BOSS MONSTER - logo2

Karciana wersja 8-bitowych przygód, czyli Boss Monster.

Tym razem cofniemy się do lat 80. i 90. zeszłego wieku. Wcielicie się w postać spikselowanego czarnego bohatera, a Waszym zadaniem będzie zbudowanie niezwykle mrocznych i śmiercionośnych lochów. Jednak pamiętajcie, że co Wam po śmiercionośnych podziemiach jak nikt do nich nie przyjdzie?! Dlatego wab okolicznych bohaterów skarbami i obietnicami wiecznej chwały. Potem postaraj się tylko żeby ich truchła zaścielały Twoje lochy. Dzisiaj zagramy w Boss Monster.

BOSS MONSTER - pudełko z grą
Boss Monster – pudełko z grą

Zawartość opakowania.

Boss Monster to gra karciana, więc jak się zapewne domyślacie, wnętrze pudełka zdominowane jest przez karty, które dzielą się w sumie na 5 talii:

  • Talia Bossów (8),
  • Talia typowych bohaterów (25),
  • Talia legendarnych bohaterów (16),
  • Talia komat (75),
  • Talia czarów (31).

Oprócz wspomnianych kart wewnątrz opakowania znajdziemy również instrukcję oraz kartę szybkiego wprowadzenia.

BOSS MONSTER - zawartość opakowania
Zawartość opakowania

Jak zwykle teraz parę słów o poszczególnych komponentach i jak się pewnie domyślacie zaczniemy od kart.

BOSS MONSTER - talie komnat i czarów
Talie komnat i czarów
BOSS MONSTER - karty bohaterów
Bohaterowie

Jak widzicie na powyższym zdjęciu, karty (jak i cała gra) stylizowane są na wzór gier 8-bitowych, tzn. pierwsze co nam rzuca się w oczy, to wszechobecne piksele. Warto dodać, że owe piksele wykonane są w sposób bardzo estetyczny i w żaden sposób nie męczą oka. Jeżeli chodzi, o jakość kart to jest dobrze, ale ponieważ karty mają czarne ramki, warto pomyśleć o koszulkach. Jako smaczek dodam, że w grze znajdziemy wiele nawiązań – zarówno do czasu 8-bitowców, jak i do współczesnej kultury.

BOSS MONSTER - przykłady nawiązania do kultury
Przykłady nawiązania do kultury

Instrukcja do Boss Monstera trzeba przyznać, że jest zaskakująco długa jak na tak prostą grę, ale wynika to głównie z faktu, że zawiera ona wiele przykładów, co znacznie ułatwi początek rozgrywki. Dodatkowym plusem jest karta pomocy, która zawiera skrót wszystkich zasad.

BOSS MONSTER - karta szybkiego startu
Karta szybkiego startu

Kolejnym elementem o którym chciałbym wspomnieć, jest pudełko. Z zewnątrz sprawia ono wrażenie bardzo solidnego – i faktycznie tak jest. Na uwagę zasługuje też grafika zdobiąca opakowanie. Ogólnie opakowanie z zewnątrz jak najbardziej na plus. Jeżeli chodzi o wnętrze, to już mam mieszane uczucia. Po otworzeniu pudełka zobaczyłem elegancką wypraskę, która całkiem dobrze pomaga zarządzać zawartością pudełka, jednak już po pierwszym użyciu (tj. wsadzeniu odfoliowanych kart, a następne próbie ich wyciągnięcia) zacząłem wątpić w jej skuteczność. Karty z opakowania wyciąga się po prostu ciężko. Problem ten dotyczy szczególnie zewnętrznych kieszeni.

BOSS MONSTER - wypraska
Wypraska

Ogólnie jednak wykonanie Boss Monstera stoi na bardzo dobrym poziomie, także zdecydowanie plus.

Cel gry.

Jak już wspominałem, grając w Boss Monster gracz wciela się w tytułowego bossa potworów. W czasie gry będziemy budować swoje własne podziemia, a naszym głównym celem będzie uśmiercenie jak największej ilości śmiałków, którzy odważą się zapuścić do naszych lochów. Jeżeli uda nam się uśmiercić bohatera, otrzymamy 1 lub 2 dusze – w zależności od siły bohatera. Gracz, który pierwszy zbierze 10 dusz poległych bohaterów, wygrywa. Warto zaznaczyć, że tak jak my staramy się tępić bohaterów, tak i oni starają się tępić nas, czyli mówiąc inaczej w Boss Monsterze możemy po prostu zginąć. Jeżeli nie uda nam się wyeliminować bohatera i przebije się on przez całe lochy, otrzymujemy 1 lub 2 rany (ponownie zależy to od siły bohatera). Gdy otrzymamy 5 ran umieramy i nasza przygoda dobiega końca.

BOSS MONSTER - karta bohatera
Opis karty bohatera

Boss Monster – przygotowanie do gry.

Skoro już wiemy po co w ogóle gramy, to czas przygotować naszą pierwszą rozgrywkę. Pierwszy krok to określenie ile osób będzie grać. W zależności od ilości, przygotowujemy odpowiednie karty bohaterów – ogólnie im więcej osób tym więcej bohaterów uczestniczy w grze.

Kolejny krok to potasowanie talii Bossów i rozdanie każdemu z graczy po jednej karcie. Każdy z graczy układa kartę Bossa przed sobą. Każdy Boss posiada określoną liczbę PeDeków (PD), która determinuję kolejność, w jakiej gracze będą realizować swoje akcje.

BOSS MONSTER - talia bossów
Talia bossów

Kolejny krok to rozdanie każdemu graczowi 5 kart komnat i 2 kart czarów. Następnie każdy zawodnik musi odrzucić 2 dowolne karty, tak, aby na ręce pozostało mu 5. Ostatnim elementem przygotowania jest zbudowanie pierwszej komnaty. Każdy z zawodników wybiera w tajemnicy jedną z kart komnat (nie może być to wypaśna komnata), a następnie wszyscy gracze równocześnie odkrywają komnaty. Potem należy je zbudować – odbywa się to w kolejności PD. Kolejność ma znaczenie, ponieważ bardzo często zbudowanie określonej komnaty ma pewne konsekwencje. Jeżeli chodzi o przygotowanie, to wszystko jest w zasadzie gotowe. Także pora na naszą pierwszą partię w Boss Monster.

BOSS MONSTER - przygotowanie do gry
Gra rozłożona dla trzech graczy

Zasady oraz przebieg gry.

Gra podzielona jest na rundy, a każda runda składa się z następujących faz:

  • Początek rundy – należy odkryć bohaterów w ilości równej początkowej liczbie graczy, zaczynamy od talii bohaterów typowych, gdy ta talia się wyczerpie przechodzimy do talii bohaterów legendarnych. Następnie każdy z graczy pobiera po 1 karcie komnat.
  • Faza budowy – gracze w kolejności PD wybierają jedną z posiadanych kart komnat i zakrytą kładą w miejscu, w którym będą chcieli ją umieścić. Na koniec tej rundy gracze równocześnie odkrywają karty komnat i w kolejności rozpatrują efekty wybudowanych komnat. W tej fazie, aż do momentu odsłonięcia kart komnat, można zagrywać karty czarów dozwolone w fazie budowy. W tym momencie warto się zatrzymać i wspomnieć, co nieco o naszych lochach. Każdy z graczy może zbudować lochy składające się z maksymalnie 5 komnat – gdy się to stanie, nasz Boss leveluje i odpalana jest jego specjalna jednorazowa zdolność. Komnaty, które będziemy budować, dzielą się ogólnie rzecz biorąc na 2 rodzaje: komnaty pułapek i komnaty potworów. Zarówno komnaty pułapek, jak i potworów dzielą się na komnaty zwykłe i wypaśne. Komnaty zwykłe możemy zbudować gdzie chcemy, tzn. na pierwszym wolnym miejscu w naszych lochach (max 5 komnat) lub na każdej innej komacie. Komnaty wypaśne można natomiast tylko na komnatach, które posiadają taki sam rodzaj skarbu jak wypaśna komnata, którą chcemy wybudować.
BOSS MONSTER - budowa zwykłej komnaty
Budowa zwykłej komnaty
BOSS MONSTER - budowa wypaśnej komnaty
Budowa wypaśnej komnaty
  • Faza przynęty – każdy bohater, który znajduje się w mieście, wyrusza do lochów, które posiadają najwięcej pożądanych przez niego skarbów. Jeżeli nikt nie ma pożądanych przez bohatera skarbów lub jest remis ich ilości, to bohater zostaje w mieście i czeka do następnej rundy.
  • Faza przygód – w tej fazie gracze w kolejności PD „goszczą” bohaterów w swoich lochach. Pierwszy gracz rozpatruje pojedynczo bohaterów wchodzących do jego podziemi. Jeżeli posiadane przez niego komnaty zabiją bohatera to sukces – mamy duszę, jeżeli się nie uda – Boss otrzymuje ranę. W tej fazie można zagrywać czary fazy przygód.
  • Koniec rundy – w tym momencie aktywujemy wszystkie „zużyte” komnaty oraz sprawdzamy, czy przypadkiem ktoś nie wygrał lub nie przegrał. Jak ktoś wygrał – gra się kończy, jeżeli ktoś przegrał – odpada, a pozostali grają dalej.
BOSS MONSTER - rozgrywka
Rozgrywka

Podsumowanie.

Boss Monster to stosunkowo szybka i prosta gra karciana, w której wcielamy się w czarny charakter, którego zadaniem jest zbudowanie wyrafinowanych i śmiercionośnych komnat w swoich podziemiach. Ten, kto jako pierwszy zdobędzie określoną liczbę dusz, wygrywa. Warto przypomnieć, że z gry można odpaść w jej trakcie – jednak rozgrywka jest na tyle krótka, że ewentualny odpadający nie będzie musiał długo czekać na pozostałych graczy aż skończą. Mechanika gry działa dobrze, nie ma jakiś specjalnych przestojów, czy zgrzytów. Warto wspomnieć o regrywalności i tutaj muszę powiedzieć, że mam pewne obawy, ponieważ już po kilku partiach zacząłem zauważać, że poszczególne partie wyglądają bardzo podobnie. Myślę, że wynika to głównie z faktu, iż karty występujące w grze nie są specjalnie różnorodne i dość szybko zaczynają się powtarzać. Zasady gry są na tyle proste, że już po pierwszym ich przeczytaniu można z powodzeniem cieszyć się rozgrywką, a wszelkie bieżące wątpliwości powinna rozwiać załączona karta szybkiego wprowadzenia. Jeżeli chodzi o wykonanie to poza wspomnianymi problemami z wypraską, jest bardzo dobrze. Pozornie toporna grafika doskonale oddaje klimat starych gier video. Niestety minusem gry jest jej cena, która waha się w granicach 60-90 zł, co brzmi dość abstrakcyjnie za 150 kart. Reasumując, Boss Monster to przyjemna gra karciana, której największym atutem jest tematyka oraz związane z nią sentymenty i właśnie dlatego w szczególności polecam ten tytuł osobom w wieku około 30 lat, które chcą się cofnąć do czasów dzieciństwa.

Plusy.

+ Tematyka.

+ Klimat.

+ W końcu to my możemy wcielić się w czarny charakter.

+ Proste zasady.

+ Wykonanie – w szczególności oprawa graficzna.

+ Nawiązania zarówno kultury bieżącej, jak i tej z lat 80-90.

+ Karta szybkiego wprowadzenia do gry.

Minusy.

– Cena.

– Wypraska – pomysł fajny, wykonanie już niekoniecznie.

– Może się szybko ograć.

Boss Monster – Instrukcja do gry.

Boss Monster – Karta szybkiego wprowadzenia.

Leave a Reply