Azul, czyli logiczne puzzle w mauretańskim klimacie.

Dzisiaj pobawimy się w kafelkarzy i zajmiemy się przyozdobieniem pałacu królewskiego w Évorze. Zadanie nie będzie łatwe, bo naszym budulcem będą Azulejos, czyli mauretańskie płytki o charakterystycznej biało-niebieskiej barwie. Kielnie w dłoń i zapraszam na spotkanie z grą Azul.

Azul - opakowanie
Opakowanie

Zawartość opakowania.

Standardowo na początku przyjrzymy się zawartości opakowania, wewnątrz którego znajdziemy:

  • 100 płytek w 5 kolorach,
  • 4 dwustronne plansze gracza,
  • 4 znaczniki punktacji,
  • 9 plansz warsztatów,
  • Płytkę gracza rozpoczynającego,
  • 1 worek,
  • Instrukcję.
Azul - zawartość
Zawartość

Z pewnością pierwszym elementem, który przyciągnie Waszą uwagę będą płytki, które stanowią trzon gry. Nic zresztą dziwnego, gdyż są one niezwykle ładne, a przy tym solidne.

Azul - płytki2
Płytki
Azul - płytki
Płytki

Wspomniane płytki układać będziemy na planszach graczy. Plansze są solidne i tematycznie dopasowane do gry. Jedyny zarzut jaki mam, dotyczy toru punktacji, który wg mnie jest nieco niepraktyczny, ale o tym potem.

Azul - plansza gracza
Plansza gracza

Poza planszami graczy w pudełku znajdują się również plansze warsztatów. Są to tak naprawdę kartonowe okręgi, na których na początku rundy umieszczać będziemy płytki. Ich wykonanie – podobnie jak plansz graczy – stoi na dobrym poziomie.

Azul - warsztaty
Warsztaty

W pudełku znajdziemy również inne elementy służące do prowadzenia rozgrywki, czyli znaczniki punktacji, płytkę gracza rozpoczynającego, woreczek oraz oczywiście instrukcję. Wszystkie te elementy również są solidnie wykonane, a przy tym cieszą oko i spełniają swoje zadanie.

Azul - pozostałe elementy
Pozostałe elementy

No może prawie wszystkie, bo wspomniany wcześniej przeze mnie problem z torem punktacji dotyczy również znacznika.  Zasadniczo oba elementy (tor punkcji oraz znacznik) wykonane są dobrze, ale ich połączenie, razem ze sposobem prowadzenia rozgrywki sprawia, że najzwyczajniej w świecie zdarzało mi się niechcący przesunąć znacznik punktów sięgając po płytki na środku stołu. Zdaję sobie sprawę, że jest to może problem trochę na siłę, ale już kilka razy przesunąłem sobie znacznik punktów i nie byłem w stanie stwierdzić ile miałem ich wcześniej – co w zasadzie przerywało partię.

Przygotowanie i przebieg rozgrywki.

Azul posiada niewątpliwą zaletę, jaką jest błyskawiczny setup. Ogranicza się on do rozdania każdemu z graczy planszy, położeniu na środku stołu ilości warsztatów zależnej od liczby graczy i ułożeniu na każdym z warsztatów czterech losowych płytek wyciągniętych z woreczka.  Pozostało już tylko wybrać gracza rozpoczynającego i można zaczynać.

Azul - przed rozgrywką
Przygotowana rozgrywka

Sama mechanika gry również jest banalna. Gracz, którego jest kolej musi zrobić jedną z dwóch rzeczy:

  • Pobrać wszystkie płytki wybranego koloru z jednego z warsztatów na swoją planszę gracza. Wszystkie pozostałe płytki z danego warsztatu należy przenieść na środek stołu.
  • Pobrać wszystkie płytki wybranego koloru ze środka stołu na swoją planszę gracza. Dodatkowo gracz, który pierwszy pobiera płytki ze środka w danej rundzie pobiera również płytkę pierwszego gracza.
Azul - pobieranie płytek
Gracz pobrał dwie czarne płytki i umieścił je w drugim wierszu. Pozostałe dwie płytki – żółta i turkusowa zostają przeniesione na środek stołu.

Pobrane płytki gracz umieszcza na swojej planszy po lewej stronie. To gracz wybiera, w którym wierszu będzie układał swoje płytki – są jednak pewne dość istotne ograniczenia:

  • Wszystkie pobrane płytki muszą trafić do jednego wiersza. Nadmiar ląduje na „podłodze” – wszystkie płytki, które są na podłodze na koniec rundy przynoszą ujemne punkty.
  • W jednym wierszu mogą być płytki tylko jednego koloru.
  • Nie możemy układać w danym wierszu płytek tego koloru, który znajduje się już w tym samym wierszu na Mozaice (prawy obszar planszy gracza).
  • Jeżeli nie możemy pobranych płytek umieścić w żadnym wierszu wszystkie trafiają na podłogę.
Azul - umieszczanie płytek
W obecnej sytuacji gracz może umieścić trzy pobrane żółte płytki w wierszu 3, 4 i 5. Tylko 3 wiersz zostanie zapełniony w całości. Gracz może również umieścić płytki w 1 wierszu, ale tam zmieści się tylko jedna żółta płytka a pozostałe dwie spadną na podłogę i na koniec rundy przyniosą ujemne punkty.

Na koniec rundy wszyscy gracze przenoszą płytki z pełnych wierszy na Mozaikę. Zasada jest taka, że przenosi się tylko jedną płytkę, a pozostałe odkłada na bok – poza obszar gry. Przy przenoszeniu płytek na Mozaikę od razu zdobywa się punkty zwycięstwa. Punkty przyznaje się za to do jak licznej grupy płytek w pionie oraz poziomie należy nasza nowo dołożona płytka:

  • Jeżeli płytka nie przylega bokiem do żadnej innej płytki przynosi nam 1 punkt.
  • Jeżeli płytka przylega z lewej lub prawej strony do jakiejkolwiek płytki liczymy ile płytek połączonych jest w ten sposób w linii – ile płytek tyle punktów.
  • Jeżeli płytka przylega z góry lub dołu do jakiejkolwiek płytki liczymy ile płytek połączonych jest w ten sposób w linii – ile płytek tyle punktów.
  • Płytka może jednocześnie przylegać z boku i góry/dołu do innych płytek – w takiej sytuacji punktuje się podwójnie – najpierw za pion, potem za poziom.
  • Na koniec odejmuj się punkty karne za płytki na podłodze i otrzymany wynik zaznacza na torze punktów.
Azul - punktowanie
W 1 kroku gracz otrzyma 1 punkt, ponieważ turkusowa płytka w momencie punktowania nie przylega do żadnej innej płytki. W kroku 2 gracz dostaje 2 punkty, ponieważ w momencie wykłada czarna płytka będzie przylegać do turkusowej tworząc grupę 2 płytek. W kroku 3 gracz dostaje 1 punkt za żółtą płytkę ponieważ w momencie wykładania nie przylega ona do żadnej innej płytki. Razem gracz zebrał 4 punkty, jednak musi w kroku 4 odjąć sobie jeszcze 2 punkty za płytki na podłodze.

Gra toczy się do momentu aż, któryś z graczy zapełni w swojej Mozaice cały wiersz. Wtedy należy doliczyć punkty do końca, przyznać bonusy za spełnienie pewnych warunków (np. zapełnienie całej kolumny) i sprawdzić, kto wygrał.

Azul - w trakcie rozgrywki
W trakcie rozgrywki

Wrażenia z rozgrywki.

Powiem szczerze, byłem przekonany, że układanie płytek na planszy to temat już do tego stopnia wyeksploatowany, że nie da się z nim zrobić nic nowego i jednocześnie sensownego. Azul zaskoczył mnie jednak bardzo pozytywnie. Prostota zasad połączona z przyjemnością, jaką dostarczają kolejne partie sprawiła, że Azul stał się pozycją obowiązkową przynajmniej kilku wieczorów tygodniowo, a liczba rozegranych partii szybko zaczęła być liczona w dziesiątkach. Przyjemności z rozgrywki nie odebrał nawet wspomniany problem z torem punktacji – znalazł się po prostu kolejny powód, żeby zagrać jeszcze raz. Gra skierowana jest do 2-4 graczy i trzeba powiedzieć, że gra działa bardzo dobrze w każdym składzie jednak im więcej osób tym większy chaos i tym mniej można zaplanować, dlatego najlepiej gra mi się w 2 osoby.

Azul - EF1

Podsumowanie.

Azul to gra planszowa dla 2-4 graczy wydana w Polsce przez wydawnictwo Lacerta. W czasie rozgrywki gracze wcielają się w artystów układających mozaiki na ścianach pałacu w Évorze. Zadaniem graczy jest układanie jak najbardziej rozbudowanych mozaik, co bezpośrednio przekłada się na otrzymywane punkty. Zasady jak i mechanika rozgrywki są bardzo proste i intuicyjne, co w połączeniu z pięknym i solidnym wykonaniem sprawia, że Azul to po prostu niezwykle przyjemna pozycja.  Jeżeli szukacie gry, która jest ładna, a przy tym niezwykle grywalna, to Azul powinien Was zainteresować.

Plusy

+ Piękne i solidne wykonanie.

+ Płytki.

+ Proste zasady.

+ Bezstresowa i przyjemna rozgrywka.

Minusy

– Tor punktacji nie należy do zbyt stabilnych.

Azul – instrukcja do gry.

Leave a Reply