6.bierze - logo1

6. bierze!, czyli im mniej, tym lepiej.

Dzisiaj zapolujemy na byki. No dobra, może nie na byki, tylko na bycze głowy, i nie zapolujemy, a raczej będziemy ich unikać. Tym razem zrecenzujemy dość niewielką grę karcianą, w której naszym zadaniem będzie zdobycie jak najmniejszej liczby wspomnianych byczych głów. Zapraszam Was na recenzję gry, która zdobyła wiele nagród, m.in. tytuł MENSY dla najlepszej gry umysłowej. Dzisiaj 6. bierze!

6.bierze! - pudełko
6. bierze! – pudełko z grą

Zawartość pudełka.

6. bierze! mieści się w standardowym pudełku do gier karcianych wydawanych przez G3. Wewnątrz znajdziemy 104 karty oraz instrukcję do gry.

6.bierze! - zawartość
Zawartość pudełka

104 znajdujące się w pudełku karty ponumerowane są odpowiednio od 1 do 104, tak więc każda karta posiada swoją własną unikalną wartość. Jeżeli chodzi o wykonanie, to wspomniane karty wykonane są w standardzie, do którego wydawnictwo G3 już nas przyzwyczaiło. Czyli mogłoby być lepiej, ale w zasadzie za taką cenę (ok 35 zł), to nie ma na co narzekać. Szata graficzna w 6. bierze jest typowym przykładem minimalizmu, ale to w zasadzie nie dziwi, bo wszelkiego rodzaju ozdobniki tylko utrudniałyby rozgrywkę.

6.bierze! - mix
Karty

Instrukcja napisana jest w sposób dobry i nie można jej nic zarzucić. Warto zaznaczyć, że w zasadzie skorzystamy z niej raz, góra 2 razy, bo zasady 6. bierze! są banalne, o czym zresztą przekonacie się już za chwilę.

6.bierze! - instrukcja
Instrukcja

Zanim przejdziemy do zasad, należy wspomnieć kilka słów o byczych głowach. Są to punkty karne, których unikanie stanowi sens gry. Każda karta oprócz wartości liczbowej, posiada odpowiednią liczę byczych głów. Większość kart posiada tylko 1 głowę, ale zdarzają się takie, które mają ich 2, 5, czy nawet 7. Owe bycze głowy są to punkty karne, które będziemy zdobywać w pewnych ściśle określonych okolicznościach, ale o tym już w następnym akapicie.

6.bierze! - opis karty
Opis karty
6.bierze - bycze głowy
Różna liczba byczych głów, w zależności od karty. Ilość byczych głów na kartach nadawana jest według określonego algorytmu, którego szczegóły znajdują się w instrukcji.

6. bierze! – przygotowanie i przebieg gry.

Przed rozpoczęciem gry musimy ją oczywiście przygotować. W tym celu tasujemy karty i rozdajemy każdemu z graczy po 10. Następnie na środku stołu wykładamy 4 karty, tak, aby każda z nich tworzyła początek nowego rzędu. Jeżeli chodzi o przygotowanie do gry, to tyle. Jak więc widać set up 6. bierze! jest błyskawiczny.

6.bierze! - przygotowanie do gry
6.bierze! gotowa do gry

W grze występuje tak naprawdę tylko kilka zasad. Po pierwsze, spośród posiadanych na ręce 10 kart każdy z uczestników musi wybrać jedną, którą zaraz zagra. Gdy wszyscy gracze podejmą decyzję, równocześnie odsłaniają wybrane przez siebie karty.

Po drugie, na podstawie zagranych kart oraz tego, co już znajduje się na stole, gracze dokładają swoje karty do odpowiednich rzędów. Tutaj obowiązują następujące zasady:

  • Układnie kart zaczyna się od najmniejszych do największych.
  • Karty dokłada się w kolejności rosnącej, tzn. karta musi zostać dołożona do rzędu, do którego jej najbliżej patrząc pod kątem kolejności rosnącej.
  • W przypadku, gdy któryś z graczy zagra kartę, która będzie szósta w danym rzędzie w życie wchodzi tytułowa zasada, czyli 6. bierze!. Musi on wtedy wziąć pierwsze 5 kart – będą to jego punkty karne – a 6 karta, która przyczyniła się do całego zamieszania, staje się pierwszą kartą w rozpatrywanym rzędzie.
  • Może zdarzyć się sytuacja, w której gracz zagra kartę, której nie można dołożyć do żadnego z rzędów, ponieważ jest ona niższa niż wszystkie wyłożone w rzędach karty. W takim wypadku gracz, który zagrał taką kartę, musi zdecydować, który z istniejących rzędów „weźmie” jako punkty karne. Karta, którą zagrał, stanie się nową pierwszą kartą w tym rzędzie.
6.bierze! - podział kart
Podział kart

Ponieważ każdy gracz rozpoczyna grę z 10 kartami, rozgrywka toczyć się będzie przez 10 tur. Na koniec kiedy każdy z graczy zagra ostatnią kartę, wszyscy liczą swoje bycze głowy. Zgodnie z zasadami gra toczy się do momentu, aż któryś z graczy nazbiera 66 karnych punków. Wtedy należy sprawdzić, kto ma najmniej punktów i ogłosić go zwycięzcą. Jeżeli żaden z graczy nie uzbierał jeszcze 66 punktów należy przetasować wszystkie karty i przygotować nową rundę.  Jako, że nie zdarzyło mi się jeszcze zakończyć gry po pierwszej rundzie, polecam zaopatrzyć się w kartkę papieru i coś do pisania w celu rejestrowania wyników.

6.bierze! - rozgrywka
6.bierze! – rozgrywka

Co prawda, tak jak pisałem, gra toczy się do 66 byczych głów, ale nie widzę żadnych przeciwwskazań, aby rozrywkę wydłużyć i ustalić limit np. na 100 punktów albo zagrać tylko jedną szybką rundę. Pod tym względem gra jest niezwykle elastyczna i dopasowuje się do posiadanego przez nas czasu.

Podsumowanie.

6. bierze! to niewielka logiczna karcianka o niezwykle prostych zasadach. Całość rozgrywki sprowadza się do przeanalizowania, co znajduje się na stole, co my mamy na ręce i co mogą zagrać przeciwnicy. Na tej podstawie musimy wytypować kartę, której zagranie w najmniejszym stopniu naraża nas na ryzyko wzięcia byczych głów. Oczywiście jest to podejście bardzo uproszczone, bo już po pierwszych 2-3 partiach da się zauważyć, że 6. bierze! to wbrew pozorom dość zaawansowana gra z silnym naciskiem na strategiczne myślenie. Może o tym również świadczyć fakt, że 6. bierze! otrzymała nagrodę MENSA za najlepszą grę umysłową 1996 roku. Mechanika gry działa bardzo dobrze, a przez to, że wszyscy wykonują swoje ruchy jednocześnie, downtime jest bardzo niski. Oczywiście zdarzają się momenty, że któryś z graczy namyśla się dłużej niż pozostali, ale wszystko odbywa się zazwyczaj w akceptowalnych granicach. W kwestii wykonania, to tak jak wspominałem – standard G3. Jakość mogłaby być lepsza, ale przy takiej cenie, nie ma na co narzekać. Grafiki na kartach ograniczone są do niezbędnego minimum – i bardzo dobrze, bo zdecydowanie ułatwia to prowadzenie rozgrywki. 6. bierze! to gra przeznaczona dla graczy od 10 roku życia, jednak pomimo swojego ukrytego strategicznego potencjału z powodzeniem mogą w nią grać nawet dzieci  7- 8-letnie. Z uwagi na swoje rozmiary oraz proste zasady, jest to gra niezwykle mobilna. Można ją zabrać w zasadzie wszędzie i zagrać w nią z praktycznie każdym. Reasumując 6. bierze! to karcianka, do której wręcz idealnie pasuje określenie: prosta, ale nie prostacka, a syndrom „jeszcze raz” jest dość powszechny. I właśnie dlatego jest to gra, którą będę polecał wszystkim – niezależnie od wieku, czy doświadczenia w świecie gier planszowych.

Plusy.

+ Proste zasady.

+ Wbrew pozorom jest to dość zaawansowana gra strategiczna.

+ Błyskawiczny setup.

+ Bardzo niski downtime.

+ Oprawa graficzna – minimalizm idealnie pasujący do tego tytułu.

+ Cena.

Minusy.

– Gra jest od 2 – 10 graczy, ale przy 2 to raczej średnia zabawa.

– Czasami (ale trzeba zaznaczyć, że bardzo rzadko) początkowe karty są tak dramatyczne, że niewiele można z nimi zrobić.

6. bierze! – skrócona instrukcja.

Leave a Reply