7 Cudów Świata Pojedynek - logo

7 Cudów Świata: Pojedynek, czyli cywilizacyjne zmagania.

Jako przywódca swojego polis weź udział w cywilizacyjnym pojedynku. Pokonaj swojego przeciwnika przez dominację naukową lub militarną, a jeżeli to się nie uda, stwórz bardziej okazałą metropolię. Wznoś przeróżne budynki i zadbaj o to, by Twoje miasto sprawnie funkcjonowało i dostarczało Ci chwały. Dzisiaj zapraszam na 7 Cudów Świata: Pojedynek, czyli dwuosobową adaptację światowego hitu.

7 Cudów Świata Pojedynek - pudełko
Pudełko z grą

Poniżej trailer gry w serwisie YouTube.

Zawartość opakowania.

Tradycyjnie opis gry zacznę od przyjrzenia się zawartości, i tak w pudełku znajdziemy:

  • Planszę,
  • 66 kart epok podzielonych na 3 talie oraz 7 kart Gildii,
  • 12 kart Cudów,
  • 4 znaczniki militarne,
  • 10 żetonów postępu,
  • Pion konfliktu,
  • 31 monet,
  • Notes punktacji,
  • Instrukcję,
  • Kartę pomocy.
7 Cudów Świata Pojedynek - zawartość
Zawartość opakowania

Pierwszym elementem, który rzuca się w oczy zaraz po otworzeniu opakowania, jest plansza wspomagająca nas w działaniach militarnych oraz naukowych. Wykonana jest ona w sposób solidny, a i prezentuje się całkiem dobrze.

7 Cudów Świata Pojedynek - plansza
Plansza do gry

Kolejny element to karty, które zasadniczo występują w 2 rozmiarach, tj. duże karty Cudów oraz małe karty epok. Początkowo obawiałem się nieco, że małe karty epok mogą być nieco za małe, a przez to nieczytelne. Jednak jak się okazało już po pierwszej rozgrywce, była to obawa całkowicie nieuzasadniona. Wynika to głównie z tego, że w 7 Cudach Świata: Pojedynku, nie występuje jako taki tekst, a cała gra opiera się o ikony i symbole.

7 Cudów Świata Pojedynek - symbole
Symbole

Jeżeli chodzi o jakość, to ogólnie nie ma się do czego przyczepić. Karty co prawda nie należą do najgrubszych, ale jeżeli będą używane zgodnie z przeznaczeniem, to ich parametry nie powinny sprawiać żadnego problemu. Jedyna uwaga jaką mam, tyczy się czarnych obwódek zdobiących awers kart. Wiadomo jak to jest z kartami – trzeba je od czasu do czasu potasować, w związku z tym istnieje ryzyko, że w końcu zupełnie przypadkowo zedrzemy brzeg karty oznaczając ją – co może nieco popsuć nam rozgrywkę. Wiadomo, że nie nastąpi to przy pierwszej czy dziesiątej rozgrywce, ale przy 30. ryzyko już znacznie wzrośnie – dlatego osobom szczególnie dbającym o stan gry polecam koszulki na karty. Tyle w kwestii jakości kart, jednak warto zatrzymać się na chwilę przy oprawie graficznej gry, która w czasie rozgrywki jest często niezauważana. Dlatego też polecam przed rozpoczęciem gry przyjrzeć się rysunkom na kartach, bo co by nie powiedzieć, są one po prostu bardzo ładne i klimatyczne. Na potwierdzenie załączam poniższe zdjęcia.

7 Cudów Świata Pojedynek - karty
Karty

Kolejny element to wszelkiego rodzaju kartonowe znaczniki i żetony. Wykonane zostały one w sposób solidny i klimatycznie wpasowujący się w całą grę.

7 Cudów Świata Pojedynek - żetony
Żetony

Następny punkt przy którym chciałbym się zatrzymać, to notes, który ułatwia podsumowywanie punktów. Nie jest to co prawda element niezbędny, ale w sposób znaczący ułatwia podsumowanie rozgrywki. Ilość arkuszy, które znajdziemy w notesie wydaje się być rozsądna, a w razie ich wyczerpania zawsze można dodrukować nowe, na przykład stąd.

7 Cudów Świata Pojedynek - notes punktacji
Notes punktacji

Warto przyjrzeć się również znacznikowi konfliktu, który w połączeniu z planszą do gry służy do oznaczania przewagi militarnej. Osobiście uważam, że należy się duży plus na wykonanie stylizowanego znacznika, który tak naprawdę mógł zostać zastąpiony drewniany sześcianem lub czymkolwiek innym.

7 Cudów Świata Pojedynek - pion konfliktu
Pion konfliktu

Ostatnim elementem przy którym się zatrzymam, jest wypraska, która jest jedną z lepiej zorganizowanych wyprasek z jakimi miałem kontakt. Wszystkie elementy mają swoje miejsce i nic nie lata luzem w opakowaniu, także zdecydowany plus.

7 Cudów Świata Pojedynek - wypraska
Wypraska

Cel oraz przygotowanie Pojedynku.

W grze 7 Cudów Świata: Pojedynek gracze wcielą się w przywódców miast rywalizujących na przestrzeni trzech epok o zwycięstwo w wielkim wyścigu cywilizacyjnym. Zwycięstwo w Pojedynku można odnieść na jeden z trzech sposobów. Możemy zdominować przeciwnika militarnie lub naukowo, dzięki temu zakończymy walkę przed czasem nokautując przeciwnika. Ostatni sposób na wygranie to zwycięstwo cywilne, które jest po prostu zwycięstwem na punkty – w tym przypadku po zakończeniu ostatniej epoki gracze zliczają swoje punkty i ten, kto zgromadzi ich więcej oczywiście wygrywa.

Czas zabrać się za przygotowanie gry. Pierwszym krokiem jest ułożenie na środku stołu planszy do gry, na której umieszczamy pion oraz znacznik konfliktu oraz losowo wybrane 5 żetonów postępu.

7 Cudów Świata Pojedynek - plansza przed grą
Gotowa plansza

Następnie każdy z graczy pobiera monety o łącznej wartości 7, pozostałe monety tworzyć będą Bank. Kolejny krok to wybranie pierwszego gracza oraz wybranie Cudów. W tym celu wykładamy na stole 4 karty Cudów. Pierwszy gracz pobiera jedną kartę, następnie drugi gracz wybiera 2 karty, a ostatnia karta trafia do pierwszego gracza. Następnie losujemy kolejne cztery Cudy i powtarzamy cały proces z tym, że teraz wybieranie rozpoczyna drugi gracz. Po tym każdy z graczy będzie dumnym posiadaczem 4 Cudów, które tylko czekają na wybudowanie.

7 Cudów Świata Pojedynek - karty cudów
Karty Cudów

Pozostało przygotować karty epok, które polega na odrzuceniu losowych 3 kart z każdej epoki. Dodatkowo wybieramy 3 losowe karty Gildii i dodajemy je do kart trzeciej epoki. Karty poszczególnych epok należy potasować i przygotować się do rozegrania pierwszej epoki. W tym celu bierzemy karty oznaczone, jako I i układamy je według wzoru z instrukcji.  Całość po przygotowaniu wygląda tak jak na poniższym zdjęciu.

7 Cudów Świata Pojedynek - przed rozgrywką
Przygotowanie do Pojedynku

Po zużyciu wszystkich kart z pierwszej epoki, następuje druga epoka, w której oczywiście wykorzystujemy karty oznaczone jako II. Jednak w tym przypadku układ początkowy będzie inny niż w przypadku epoki I. Ta sama zasada tyczy się trzeciej epoki.  Jeżeli na przestrzeni wszystkich trzech epok nikt nie odniesie zwycięstwa naukowego lub militarnego, to po wykorzystaniu ostatniej karty trzeciej epoki następuje finalne punktowanie i ogłaszany zostaje zwycięzca.

Przebieg gry.

Mechanika w 7 Cudów Świata: Pojedynek jest zasadniczo dość prosta. Cały ruch, jaki gracz ma do wykonania sprowadza się do wybrania dostępnej na dany moment karty oraz zagrania jej na jeden z trzech sposobów.

  1. Wznoszenie budowli – jeżeli mamy odpowiednie środki możemy „zbudować” kartę w naszym mieście. Budowanie karty czasami bywa darmowe, jednak zdecydowanie częściej będzie się wiązało z posiadaniem odpowiednich dóbr, pieniędzy czy też innych budynków. Wznoszone budowle dostarczają nam określone korzyści, które w dużej mierze zależą od koloru danej karty (np. brązowe karty zapewniają surowce, a czerwone znaczniki militarne).
  2. Odrzucenie karty i pozyskanie pieniędzy – jeżeli nie stać nas na wzniesienie budowli lub po prostu nie chcemy nic budować, możemy odrzucić wybraną kartę i pobrać wypłatę, która w pewnym stopniu zależy od rozwoju naszego miasta.
  3. Budowa Cudu – opłacając koszt budowy Cudu i zużywając wybraną kartę epoki, gracz może zbudować Cud. Karty Cudów zapewniają różne premie np. dostęp do surowców, dodatkowe punkty zwycięstwa czy znaczniki militarne. Dodatkowo niektóre Cuda pozwalają na rozegranie dodatkowej tury, co potrafi być niezwykle pomocne i nieźle namieszać w pojedynku. Tutaj warto wspomnieć o pewnej zasadzie, która brzmi „7 Cudów i ani jednego więcej!”. Jak zapewne pamiętacie, w czasie każdego z pojedynków w grze będzie dostępne 8 kart Cudów – po 4 na gracza. Oznacza to, że spośród dostępnych 8 Cudów wybudowanych będzie mogło być tylko 7 – kto pierwszy ten lepszy! Poza tym jest to też ciekawe nawiązanie do tytułu samej gry.

Powyższy schemat, czyli zagraj wybraną kartę w wybrany sposób, toczy się do końca trzeciej epoki lub do momentu, gdy któryś z graczy osiągnie dominację naukową lub militarną.

7 Cudów Świata Pojedynek - pojedynek
Pojedynek

3 drogi do zwycięstwa.

Wspominałem, że w grze występują trzy sposoby na osiągnięcie zwycięstwa, czyli dominacja naukowa lub militarna oraz wypunktowanie w finałowym rozrachunku.

Zwycięstwo cywilne, czyli pokonanie przeciwnika na punkty. Jeżeli obaj gracze dotrwają do końca pojedynku następuje faza punktowania, w której liczone są punkty z poszczególnych dziedzin. Gracze dostają punkty z odpowiednich dziedzin życia miasta. Punkty w końcu przyniosą wszystkie budowle kulturalne czy też naukowe. Rozliczone zostaną również nasze postępy na torze militarnym oraz premie związane z budowaniem Cudów. Zasada jest prosta, kto uzbiera więcej punktów ten wygrywa. Nie ma co ukrywać, że zdecydowana większość partii będzie się kończyć właśnie w ten sposób, gdyż niezwykle ciężko jest wygrać militarnie czy naukowo.

7 Cudów Świata Pojedynek - zwycięstwo cywilne
Zwycięstwo cywilne

Zwycięstwo militarne, czyli wróg u bram. W trakcie gry gromadzić będziemy symbole militarne. Za każdy zebrany symbol będziemy przesuwać się na torze militarnym w stronę przeciwnika. Jeżeli uda nam się wejść na ostatnie pole toru wygrywamy przez militarne zdominowanie przeciwnika. Wydawało mi się, że zwycięstwo militarne jest trudne, ale nie niemożliwe – statystyka jednak pokazuje, że jest to zdecydowanie trudniejsze niż się wydaje.

7 Cudów Świata Pojedynek - dominacja militarna
Dominacja militarna

Zwycięstwo naukowe, czyli zdominowanie przeciwnika na drodze rozwoju. W grze występuje w sumie 7 różnych symboli naukowych. 6 z nich dostępne jest na kartach – każdy z nich występuje w dwóch egzemplarzach. Zaś ostatni 7., to specjalny symbol, który możemy uzyskać z żetonu postępu. Żetony postępu są to specjalne premie, które zyskujemy, jeżeli uda nam się zebrać 2 takie same symbole naukowe. W każdej grze dostępnych jest 5 żetonów postępu, dodatkowo dzięki działaniom niektórych Cudów mamy również dostęp do niektórych nieużytych w grze żetonów. W momencie, kiedy uda nam się zdobyć 6 różnych symboli naukowych automatycznie wygrywamy przez zdominowanie przeciwnika. Przez długi czas myślałem, że zwycięstwo naukowe to mit – teoretycznie jest, ale nie sposób go osiągnąć. Jednak jak pokazała jedna z ostatnich moich partii, dominacja naukowa jest możliwa i niezwykle niebezpieczna, gdyż w przeciwieństwie do dominacji militarnej przewagę naukową można zdobyć znienacka. Warto również zaznaczyć, że mogą zdarzyć się partie, kiedy dominacja naukowa będzie po prostu niemożliwa, ponieważ przypominam, że na początku gry odrzuca się w sumie 9 kart oraz losuje 5 z 10 żetonów postępu i może zdarzyć się sytuacja, że w partii nie będzie po prostu dostępnych 6 różnych symboli.

7 Cudów Świata Pojedynek - dominacja naukowa
Dominacja naukowa

Podsumowanie.

7 Cudów Świata: Pojedynek wydawnictwa Rebel to szybka gra karciana dla 2 osób, w której gracze wcielają się przywódców rywalizujących ze sobą miast. Na przestrzeni 3 epok toczyć będą zaciekłą walkę polegająca na wznoszeniu niezwykłych budowli oraz budowaniu tytułowych Cudów. Warto wspomnieć, że gra jest dwuosobową adaptacją niezwykle popularnej gry 7 Cudów Świata. Co prawda Pojedynek jest grą zdecydowanie bardziej nastawioną na strategię i samodzielność, ale ogólna koncepcja gry pozostaje taka sama, dlatego fani pierwowzoru powinni dość szybko odnaleźć się w Pojedynku.  Jeżeli chodzi o mechanikę i ogólny przebieg, to 7 Cudów Świta: Pojedynek działa dobrze – gra jest zbalansowana, wymaga ciągłego zaangażowania i kontrolowania sytuacji. W czasie rozgrywki raczej nie zdarzają się większe przestoje, jednak przerwa związana z rozkładaniem kart nowej epoki potrafi wybić z rytmu, co momentami potrafi irytować. Ciekawym rozwiązaniem jest zwycięstwo naukowe oraz militarne, które można porównać do planszowego nokautu. Trzeba jednak zaznaczyć, że wygranie przez dominacje jest dość trudne do osiągnięcia, ale za to niezwykle satysfakcjonujące. W kwestii wykonania to oprócz wspomnianych czarnych obwódek na kartach, nie mam żadnych zastrzeżeń. Gra wykonana jest niezwykle starannie, a wypraska to majstersztyk – także zdecydowany plus. Oczywiście wykonanie przekłada się bezpośrednio na cenę gry, która w chwili obecnej kosztuje od 80-110 złotych, gdzie dolna granica wydaje się dość uczciwą ceną za to, co gra oferuje. Reasumując 7 Cudów Świata: Pojedynek to szybka, strategiczna gra karciana oparta na drafcie, którą polecam nie tylko fanom 7 Cudów Świata, ale i parom poszukującym krótkiej, ale wymagającej zaangażowania gry.

Plusy.

+ Proste i dobrze wyjaśnione zasady.

+ Wykonanie.

+ Mechanika.

+ 3 drogi do zwycięstwa.

+ Wypraska.

+ Krótki czas rozgrywki.

+ Regrywalność.

Minusy.

– Czarne obramowanie wokół kart.

– Przerwa związana z rozstawieniem kart nowej epoki potrafi wybić z rytmu.

7 Cudów Świata: Pojedynek – instrukcja do gry.

7 Cudów Świata: Pojedynek – karta pomocy.

One response... add one

Jako ciekawostka dodam jeszcze, że właśnie trwają pracę nad dodatkiem do Pojedynku pod tytułem Panteon.

Leave a Reply