Karczmy i katedry - logo

Co to za królestwo, w którym nie ma żadnej karczmy?! Carcassonne: Karczmy i Katedry – 1. rozszerzenie.

Po sukcesie Carcassonne twórcy gry postanowili pójść za ciosem i przygotowali serię dodatków oraz mini-dodatków, które w najróżniejszy sposób urozmaiciły rozgrywkę sprawiając, że Carcassonne zyskało drugą młodość. Dzisiaj zaprezentuję Wam pierwszy dodatek do gry Carcassonne, a mianowicie Karczmy i Katedry.

Karczmy i katedry - opakowanie
Opakowanie

Co znajdziemy w pudełku?

W opakowaniu znajdziemy następujące elementy: nowe płytki terenu (18 sztuk), zestaw startowy dla szóstego gracza, komplet specjalnych poddanych – po jednym dla każdego gracza, płytki punktacji oraz instrukcję.

Karczmy i katedry - zawartość opakowania
Zawartość opakowania
Karczmy i katedry - nowe płytki
Nowe płytki

Jak widać elementów wcale nie ma aż tak dużo, jednakże niektóre z nich wprowadzają kilka istotnych zmian. Po pierwsze w opakowaniu znajdziemy kolejny zestaw startowy. Od tego dodatku Carcassonne  staje się grą od 2 do 6 graczy (dotychczas była to gra przeznaczona dla 2-5 graczy). Po drugie usprawniony zostaje system punktacji, tj. każdy z zawodników ma do dyspozycji specjalną płytkę oznaczoną z jednej strony 50 a z drugiej strony 100. Dzięki temu rozwiązaniu nie trzeba pamiętać ile razy, który podwładny okrążył tor punktacji, gdyż informują nas o tym właśnie te płytki. Powyższe dwie zmiany są o tyle ciekawe, że nie stanowią dodatku, są raczej usprawnieniem dzięki czemu można grać w więcej osób i czerpać z rozgrywki więcej radości.

Karczmy i katedry - płytki punktacji
Płytki punktacji
Karczmy i katedry - poddani
Nowi poddani

Karczmy i Katedry.

W Carcassonne oczywiście oprócz usprawnień, które opisałem do tej pory, pojawią się także tytułowe Karczmy i Katedry. Wśród 18 płytek terenu załączonych do tego dodatku znajdują się dwie prezentujące katedrę oraz sześć z przydrożnymi karczmami. Pozostałe dziesięć płytek w zdecydowanej większości przedstawia zupełnie nowe rodzaje zamków i skrzyżowań, także można liczyć na urozmaicenie rozgrywki. No ale wróćmy do Karczm i Katedr. Wspomniałem o płytkach, na których znajdują się przydrożne karczmy. Jeżeli budujemy trakt i jednym z jego elementów będzie taka właśnie płytka, to po zamknięciu traktu za każdy jego element otrzymujemy dwa punkty zamiast jednego. Jest jednak ryzyko, bo w przypadku nieukończenia takiej drogi do końca rozgrywki nie jest ona punktowana w ogóle. Jak widać dzięki stawianiu przydrożnych karczm można zarówno zyskać, jak i stracić.

Karczmy i katedry - karczmy
Płytki karczmy

Podobna zasada tyczy się katedr, te jednak stanowią element miasta. Gdy skończymy miasto, w którym znajduje się katedra, każda płytka miasta oraz każdy herb przynoszą nam trzy punkty zamiast dwóch. Gdyby jednak do końca gry nie udało nam się ukończyć budowy takiego miasta, nie daje ono nam żadnych punktów. Warto również zauważyć, że każdy bok płytki katedry zawiera segment miasta, tak więc minimalnej wielkości zamek zawierający katedrę będzie składał się z 5 płytek. Jest to ważna informacja z punku widzenie negatywnej interakcji. Wyobraźcie sobie sytuację, że gra powoli dobiega do końca, budujecie swój zamek, który jest już całkiem pokaźny i do ukończenia brakuje Wam w zasadzie tylko jednego segmentu. Nagle, któryś z przeciwników dostawia do Waszego zamku katedrę. Nie jesteście w stanie ukończyć swojej budowli, a ponieważ zawiera ona katedrę, nie dostaniecie za nią żadnych punktów.

Karczmy i katedry - katedry
Płytki z katedrą

Kawał chłopa.

Karczmy i katedry - poddani2
Porównanie poddanych

Na początku rozgrywki każdy z graczy oprócz standardowych poddanych dostaje również specjalnego poddanego. Z wyglądu różni się on od pozostałych poddanych, tym że jest od nich większy. Dużego poddanego wystawia się do gry na identycznych zasadach co zwykłych poddanych. Jedyna różnica w działaniu nowego pionka jest taka, że w przypadku obliczania punktów za wspólne pole, trakt lub zamek liczy się on jak 2 zwykłych poddanych. Przykład: my mamy w zamku 1 dużego poddanego, a przeciwnik jednego zwykłego poddanego – to my dostaniemy wszystkie punkty bo nasz poddany liczy się za dwóch. Jak widać, korzystanie z umiejętności nowego bohatera pozwala nam lepiej zabezpieczyć dobrą inwestycję przed przejęciem lub skutecznie przejąć czyjąś.

Karczmy i katedry - rozgrywka
Rozgrywka

Podsumowanie.

Dodatek z całą pewnością urozmaici grę i podniesie jakość rozgrywki. Brak punktów przy niezamkniętym zamku z katedrą oraz trakcie z karczmą, a także wprowadzenie dużego poddanego z całą pewnością sprawią, że znacznie częściej będziemy dostrzegać w rozgrywce negatywną interakcję. Jednakże podobnie jak w przypadku wersji podstawowej, gra nie narzuca nam takiego prowadzenia rozgrywki, a jedynie daje taką możliwość. Kafelki dodatku Karczmy i Katedry oznaczone są przez niewielkie symbole ludzika na froncie płytki. Według mnie, kafelki mogły by być oznaczone w sposób bardziej wyraźny, np. przez odpowiedni nadruk na rewersie (rewersy na płytkach dodatku różnią się nieco odcieniem od płytek z wersji podstawowej), znacznie ułatwiło by to segregowanie kafelków po zakończonej rozgrywce. Ponownie, tak jak w przypadku podstawy przyczepię się do wielkości pudełka. Czy oni specjalnie robią takie wielkie kartony? Pudełko z powodzeniem mogło by być 1/4 wielkości obecnego opakowania. Elementem zaporowym jest też cena. Dodatek kosztuje mniej-więcej tyle co połowa podstawy, a Carcassonne to gra, która żyje dodatkami więc moim zdaniem cena jest za wysoka. Ogólnie rzecz biorąc Karczmy i Katedry to dobry dodatek i jeżeli komuś spodobała się podstawowa wersja Carcassonne, to i ten dodatek z pewnością przypadnie mu do gustu. Jest on bardzo dobrym uzupełnieniem podstawy.

Plusy.

+ Zwiększenie limitu graczy do 6.

+ Ułatwienie liczenia punktów.

+ Nowe ciekawe rozwiązania.

+ Większa interakcja pomiędzy graczami.

Minusy.

– Oznakowanie kafelków dodatku.

– Wielkość pudełka.

– Cena.

Leave a Reply