróżka. Za każdym razem, gdy któryś z graczy nie zdecyduje się na ustawienie pionka w swojej turze, może w zamian umieścić na wybranej przez siebie płytce (która ma już podwładnego) Wróżkę. Co ona robi zapytacie? Już Wam mówię – Wróżka działa w trojaki sposób. Po pierwsze chroni w fazie „wejścia smoka” – pionek Smoka nie może wejść na pole, na którym przebywa Wróżka, nasz podwładny jest więc za pomocą czarów chroniony. Po drugie, jeśli któryś z graczy rozpocznie turę z podwładnym chronionym przez Wróżkę, automatycznie dostaje 1 punkt. Po trzecie, jeśli jakaś inwestycja, na której stoi  też Wróżka zostaje zamknięta, to gracz oprócz standardowej punktacji dostaje ekstra 3 punkty. Wróżka będzie więc najbardziej mobilnym pionkiem w tym dodatku. Z własnego doświadczenia mogę stwierdzić, że podczas zagrywek z tym dodatkiem często łapaliśmy się na tym, że zapominaliśmy dodać sobie ten 1 punkt za rozpoczętą turę z Wróżką. Trzeba być czujnym, bo te małe punkciki uciekają, a na końcu okazuje się, że było się blisko zwycięstwa.

Księżniczka i Smok - niebieski rycerz jest chroniony przed Smokiem dzięki obecności w zamku Wróżki
Księżniczka i Smok – niebieski rycerz jest chroniony przed Smokiem dzięki obecności w zamku Wróżki

Urozmaicenia w mieście i na trakcie w rozszerzeniu Księżniczka i Smok.

Oprócz opisanych wyżej elementów w dodatku Księżniczka i Smok pojawiają się jeszcze dwie płytki, które urozmaicają grę. Jest to: klasztor w mieście oraz tunel. Poniżej przedstawiam obie płytki.

Księżniczka i Smok - klasztor w mieście
Księżniczka i Smok – klasztor w mieście
Księżniczka i Smok - tunel
Księżniczka i Smok – tunel

W pierwszym przypadku, gracz stawiający podwładnego musi zdecydować, czy będzie to mnich czy też rycerz. Jeśli zdecyduje się na klasztor, to zdobędzie punkty, jeśli płytka zostanie otoczona przez 8 innych płytek, nawet jeśli miasto nie zostało zamknięte. Jeśli dokładamy płytkę do zamku, w którym mieliśmy już swojego rycerza, to nie ma żadnych przeciwwskazań, żeby ustawić w klasztorze i mnicha.

 W drugim przypadku mamy do czynienia z tunelem, który nie przerywa traktu. Droga ciągnie się dalej.

Podsumowanie.

Księżniczka i Smok to bez wątpienia obowiązkowy dodatek dla miłośników Carcassonne. Wprowadzenie postaci Smoka i Księżniczki sprawia, że znacznie wzrasta interakcja między graczami. Gra nabiera zdecydowanego tempa, wszyscy bowiem spieszą się, by zdążyć pozamykać wielkie i dochodowe inwestycje przed pojawieniem się Smoka. Można powiedzieć, że Księżniczka i Smok wprowadzają otwartą rywalizację i konfrontację zawodników. Z wypiekami na twarzy gracze wzajemnie usuwają swoich podwładnych i walczą o obecność Wróżki, która pozwoli uchronić ich przed zemstą przeciwnika. Bardzo podoba mi się wprowadzenie magicznych portali, które m.in. pozwolą na częściowe odzyskanie inwestycji, które zostały przerwane przez działanie Księżniczki i Smoka. Jak dla mnie najlepszy dodatek, na równi z Kupcy i Budowniczowie.  Co do minusów, to nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy nie skrytykowali pudełka (uwierzcie nam, są pozycje, które pochwalimy za pudełko!) – piękne, ale po co takie duże. Dla posiadających sporą kolekcję jest problem z miejscem na przechowywanie.

Plusy.

+ Znaczny wzrost interakcji między graczami – można wzajemnie się blokować i usuwać z planszy.

+ Źle postawionego chłopka, który bez tego dodatku był „zamrożony” do końca gry, można samemu usunąć za pomocą Smoka.

+ Elementy fantasy.

+ Dużo emocji i ryzyka.

Minusy.

– Wielkość pudełka.

– Często zapomina się o dodatkowych punktach za nową turę z Wróżką.

– Przy grze w dwie osoby, dodatek nie budzi aż tyle emocji.

– Cena.

Leave a Reply